Od 9. prosince se lidé využívající při cestě do města a po městě vlak dostanou do práce snáze. Příměstské vlaky totiž budou jezdit podle nových jízdních řádů. Začne tak provoz v rámci projektu Spojení pro město, jakési obdoby německé městské dráhy S-Bahn.
Celý projekt zapojování železnice do integrovaného systému pražské dopravy se bude rozvíjet postupně. V první fázi, která nastane právě za měsíc a půl, půjde především o to, přesvědčit Pražany, že jezdit vlakem je výhodné. Na možnosti přestupu z metra na vlak nebo naopak z vlaku na tramvaj bude cestující upozorňovat celá řada nových informačních prvků.
„Půjde třeba o nová hlášení v metru. Například ve stanici Nádraží Holešovice by se cestující měl dozvědět, že jde o přestupní stanici na příměstský vlak,“ vysvětluje mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj a jeho protějšek z dopravního podniku Jan Svoboda dodává: „My poskytneme prostor Českým drahám a oni zase nám. V Holešovicích přímo na nádraží budou směrovky na metro, návody, jak se nejrychleji dostat pomocí hromadné dopravy do centra, nebo kde si koupit lístek. Jde prostě o co největší provázanost.“ Kromě Holešovic se taková kampaň bude týkat také stanice Vysočanská nebo Hostivař a postupně i dalších, méně známých zastávek.
Po Praze vlakem |
S1 Praha-Kolín S12 Praha-Poříčany S2 Praha-Nymburk-Kolín S3 Praha-Všetaty S4 Praha-Kralupy n. Vltavou S41 Praha-Roztoky S5 Praha-Kladno S6 Praha-Rudná-Beroun S7 Praha-Beroun S8 Praha-Dobříš/Čerčany S9 Praha-Benešov |
Na možnost přestoupit uprostřed města na vlak budou upozorňovat i letáky a plakáty. Příměstské linky označené písmenem S a číslem se objeví zakreslené na schematické mapě pražské integrované dopravy.
V novém jízdním řádu by tyto spoje měly alespoň na některých trasách také zkrátit intervaly. Všude to ale nejde proto, že více vlaků se na vytížené trati jednoduše nevejde. Tento stav by se měl změnit po zprovoznění železniční cesty Nového spojení, jehož součástí jsou i tunely pod Vítkovem. Místo větší frekvence vlaků chtějí zatím České dráhy i dopravní podnik pracovat spíše na lepší návaznosti obou sítí. To vítají i cestující, kteří vlaky k dopravě po Praze využívají už nyní. „Kdyby existovaly garantované návazné spoje, nevadily by mi v zásadě ani delší, například půlhodinové intervaly vlaků,“ řekl Petr Kajnar, který vlakem denně cestuje z Holešovic do Libně. Na takovém propojení podle Ondrůje spolupracují dráhy s Ropidem, organizátorem pražské dopravy.
Poté, co se vlak naučí běžně využívat nejen Pražané, ale i lidé z okolních středočeských aglomerací a satelitních městeček, přijde na řadu zahušťování sítě železničních stanic.
Nového rozkvětu by se tak mohla dočkat dnes už téměř zapomenutá nádraží uvnitř města, jako jsou například Bubeneč v Praze 6 nebo Bubny poblíž stanice metra Vltavská.