Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Praha odmítá rušit přechody

Česko

  9:12
PRAHA - Dopravní policie má jednoduchý plán, jak snížit úmrtnost chodců na přechodech. Některé méně vytížené přechody zruší a ty frekventované naopak osvětlí.
Přechod - ilustrační foto.

Přechod - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Ukazuje se, že nový záměr dopravky bude ale poměrně těžké prosadit. Problémy s ním má Praha. Pražané si totiž přechodů velmi váží a jen neradi se jich vzdávají. Rušení přechodů je tu prakticky nemyslitelné. „Zkoušeli jsme už zrušit některé málo vytížené přechody, ale nesetkalo se to s velkým ohlasem. Lidi to nemají rádi,“ říká Miroslav Rajchart z dopravního odboru pražského magistrátu.

Podle něj jsou Pražané kvůli zachování přechodu schopni sepisovat petice. „Zažil jsem situaci, kdy jsme chtěli zrušit jeden přechod nahoře nad Pohořelcem, který vedl doslova odnikud nikam. Když jsem ho zrušil, hned jsem měl na stole petici občanů, rok mi něco psali, stěžovali si a podobně,“ popisuje Rajchart peripetie při rušení pražského přechodu na Hradčanech.

Policie: Přechod musí mít hlavně smysl
Ředitel dopravní policie Leoš Tržil nadšení Pražanů pro přechody příliš nechápe. Volá po bílých zebrách, které mají opravdu smysl. „Přechody musí být účelné, musí být opodstatněné. Nesmí se budovat tam, kde si o ně řekne pár lidí v petici,“ prohlásil Tržil.

Vadí mu především přechody, které jsou prakticky neviditelné. „Tyto přechody jsou pro chodce velmi nebezpečné. Čáry na silnici jsou už totiž téměř neznatelné a řidič si tak přechodu, a tedy i chodce, všímá na poslední chvíli,“ dává příklad nebezpečného přechodu Tržil. Podobné přechody by chtěl v budoucnu nový šéf dopravky zrušit. „Já jsem zastáncem toho, abychom měli přechodů méně, ale lépe vybavených, tedy osvětlených,“ vysvětluje Tržil.

Problém vidí i na křižovatkách. „Nebezpečné jsou především ty, kde je přechod v každém směru. Vemte si, že takovou křižovatkou projíždí rovně hlavní silnice. Řidiči tak kříží hned dvě zebry za sebou.“ Rušení přechodů bude podle něj předcházet pečlivé vytypování vhodných míst a následná diskuse s příslušnou samosprávou.

S osvětlováním přechodů by neměl být problém. Města a obce už nad své frekventované či nebezpečné přechody montují lampy několik let. „Je to jedna z našich priorit. Děláme to už více než pět let. Pro nás to není žádná novinka,“ komentuje plán dopravky Rajchart.

Praha se nyní potýká spíše s vyhláškou ministerstva dopravy, která jí a ostatním městům s tramvajovou dopravou přikazuje, aby upravila přechody přes tramvajové tratě. Ministerstvo chce, aby města přechody přes koleje buď vybavila semafory, nebo je v místě křížení s tramvají smazala. „Tato vyhláška reagovala na zvyšující se počet chodců sražených tramvajemi. Jde o to, aby si pěší uvědomili, že před tramvají nemají přednost, tudíž by jim přes koleje neměla vést zebra,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.
 
Praha vyhlášku pochopila tak, že by měla nevyhovující přechody úplně zrušit. To však kvůli odporu obyvatel neudělá. Městským částem tak magistrát doporučil řešení, které mělo ministerstvo dopravy na mysli – tedy to, aby přechody umazaly jen v místě kolejí.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...