Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Prahu zavalí nákupní centra

Česko

  8:12
PRAHA - V hlavním městě je v současné době více než 740 tisíc metrů čtverečních nákupních ploch. Podle předpovědí analytiků navíc letošní rok překoná rekord v jejich růstu. Výstavba nových center je však pro investory kvůli zvyšující se konkurenci čím dál větším rizikem. Tratí na tom často nájemci prodejních ploch, kterým se nedostává zákazníků – a tržeb.

Obchodní centrum Palladium foto: ČTK

„Konkurence v Praze je opravdu veliká, pro srovnání, například v Mnichově jsou v současnosti jen čtyři velká nákupní centra,“ říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma Research, která se zabývá marketingovým výzkumem.

V nejbližších měsících a letech mají jen v centru metropole přibýt čtyři nákupní centra. Deset tisíc metrů čtverečních pro nakupování má mít Copa Centrum u stanice metra Národní třída, třicet tisíc metrů čtverečních nabídne zřejmě do pěti let komplex Savarin v dolní části Václavského náměstí, jen o málo menší má být nákupní centrum Vítek na místě bývalých tiskáren v ulici Na Poříčí. V obchodní prostory se promění také bývalé sídlo CŠOB v ulici Na Příkopě.

Snahu investorů získat prestižní místa v samém středu města nebo v jeho širším centru, například v Holešovicích, na Žižkově nebo na Pankráci, pozorují v posledních dvou letech analytici společnosti CB Richard Ellis (CBRE). Za pravdu jim dává i plánovaná Galerie Harfa poblíž O2 areny ve Vysočanech a nákupní galerie Arkády Pankrác, která se otevře ještě letos.

„Obchodní plochy přibývají výrazně rychlejším tempem než spotřebitelský potenciál, což samozřejmě vede k napětí na trhu a nedostatečné návštěvnosti některých center. Podle našich výzkumů obyvatelé Prahy navštěvují obvykle několik nákupních center, mají ale svá oblíbená, kde nechávají nejvíce peněz,“ říká Tomáš Drtina.

S tím, že je Praha do určité míry nákupními centry nasycena, souhlasí i Paulína Husová z oddělení Research společnosti CBRE. „Obchodní centra lokalizovaná v centru nebo v oblastech s rychlým rozvojem kancelářské i bytové výstavby a zároveň výjimečná vůči jiným obchodním plochám mají stále šanci na úspěch,“ domnívá se Husová. Vedle stanic metra, u nichž vznikala nákupní centra v minulosti nejčastěji, vidí odborníci z CBRE podobný potenciál do budoucna i v městské železnici, konkrétně v obnovených nádražích.

Některá centra zejí prázdnotou
„Nádraží v celé České republice se mění v důležitá moderní obchodní a společenská centra. To nastane v roce 2011 po dokončení revitalizace pražského hlavního nádraží, po přeměně části Smíchovského nádraží v kancelářský, obchodní a bytový komplex i v podobném projektu proměny nádraží Bubny,“ píše se ve zprávě CBRE o českém maloobchodu za první pololetí roku 2008.

Vyostřující se boj o zákazníka začínají pociťovat především hůře situovaná centra s horší dopravní dostupností nebo nedostatkem parkovacích míst. Potíže řeší například Galerie Butovice nebo Novodvorská Plaza, kde velká část obchodů ve vyšších patrech zeje prázdnotou.

Majitelé Galerie Butovice se kvůli odlivu zákazníků dostali i do sporu s nájemci obchodů. Ti odmítají platit nájemné, když jim pronajímatel nedokáže zajistit přísun zákazníků. Paradoxem je, že zákazníci, kteří jsou do Butovic zvyklí jezdit, si právě malý počet ostatních nakupující pochvalují. Nákupy mohou vyřídit rychleji a pohodlněji.
Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...