Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

A zase přijedou Němci, tentokrát i se psy

Kultura

  17:00
PRAHA - Dramatizací Tolstého románu Vojna a mír v podobě monumentální a barvité fresky se letos 5. listopadu otevře Pražský divadelní festival německého divadla. Inscenaci nastudoval Matthias Hartmann a dvě víkendová představení se odehrají v barrandovských ateliérech.

Zloději berlínského Deutsches Theater foto: Reprofoto

Letošní 16. ročník festivalu, který se koná od 5. do 20. listopadu, přiveze inscenace několika prestižních scén. Na festival se po třech letech, kdy v Praze uvedl Shakespearovu komedii Mnoho povyku pro nic, vrací vídeňský Burgtheater. Festival nakonec musel využít barrandovské ateliéry, protože větší prostor nebyl v Praze k mání.

„Mysleli jsme, že půjde o o komorní záležitost, ale pak jsme se nestačili divit, scéna je sice velice jednoduchá, tvoří ji jenom stoly a židle, ale dohromady zaberou třicet metrů a zabírají obrovskou rozlohu. Scénografie pracuje i s videoprojekcemi a celkem v inscenaci hraje čtrnáct herců, každý se objeví v několika rolích,“ vysvětluje ředitelka festivalu Jitka Jílková. Režisér Matthias Hartmann také tvrdí, že monumentální inscenace mohla vzniknout hlavně proto. že nebyl stanoven termín premiéry.

Válka a mír v podání vídeňského Burgtheateru

Dalším lákadlem přehlídky je originální inscenace na motivy Londonova románu Volání divočiny, kterou v mnichovské Kammerspiele připravil známý lotyšský režisér Alvis Hermanis. Kromě toho, že přivádí na scénu živé psy a s tímto „rizikovým faktorem“ dokáže navzdory fyzické náročnosti pracovat neobyčejně svobodně, nápaditě a zábavně, „zkoumá“ režie, kolik psa je v každém z nás a naopak. A ještě do všeho zamontuje vlka, vlčí náturu v lidech i psech.

Podle Hermanise je divočina všude a je třeba mít se na pozoru. Život je úžasná tragikomedie lidí a zvířat. Kritiky na mnichovskou inscenaci se předhánějí v superlativech a výkony psích i lidských herců jsou údajně brilantní.

Podle Jitky Jílkové je hlavním „trhákem“ inscenace nové hry Dey Loherové Zloději v režii Andrease Kriegenburga z berlínského Deutsches Theater. „Je to geniálně napsaná hra pro velké jeviště se skvělým výtvarným řešením. Přes půl jeviště je umístěná obrovitá hřídel se čtyřmi lopatkami, které přivážejí a odvážejí herce,“ líčí Jílková. Postavy vyprávějí své příběhy, jsou to jakési absurdně zábavné anekdoty, které působí izolovaně, ovšem po přestávce se vše spojí v celistvé panoptikum, které je výmluvným svědectvím o současnosti. Zloději festival uzavřou, v plánu jsou dvě představení 19. a 20. listopadu.

Pražský divadelní festival německého jazyka

Praha 5. – 20. 11.
Barrandov studio, Divadlo Komedie, Café teatr Černá labuť, Divadlo Disk, Stavovské divadlo, Archa, Divadlo na Vinohradech, La Fabrika, Divadlo Na prádle,
www.theater.cz

Očekávaný je také kabaret oblíbené berlínské skupiny She She Pop. Nese název Testament a členové tohoto sdružení, které čítá čtyři feministky a jednoho homosexuála, si tentokrát na jeviště pozvali své skutečné otce. Jde samozřejmě o frekventovaný žánr sociologického nebo chcete-li dokumentárního divadla. Podle autorů projekt vzešel z úvah nad Shakespearovým Králem Learem a snaží se vyřešit otázku generačního konfliktu. She She Pop se zamýšlejí nad mnoha problémy a také vyvolávají značné emoce. Ptají se, zda je vůbec možné spravedlivě rozdělit dědictví, čeho se děti bojí, když jim rodiče stárnou, co si obě strany vzájemně vyčítají a čím si jdou na nervy.

Ibsenovu Noru jako groteskní hororovou komedii představí Theater Oberhausen v režii Herberta Fritsche, který je též podepsán pod výrazném výtvarném pojetí s opulentními kostýmy Victorie Behrové. Festival nezapomněl ani na děti, německy bude mluvit Alibaba v loutkové verzi známé pohádky, kterou napsala Iva Peřinová a loutky přijedou i z Lichtenštejnska.