Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Přechody v Česku? Prý stroj na nehody a smrt

Česko

  7:00
PRAHA - Politici a dopravní odborníci hledají recept na bezpečné přechody pro chodce. Kromě prevence a výchovy by byl potřeba také pořádný balík peněz, shodují se.

Zůstat by měly jen ty přechody, které lidi skutečně chrání. Ostatní, když už je nikdo nevylepšuje, ať raději zmizí, v zoufalství říkají někteří dopravní experti. foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

Když v roce 2009 dokončili dopravní inženýři Policejního prezidia obří inventuru přechodů pro chodce, bylo to tristní čtení. Jen na silnicích první třídy odhalili dva tisíce nedostatků, dvě stovky zeber navrhli raději úplně zrušit. Okresky dopadly ještě hůře: přes tři tisíce závad.

Ani dva roky po inspekci se však situace v praxi příliš nezměnila. Chybí peníze, přiznávají všechny zúčastněné strany. „V rozpočtu fondu dopravní infrastruktury se na to zhruba sto milionů pro letošní rok vyčlenilo. Rozhodně to ale nebude stačit na kompletní napravení chyb,“ tuší šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Mrtvých na zebře přibývá

Mizerný stav „zeber“ se přitom už projevuje na statistikách úmrtnosti. Jen za prvních devět měsíců letošního roku zahynulo na přechodech 13 lidí, kterým řidiči nedali přednost. To je téměř dvakrát více než za stejné období v loňském roce. „Na vině je často špatná viditelnost a netolerance. Chodci vstupují bezprostředně před projíždějící auta, řidiči naopak u přechodů nezpomalí,“ zlobí se hlavní dopravní inženýr Vladimír Menšík.

INFOGRAFIKA:

Na tom, jak neuspokojivou situaci vyřešit, se odborníci shodnout příliš nedokážou. „Viděli jste někdy v poslední době policisty u přechodu? Nebo že by pokutovali chodce, kteří jdou na červenou? Málokdy něco takového uvidíte,“ soudí Menšík.

Poslanec Stanislav Huml (nezařazený) naopak míní, že kontrola dávání přednosti je dostatečná. „Minimálně na venkově to policisté podchycují dostatečně,“ říká s tím, že by pomohl jím avizovaný „zlepšovák“.

Přechod - ilustrační foto.

Chodec ať zvedne ruku

„Kdyby se skutečně uzákonilo, že chodec musí před vstupem do vozovky dát mávnutím ruky vědět, že chce přejít, mělo by to smysl,“ připomíná svůj návrh Huml. „Zatím to společnost přijímá s úsměvem. Statistiky úmrtí však dokazují, že je důležité, aby chodci a řidiči o sobě věděli,“ tvrdí poslanec. Jeho kolega ze sněmovních lavic František Laudát (TOP 09) by naproti tomu vsadil na modernizaci přechodů. Jen tak prý lze dospět k tomu, že se počet obětí postupně sníží. „Dávat před přechody retardéry, více je osvětlovat a zajistit všem přehled,“ nabízí Laudát.

Přístup k chodcům je v Česku dlouhodobě podceňovaným faktorem. Centrum dopravního výzkumu už dříve varovalo, že stav zdejších „zeber“ je katastrofální. „Většina okolních států váže zřízení přechodu na splnění přísných pravidel. Z tohoto hlediska je mnoho zdejších přechodů pouhou karikaturou a často jde doslova o stroje na výrobu dopravních nehod,“ neberou si servítky autoři zprávy Centra dopravního výzkumu.

Ministerstvo dopravy proto plánuje rozjet ve školách „masáž“, která by alespoň chodce z řad nezletilých varovala před možnými riziky. První akcí tohoto typu byla kampaň k začátku školního roku pod názvem Na silnici máš jen jeden život. „Výchovou lze tragickým situacím předejít, proto budeme v těchto akcích pokračovat,“ uvedl mluvčí resortu Martin Novák.