10. února 2013 8:00 Lidovky.cz > Zprávy > Lidé

fyzik Wilhelm Röntgen

• Poslat
  • Redakce
  • 0Diskuse
Wilhelm Conrad Röntgen, německý lékař a fyzik | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Wilhelm Conrad Röntgen, německý lékař a fyzik | foto: ČTK
BERLÍN Ve věku 77 let zemřel přesně před 90 lety, tedy 10. února 1923, jeden z nejuznávanějších představitelů experimentální fyziky Němec Wilhelm Conrad Röntgen. Zasáhl do mnoha oblastí fyziky - studoval například vlastnosti kapalin, plynů, krystalů a elektromagnetických jevů.

Svůj nejvýznamnější objev zaznamenal v listopadu 1895 při pokusech s katodovými paprsky, během nichž objevil nový druh záření, které pojmenoval paprsky X. Měly několik pozoruhodných vlastností: působily na fotografické desky, ionizovaly vzduch, pronikaly různými materiály, dokonce i lidským tělem.

Rentgenové paprsky
Zpráva o jejich objevu stejně jako i o jejich vlastnostech se jako blesk rozlétla světem a záhy se začaly využívat ve vědeckém výzkumu, technice a lékařství. Za objev těchto paprsků, které byly na jeho počest pojmenovány rentgenovými, získal v roce 1901 jako vůbec první vědec Nobelovu cenu za fyziku.

ČTĚTE TAKÉ

Wilhelm Conrad Röntgen byl velmi skromný a tichý člověk. Svůj epochální objev si nedal patentovat, protože zastával názor, že vědecké objevy patří celému lidstvu. Odmítl i čestné a výborně honorované členství v berlínské Akademii věd stejně jako šlechtický titul.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse

REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.