Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Při stavbě mostu ve Studénce došlo k chybám

Česko

  10:37
OSTRAVA - V Ostravě pokračovalo hlavní líčení v případě železničního neštěstí ve Studénce. Další z řady svědků potvrdil zásadní chyby a nedostatky během stavby mostu, který se v srpnu 2008 zřítil před projíždějící vlak. Nehoda si vyžádala osm lidských životů a devět desítek zraněných.

Ve Studénce pokračuje vyšetřování příčin neštěstí. foto: ČTK

Jako svědek vypovídal přední manažer společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava Jiří Muroň. Připustil, že z dnešního pohledu byla projektová dokumentace navržená pro stavbu mostu ve Studénce neproveditelná. Uvedl také, že firma porušila smlouvu, když značně překročila maximálně povolený limit prací zadaných subdodavatelům.

Most ve Studénce

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži.

Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

"Původní projektová dokumentace nebyla podle dnešních informací proveditelná, musela se měnit technologie. Předem jsme to nezjistili," uvedl Muroň.

Dodal, že zpětně si uvědomuje i fakt, že firma překročila rozsah prací, které mohla podle smlouvy s Moravskoslezským krajem zadat subdodavatelům.

"Tenkrát jsme si to neuvědomovali. Později se o tom hodně mluvilo," řek před soudem Muroň, který na stavbě působil jako vedoucí výroby a v hierarchii firmy byl hned pod generálním ředitelem.

Na stavbě prováděl namátkové kontroly. Zajímal se především o dodržování harmonogramu a průběh prací.

ČTĚTE TAKÉ:

"Na stavbě jsem byl několikrát. Naposledy den před zřícením. Všiml jsem si, že došlo k poruše. Zablokovaly se posuvné vozíky a obrušovala se kolečka," řekl. Právě tato porucha podle výsledků policejního vyšetřování byly jednou z příčin zřícení mostu.

Osobně tomu ale nevěnoval pozornost. "Bral jsem to jako běžnou věc, která se na takových stavbách stává," uvedl s tím, že nikdo z řídicích pracovníků společnosti Bögl & Krýsl, které na místě potkal, jej nežádali o pomoc při řešení poruchy.

Deset obžalovaných

Senát novojičínského okresního soudu se případem zabývá od 20. června. Z kapacitních důvodu využívá největší jednací síň Krajského soudu v Ostravě.

Senát zatím stihl vyslechnout obžalované, svědky a několik znalců. Řada odborníků poukázala na chyby, kterých se stavbaři dopustili. Na řadu chyb upozornila i policie. Ty pak podle ní ve vzájemném souběhu vedly ke zřícení mostu do kolejiště.

Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

Autoři: ,