27. června 2011 15:59 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Proč bourají české autobusy?
Řidiči pod tlakem přeceňují síly

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Na jihu Rakouska boural český autobus | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Na jihu Rakouska boural český autobus | foto: bfvlb.steiermark.at
PRAHA Sezona letních dovolených ještě pořádně nezačala, ale v zahraničí už bouraly tři autobusy s českými turisty. Naposledy o víkendu v Rakousku sjel autobus z vozovky, když za volantem usnul řidič. Odborníci se shodují: na vině je technický stav vozidel a nezkušenost šoférů.

Na tři rychlé nehody v krátkém sledu už reagovala Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. "Se současným stavem jsme nespokojeni, proto jsme vyzvali cestovní kanceláře, ať vytvoří tlak na své smluvní dopravce, aby neustále kontrolovali dodržování právních předpisů pro řidiče, zejména povinných přestávek k odpočinku, a aby se pečlivě věnovali technickému stavu vozidel," naráží na dva hlavní důvody nehod autobusů šéf agentury Tomio Okamura.

ČTĚTE VÍCE O POSLEDNÍ NEHODĚ AUTOBUSU

Cestovky ze zákona nemají možnost ohlídat si technický stav vozidla. "To musí autodopravce," krčí rameny Okamura. Situace ale přece jen lepší. "Doby, kdy kvůli technickému stavu odmítali do Rakouska pustit české autobusy, jsou pryč," ujistil server Lidovky.cz dopravní psycholog Petr Tománek.

NA CO MAJÍ PŘI NEHODĚ CESTUJÍCÍ NÁROK?

- náhradu škody lze uplatnit u pojišťovny na základě zákonného povinného ručení autobusu, které má uzavřeno autobusový dopravce
- náhradu škody lze uplatnit u pojišťovny na základě pojištění řidiče, které má uzavřeno autobusový dopravce
- obvykle (není povinné ze zákona) mívá autobusový dopravce uzavřeno také tzv. pojištění sedaček, z tohoto lze také uplatnit náhradu škody
- nárok lze uplatnit také z cestovního pojištění klienta, jehož součástí by mělo být také úrazové pojištění          
                                Zdroj: AČCKA

Během exponovaných letních měsíců však dopravci s vidinou větších zisků posílají na silnice vše, co má čtyři kola, za volant usedají méně zkušení šoféři, na které je navíc často zaměstnavatelem i turisty vyvíjen tlak, aby do cíle dojeli co nejdříve. "Nejvíce chyb dělají nezkušení řidiči, kteří často přepínají své síly. Zejména v letních měsících narůstá únava rychleji," myslí si Tománek.

Průběh cesty, rychlost i pravidelné bezpečnostní přestávky po 4 a půl hodinách zaznamenává tachograf. Třeba v Německu, kde se jejich nedodržování tvrdě trestá a tachografy tam kontrolují, si řidiči pravidla porušovat nedovolí, "ale podívejte se třeba kolem silnic v bývalé Jugoslávii, tam je jeden pomníček za druhým," upozorňuje Tománek.

Bič na nepoctivé dopravce chystá od poloviny roku 2013 i Evropská unie. "V platnost vstoupí nová směrnice týkající se práv cestujících v autobusové dopravě, v případě zranění nebo úmrtí se nově nebude smět pohybovat odškodnění pro jednotlivé případy pod 220 tisíci eury, bude se to týkat cest delších než 250 kilometrů," informoval Okamura server Lidovky.cz.

Současná dopravní legislativní úprava je podle Tománka dostatečná. "Problém je spíše v kontrole dodržování zákona," upozorňuje.

Anketa

Jaké jsou vaše zkušenosti s autobusovými zájezdy?

Nikdy jsem se nesetkal(a) s potížemi. 73
Řidič nedodržoval bezpečnostní přestávky. 41
Technický stav autobusu byl špatný. 31
Autobusem na dovolenou nejezdím. 135

Může vůbec klient alespoň částečně nehodám předejít? Pokud má pochybnosti o kondici autobusu, měl by se podle Okamury bez obav obrátit na cestovní kancelář nebo přímo dopravce a zeptat se, jak starým autobusem pojede, v jakém je technickém stavu atd. Výstražný maják by se měl lidem rozsvítit, když autobus řídí pouze jeden řidič. "Seriózní firmy jezdí ve dvou, ani tehdy však nehodám z únavy nelze úplně předejít," varuje Tománek.

Podle statistik Asociace českých cestovních kanceláří a agentur bourají české autobusy nejvíce v Rakousku, Itálii a Chorvatsku, kam každoročně směřuje nejvíce Čechů.

ČERVNOVÉ NEHODY ČESKÝCH AUTOBUSŮ

V Rakousku havaroval český autobus.Neděle, 19. června: plně obsazený autobus havaroval na severu Rakouska na dálnici A5 nedaleko moravské hranice, řidiče postihl záchvat slabosti. Autobus se vracel z Chorvatska, zranilo se 13 turistů, jeden z nich těžce.
Pondělí, 20. června: český autobus a slovenský kamion se srazily na maďarské dálnici M15, zemřeli oba řidiči, deset osob bylo zraněno. Řidič kamionu řídil opilý.
Sobota, 25. června: řidič českého autobusu jedoucího do Chorvatska usnul na rakouské dálnici, sjel z cesty, 17 turistů se zranilo.

ogoOndřej Golis
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz