Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Proč nám to děláte? zlobí se výrobci dochucovadel na šéfkuchaře

Jídlo

  7:00
PRAHA - Snaha českých šéfkuchařů a populizátorů vysoké gastronomie o nápravu české kuchyně pořádně zavařila výrobcům dochucovadel. Čím dál tím častější kritika polotovarů a kořenících směsí se společnostem nelíbí.
Dochucovadla (ilustrační foto)

Dochucovadla (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Server Lidovky.cz zjišťoval, jak se výrobci dochucovadel ke kritice staví a jestli se nesnaží ovlivnit šefkuchaře a bloggery, kteří vaření bez umělých přísad prosazují.

Blogger Martin Kuciel alias pan Cuketka, který na svém blogu pravidelně tepe do české kuchyně, se domnívá, že umělá dochucovadla jsou jen reakcí výrobců na to, co lidé chtějí.

Kdo je pan Cuketka?

Blog Cuketka píše od roku 2006 Martin Kuciel. V roce 2010 založil server Scuk.cz, na kterém recenzuje české restaurace.

"Jídla z prášku jsou symptomem moderní doby a našeho vztahu k jídlu. My chceme do jídla a jeho přípravy vkládat co nejméně energie a času. Jídlo z prášku pouze reaguje na tuto silnou potřebu, která se tu buduje už přes 50 let. Všechno krájení, loupání a vaření, které je pro nás na obtíž a doma ho nechceme dělat, se tak přesouvá do velkých továren," vysvětluje oblíbenost dochucovadel blogger Cuketka.

ČTĚTE TAKÉ:

A reakce výrobců kritizovaných dochucovadel a polotovarů? "Vždycky, když o vaření z prášku něco napíšu, překvapí mě neuvěřitelně agresivní reakce ze strany českých kuchařů. Je to paradox, ale dobroty z prášku v Česku nejvíc hájí kuchaři, ne jejich výrobci. Jako tlak to nevnímám, reakce plné vulgarit a urážek jsou ale nepříjemné," doplňuje blogger.

Náhražkové peklo na talíři

Ve svém videomagazínu Peklo na talíři upozorňuje Roman Vaněk Čechy na to, jak se stravují a co jídlo, které konzumují, obsahuje. V rozhovoru pro Lidové noviny se podělil o reakce některých výrobců neoblíbených "práškových potravin".

"Můžu vám říct, že už mluvím s řediteli a prezidenty firem i velkých korporací. „Proč nám to děláte?“ lamentují. Peklo na talíři nechce nikomu ubližovat. Já lidi miluju, ale nesnáším vychcánkovství. Takže jim říkám: Když jste takoví frajeři, že tohle dokážete bez uzardění prodávat, tak za to taky neste odpovědnost, ne? Já se jenom snažím lidem otvírat oči," říká Vaněk.

Roman Vaněk

Gastonomický expert Roman Vaněk ve svém království - Pražském kulinářském institutu.

Roman Vaněk vystudoval SoŠ výtvarnou v Praze. Pracoval jako fotoreportér, mj. i v LN. Jeden ze zakladatelů Studentských listů v prosinci 1989. V roce 1993 začal podnikat, 18 let obchodoval s Brazílií, 11 let s Čínou. Jako první začal importovat brazilská vína do Evropy. Spřátelil se s významnými kuchaři, navštívil stovky restaurací. Absolvoval kulinářské stáže, má výuční list jako kuchař. V lednu 2008 otevřel Pražský kulinářský institut. ročně jím projde na čtyři tisíce žáků. Napsal osm kuchařských knih, vesměs bestsellerů.

Ne všichni z propagátorů gastronomie bez náhražek se ale setkali s nátlakem. "Samozřejmě, že se jim kritika nelíbí, ale nemohu říct, že bych někdy zaznamenal nějaký tlak z jejich strany. Na mě to nikdy nezkoušeli," řekl serveru Lidovky.cz šéfkuchař Jaroslav Sapík. 

Jaroslav Sapík

šéfkuchař a majitel hostince U Koně Jaroslav Sapík.

Jaroslav Sapík se Vyučil kuchařem v hotelu Ambassador, kde se postupně propracoval do pozice šéfkuchaře. Absolvoval hotelovou školu ve Velkém Meziříčí. V roce 1992 si otevřel za Prahou v malé vesničce Klokočná rodinnou restauraci a penzion. Řadu let spolupracuje s Pražským Hradem, kde pomáhá zajišťovat stravování při významných událostech.

"Neohrožujeme spotřebitele"

Server Lidovky.cz se zeptal i největších výrobců dochucovadel, jak se ke snaze známých šéfkuchařů a bloggerů staví. "Samozřejmě tuto snahu vnímáme do určité míry negativně, protože naše výrobky neobsahují žádné zdraví škodlivé látky a nijak spotřebitele nemohou ohrozit. Proto nevidíme žádný důvod proč tyto výrobky prezentovat s tak silně negativním akcentem jako téměř jedovaté," komentovala kritiku šéfkuchařů Petra Borová, marketingová ředitelka společnosti Podravka.

Společnosti Vitana na dotazy serveru Lidovky.cz odmítla odpovědět. "K tématu boje proti používání dehydratovaných potravin se naše společnost nevyjadřuje," pouze vzkázal tiskový mluvčí Vitany Milan Linka.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!