Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Proč platíme za mobilní internet tolik? Na otázky odpovídal radní ČTÚ Ondřej Malý

Ondřej Malý.

PRÁVĚ MŮŽETE POKLÁDAT SVÉ OTÁZKY

Drahý mobilní internet, špatná ochrana zákazníků proti svévoli mobilních operátorů. To jsou témata, která v poslední době rezonují českými médii a politickou scénou. Radní Českého telekomunikačního úřadu Ondřej Malý na tyto problémy upozorňuje už řadu let. Proč je situace v Česku a jiných zemí odlišná? Přijde nyní konečně změna? Na tyto a další otázky odpovídal čtenářům Lidovky.cz.

položených otázek: 69 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (16.2.2017 9:53) Patrik
Co si myslíte o novele ZoEK z pera ministra Mládka? Konkrétně se mi jedná o konec "podpultových nabídek". Není to jen výsměch do očí českého spotřebitele? Vždyť doteď byly "podpultové nabídky" jedinou cestou, jak se dostat k trošku aspoň konkurenceschopné nabídce.
Ondřej Malý: (16.2.2017 15:26)
Tato část novely je výjimečně nešťastná. Došlo by k omezení autonomie vůle smluvních stran a k velkému nebezpečí zakonzervování cen v segmentu, kde již nyní, po protispotřebitelské novele, neprobíhá intenzivní soutěž.
OTÁZKA (16.2.2017 14:13) Ivan Hamouz
Polsti operatori pry budou zadat o priplatky na roaming od statu, protote maji nizsi koncove ceny nez ceny velkoobchodni. Je to pravda? Bude to tak i v cr?
Ondřej Malý: (16.2.2017 15:23)
Nová pravidla roamingu, vztahující se k situaci od 15. června 2017, nepočítají s žádnými úhradami od státu. Dávají ale možnost, aby národní regulátor (jakým je v ČR ČTÚ) povolil operátorovi účtovat si určité roamingové příplatky (jako to dělá dnes a jen pokud prokáže, že by jinak prodělával). Tyto příplatky by ale hradil zákazník, nikoli stát.
OTÁZKA (16.2.2017 9:09) Petr Müller, Ostrava
Neexistuje žádná konkurence, která by koncovému uživateli umožnila získat nižší ceny. Proč regulátor (ČTÚ) neřeší kartelové dohody mezi operátory? Nemůže? Pak by měl věc předat na ÚOHS nebo jinému kompetentnímu orgánu. T-Mobile: Tarif "S námi síť nesíť"; volání + SMS neomezeně, 1,5Gb dat za 749Kč O2: Tarif "Free CZ"; volání + SMS neomezeně, 1,5Gb dat za 749Kč Vodafone: Tarif "Red LTE", volání + SMS neomezeně, 1,5Gb dat za 749Kč Posílat na do Polska nepomáhá...
Ondřej Malý: (16.2.2017 15:22)
Já Vás do Polska určitě nepošlu! A ano, souhlasím, lepší komunikace s ÚOHS ve věci možných problémů na tomto trhu je určitě žádoucí. I proto mají oba úřady nyní společnou pracovní skupinu, která toto projednává.
OTÁZKA (16.2.2017 6:57) Roman
Dobry den, kdyz se ohlednete za svym dosavadnim pusobenim v Rade CTU, co povazujete za sve dva nejvetsi osobni uspechy ve vztahu k ochrane nebo posileni prav spotrebitelu?
Ondřej Malý: (16.2.2017 15:21)
Dobrý den, mysím že spotřebitelský semafor byl jeden z úspěchů, který pokud se pamatuji vzešel z Rady. Úřadu se podařilo upozornit na velké vady ve smlouvách a na to, že na něco prostě nemá zákonnou kompetenci řešit a rovněž na to, na co si má spotřebitel dát pozor. Vystupování v Senátu k novelám zákona možná nebyl až tak "úspěch", ale snad to pomohlo upozornit na to, že na trhu existuje velký problém který není možné napravit jinak než zákonem. A možná že se leckomu nelíbí moje aktivita na twitteru, ale pokud se pamatuju, tak jsem odpovídal během těch pěti let na desítky dotazů spotřebitelů a snad jsem mnohým pomohl.
OTÁZKA (15.2.2017 23:45) František Sklenář
Dobrý den, spoustu lidí si myslí že naši tři operátoři jsou mezi sebou dohodnuti (kartel?) - vždyť mají na korunu podobné veřejné nabídky tarifů, jen ČTÚ to asi nevidí (nechce vidět?) a nic s tím ani nedělá; co si myslíte Vy a na co potom ten ČTÚ máme? Že by jen pohodlná korýtka? Děkuji.
Ondřej Malý: (16.2.2017 15:16)
Dobrý den, kartely řeší ÚOHS, nikoli ČTÚ. Osobně si myslím, že by kontrola trhu ze strany antimonopolního úřadu určitě nic nezkazila.
OTÁZKA (15.2.2017 23:23) Roman Stehlik
Dobrý den. Myslíte si, že i v ČR nastane doba, kdy tarify mobilního internetu budou srovnatelné se zahraničním? Bydlím v Británii, mám operátora Three. Neomezené volání, sms, internet LTE a to vše za 30 Liber. Včetně roamingu zdarma po celé Evropě plus USA (včetně dat) . I tak je tento operátor schopen vydělat 30 liber ČISTÉHO zisku na simkartu za rok. Kde vidíte chybu? Ve špatném hospodaření operátorů v ČR? Nebo v ČR chybí čtvrtý operátor?
Ondřej Malý: (16.2.2017 15:15)
Myslím že ano, pokud je něco vnímané společností jako problém, obvykle se najde nějaké řešení.
OTÁZKA (15.2.2017 23:36) Roman Prorok
Nemáte tam prosím vás na ČTÚ pro mně místo?
Ondřej Malý: (16.2.2017 15:02)
Volná místa ČTÚ zveřejňuje na webu: http://www.ctu.cz/volna-mista. Pokud Vás nějaká pozice zaujala, můžete se přihlásit :-).
OTÁZKA (16.2.2017 9:07) dvacet tri
Z jakeho duvodu je CTU na strane operatoru? viz.: Její firma se navíc obává, že čeští zákazníci začnou nakupovat v levnější evropské cizině a za regulované evropské ceny budou s polskými nebo rakouskými tarify volat a surfovat ze svého domova v České republice. "Již schválená pravidla by ale měla podobným snahám zamezit," namítá mluvčí ČTÚ Martin Drtina. http://archiv.ihned.cz/c1-65609080-roaming-konci-lide-budou-z-ciziny-volat-za-stejne-penize-jako-doma-operatori-uz-ale-hledaji-skuliny
Ondřej Malý: (16.2.2017 15:01)
Dobrý den, Martin Drtina pouze popisoval realitu - toto je dohodnuté znění pravidel pro tzv. Fair Use Policy, která připravila Evropská komise a posvětila Evropská rada. Řadu schválených pravidel považuje sdružení evropských regulátorů BEREC (jehož je ČTÚ členem) za poměrně problematické, viz pozice BEREC zde: http://berec.europa.eu/eng/document_register/subject_matter/berec/opinions/6527-berec-input-to-the-european-commission-implementing-act-on-fair-use-policy-and-sustainability-of-the-abolition-of-retail-roaming-surcharges
OTÁZKA (16.2.2017 9:44) Honza
Pokud ČTÚ vyměří za nějakou ošklivou praktiku operátorům pokutu, např. za automatický dokup dat či jiné zdražení, proč operátoři nemusí automaticky vrátit vybrané peníze lidem? Z výnosu operátorů drobnou pokutu dostane stát, lidé nic:-(
Ondřej Malý: (16.2.2017 14:58)
To by vyžadovalo změnu zákona. ČTÚ může činit pouze to, co mu zákon dovoluje. Za současné konstelace se však úřadu nedaří do zákona prosadit opatření i proti celé řadě jiných nešvarů.
OTÁZKA (15.2.2017 23:36) Jakub Beznoska
Dobrý den, je šance, že se v dohledné době ( cca během roku ) dočkáme snížení cen za mobilní data? Děkuji za odpověď
Ondřej Malý: (16.2.2017 14:57)
Jak se zmínil nedávno i předseda Rady ČTÚ, doufáme v "datové jaro". Šance zde je, závisí to ale: 1) na nápravě stavu způsobeného protispotřebitelskou novelou zákona o elektronických komunikacích v roce 2014, 2) zrychlení možnosti přestupovat mezi operátory s přenesením čísla, 3) což by mělo přispět k vyšší míře konkurence v segmentu domácností. Pomoci může i to, že se z cen mobilních dat stalo politikum (což je podle mého názoru naprosto správně).
OTÁZKA (15.2.2017 23:13) Vojtěch Slovák
V České republice už roky funguje kartel mezi operátory, díky čemuž se řadíme s cenami služeb mobilních operátorů mezi nejdražší v Evropě a suveréně nejdražší v rámci nejbližších sousedů. O jejich existenci nemůže pochybovat žádný soudný člověk. Zcela evidentní příklad z poslední doby: pokus radnice Brno-střed o vyjednání neomezeného tarifu pro své občany (90 000 potencionálních zákazníků). Ze své vlastní zkušenosti vím, že operátoři nemají problém se sestavením zcela!!! neomezeného tarifu (volání, zprávy, data) za cenu mírně nad 200 CZK - firma s cca 200 zaměsnanci. Rozumím chování operátorů, kterým se nechce spustit lavinu zlevňování a radši oželí nárůst zákazníků na úkor více než 100% marží u současných nefiremních zákazníků. Proč se nedaří tyto (nezákonné) dohody operátorů odhalit, kdy v minulosti přestala veřejná soutěž v případě českých operátorů fungovat? Proč si nadnárodní operátoři nedovolí podobné jednání v zahraničí? Neselhává zde právě funkce kontrolního úřadu? Díky za odpověď. V.Slovák, Zlín
Ondřej Malý: (16.2.2017 14:55)
Kartely a jejich postih jsou v moci ÚOHS. Jinak v Česku je poněkud obtížnější operátory postihovat v momentě, kdy parlament schvaluje zákony s evidentně protispotřebitelskými důsledky (což se snad nyní připravovanou novelou změní).
OTÁZKA (15.2.2017 21:10) Jaroslav z Brna
To jsou naši politici. Po nás by chtějí daně, ale svou práci dělají špatně a proti našim zájmům. A ještě jsou drzí = Mládek a spol. To by jim nemělo projít.

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA (15.2.2017 22:56) Milan
Nesouvisí nejdražší data a telefonní volání v ČR s dluhem ČSSD 537 miliónu? Zase to myslí upřímně, tentokrát Mládek? Když se odstěhuje ČSSD do Polska, budeme mít levný tarif?

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA (16.2.2017 10:29) Lukáš
Nabídky přístupu k LTE se nesou v duchu "určeno pro Full MVNO". Takto vysoko v hierarchii pravděpodobně žádný ze více než stovky virtuálů u nás není. Prostě se to nevyplatí. Předpokládám, že nabídky budou v tomto duchu stavěny i nadále. Možná budou podmínky lepší a někdo těch 100 milionů zainvestuje. Ale rozhodně to nebude více subjektů. Tzn. rozlišovací schopnost ČTÚ jen na ty největší potenciální hybatele trhu považujete za dostatečnou? I lepší nabídka přístupu k LTE totiž nemusí nijak dopadnout na zbývajících 99 % virtuálů, kteří fungují na méně autonomní technické úrovni (service-provider a níže).
Ondřej Malý: (16.2.2017 14:46)
Ano, regulovaná velkoobchodní nabídka LTE je určena pro tzv. Full MVNO. Ale týká se i ostatních virtuálů, kteří nejsou tzv. full a nemají jejich infrastrukturu. Proto musí od síťového operátora nakupovat více služeb, a také za ně platit (o něco víc, než by platil Full MVNO s vlastní infrastrukturou). Síťový operátor (MNO) má jako podmínku z aukce povinnost jednat i s nimi, a ceny z velkoobchodní nabídky pro Full MVNO jsou základem pro cenová jednání i s ostatními MVNO.
OTÁZKA (16.2.2017 13:52) Pavel Ruzicka
Dobry den, jaky je Vas nazor na smlouvy se zavazkem na dva roky? Nabizene ceny operatory s nimi obvykle automaticky pocitaji, pritom jde o vyrazne omezeni vlivu konkurence. Uvazujete o zakazu techto smluv?
Ondřej Malý: (16.2.2017 14:46)
Osobně bych byl rád, aby smlouvy byly na dobu neurčitou. Pokud operátoři tvrdí, že telekomunikace jsou "rychle se měnící odvětví", nemohou zavazovat spotřebitele víceletými smlouvami. Navíc smlouvy na dobu určitou musí zavazovat obě strany. Takže po dobu těchto dvou let byste vy měl mít jistotu, že vám bude služba dodávána za stanovených podmínek, a operátor jistotu, že budete jeho zákazníkem. Nynější situace poté, co si operátoři do zákona prolobbovali v roce 2014 novelu, tyto misky vah vychyluje směrem k operátorovi. Zákazník je sice na dva roky uvázán a může se z tohoto závazku vyvázat jen za cenu smluvních pokut, ale operátor si může smlouvu jednostranně měnit podle libosti s tím rizikem, že pokud bude zákazník důsledně trvat na svých právech, může změnu nepřijmout a odejít jinam. Často se ale tohoto svého práva, které by přitom podle evropských pravidel mělo být automatické, musí domáhat až u ČTÚ.