Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Proč spadlo v Africe další letadlo? Ptejte se zkušeného pilota

Stroj typu MD-83 (McDonnell Douglas 83) patřilo španělské společnosti Swiftair,...

PRÁVĚ MŮŽETE POKLÁDAT SVÉ OTÁZKY

Zdeněk Lapka zná letecké poměry v Africe detailně. Létal s pravidelnou linkou v Rovníkové Guinei, Kamerunu a Gabunu. Později jako charterový pilot mnohokrát letěl na Mauricius a Seychely, přistával v Jihoafrické republice, Tanzanii, Botswaně, Alžíru, Nigeru, Nigérii, Čadu a na mnoha letištích v Egypte. Přes rok je již v důchodu a - jak sám říká - situace se v Africe rychle mění. K lepšímu i horšímu. Co si myslí o čtvrteční tragédii, kdy se zmizel z oblohy obstarožní stroj MD-83 s 116 lidmi na palubě? Kdo za ni může?

položených otázek: 23 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (25.7.2014 14:07) Matador
Jeste se zeptam, jak bezpecne byste Vy povazoval Zimbabwe Airlines?
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 14:55)
Bohuzel tuto společnost neznam. Jelikoz mi konci casovy limit dekuji za otázky a snad nekdy nashledanou
OTÁZKA (25.7.2014 13:23) Stoub
Dobrý den, při letání mám neustále stísněný pocit a nedokážu se zbavit pocitu nebezpečí. Existuje nějaká technika, jak toto překonat?
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 14:53)
Někdo to resi alkoholem, někdo spankem ci modlenim.Ale abych Vas uklidnil. ja když letim jako cestujici taky nemam dobry pocit, radsi bych sedel v kokpitu
OTÁZKA (25.7.2014 12:22) Pepa Z.
Dobrý den, promiňte za tu laickou otázku, je tomu tak, že pilot opravdu "pilotuje" letadlo jen při vzletu a přistání(pokud nenastanou nějaké kompliakce)?Děkuji za odpověd
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 14:50)
V podstate ano, autopilot to zaleti presneji nez pilot. A umi i hezky pristavat
OTÁZKA (25.7.2014 11:43) Pavel Pavlo
Dobrý den, proč jste vlastně létal v Africe? Lepší peníze? Romantika? Díky
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 14:48)
Letal jsem jako pilot u Skody Plzen a po roce 1989 nas firma prestala dotovat a museli jsme si ne sebe vydělat. Jednim z východisek byla Afrika. Vice na www.planes.cz . Clanek Dva stupne nad rovníkem.
OTÁZKA (25.7.2014 11:33) Kamil
Vybral jste si docela stresové povolání... Byl jste vždy stresuodolný i mimo práci, nebo jen tam?
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 14:44)
No, za 50 let letani si clovek zvykne a tak jsem se vice stresoval na zemi nez v letadle
OTÁZKA (25.7.2014 11:32) Honzík
Na jaké letiště pro vás bylo nejtěžší přistát? Ať už z důvodů bezpečnosti země nebo třeba špatné přistávací dráhy?
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 14:36)
Tezko rici, snad nejobtiznejsi je pristavat na kratkych drahach, které zacinaji a konci v mori nebo jezere a dále letiste v horach. Za svůj dobry vykon povazuji pristani v Revelstoke v Kanade nebo na nekterych karibských ostrovech. A mimo Moskvy a Petrohradu na vetsine vnitrostátních letist v Rusku. Takove pristani ve Smolensku byl opravdu horror.
OTÁZKA (25.7.2014 11:30) Matador
Predpokladam, ze stale trvaji silne vazby mezi Alzirskem a Francii. Proto si myslim, ze uroven udrzby letadel v Alzirsku bude asi nad Africkym prumerem. Ktrere africke zeme podle Vas maji nejhorsi uroven pri udrzbe leteckeho parku? Kdysi se hovorilo o Kongu (Zair). A kde je v Africe asi nejrizikovejsi oblast pokud se tyce rizeni letoveho provozu? Dekuji za odpoved.
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 14:27)
Alzir patri k tem lepsi zemim v Africe ,pokud se tyka udrzby i provozu letadel. Nejhorsi uroven udrzby i nejrizikovejsi pokud se tyka rizeni letoveho provozu jsou podle mne země, kde jsou neustale nejake valecne konflikty a země s nestabilni vladou. Kongo k nim urcite patri.
OTÁZKA (25.7.2014 11:26) Michal
Dobrý den, co se všechno u letadel kontroluje před odletem. Po kolika letech se provádí "podrobnější" kontrola letadla. Liší se četnost kontrol u evropských a afrických společností?
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 14:20)
Letoun před odletem kontroluji mechanici i piloti podle narizenych postupu .Vetsi kontroly se provadeji podle naletanych hodin predepsanym vyrobcem letounu. Cetnost kontrol by se nemela lisit, je presne vyrobcem urceno,kdy se provádí.Ovsem zda všichni provozovatele tyto kontroly dusledne provedou si netroufam tvrdit.
OTÁZKA (25.7.2014 11:02) ostravský člověk
Zažil jste vy osobně někdy situaci, kdy šlo kvůli bouřce "do tuhého"?
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 14:13)
Ano, když jsem v počátcích moji letecke kariery letal s letounem, který nebyl vybaveny povetrnostnim radarem. Nebylo to nic příjemného, ale mělo to i dobrou stranku. Letel s nami koncernovy reditel a po pristani okamzite naridil vybavit letouny radary za pomerne tehdy vysokou castku.
OTÁZKA (25.7.2014 10:59) Jan Mařík
Ten MacDonald se už ani nevyrábí. To byl asi nějaký starý krám, ne? Můžou tyhle letadla v Evropě ještě létat?
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 14:07)
Tyto letadla stále letaji i když dnes jiz nepatri k leteckym novinkam. Ale ve sve době byly pomerne oblibene a spolehlive.Vse zalezi na udrzbe a posádce, ve svete letaji i daleko starsi letouny.
OTÁZKA (25.7.2014 10:46) Čumprdlík
Je, podle Vás, africký vzdušný prostor bezpečný pro civilní letadla a popř. mají sami piloti obavy z letů nad některými oblastmi? Nebo máme jako evropané zbytečně přehnané obavy?
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 14:02)
Vzhledem k tomu, ze do Afriky letaji renomovane spolecnosti Lufthansa, Air France. Iberia, British nebo Emirates je vzdusny prostor Afriky primerene bezpecny. Tyto spolecnosti by neriskovaly lety s cestujícími do nebezpečných oblasti.Letaji samozrejme po proverenych tratích a vyhybaji se rizikovym oblastem. Na letištích kde pristavaji mají prevazne svůj technicky personal.Obavy bych mel spise z nekterych mistnich malych spolecnosti, ty bych si před letem dukladne proveril .
OTÁZKA (25.7.2014 10:39) Michal Čížek
Dobrý den, kolem sebe cítím dogma, že letecké společnosti v Africe jsou šité horkou jehlou a z toho vychází tristní stav letounů. Ty jsou často olétané za kraj své životnosti ale létají dále, protože byly nakoupeny za cenu šrotu za účelem vylétat maximum peněz. Jak moc je toto dogma skutečné a jakou šanci má pilot říci "ne, tohle letadlo spadne v úterý, nejdéle ve čtvrtek, timhle už neletím". Je to prostředí k této reflexi nakloněné? Děkuji za Vaši odpověď.
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 13:48)
Castecne mate pravdu. Vedle spolecnosti s moderni technikou se zvlaste v chudych ci problémových zemich objevilo po rozpadu SSSR mnoho stroju Antonov a Iljusin , ve spatnem stavu. Letaly ci ještě letaji bez radne udrzby a rizene posádkami, které mely vidinu velkych vydelku.Hodne jich uz popadalo. Ale proto mají problemove spolecnosti zakaz letani do unie.Rovnez je tam hodne starsich letadel jinych vyrobcu.Sanci rici ne ma každý pilot, otázkou je zda potom neprijde o zamestnani a nebo u neho nad rozumem neprevazi mamon penez.
OTÁZKA (25.7.2014 10:39) Andrea
Jak probíhá školení posádky o krizových situacích? Jde o školení, nebo soustavné vzdělávání zaměstnanců leteckých společností? Jsou na to nějaká obecná pravidla, nebo si je každá společnost nastavuje sama?
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 13:12)
Nevim presne co mate na mysli.Pokud jde o nouzove postupy jsou posadky pravidelne cviceny a prezkusovany v simulátorech. Jsou samozrejme informovany v zaverecnych zprávách prislusnych uradu o pricinach leteckych nehod,Kazda společnost si v ramci všeobecných pravidel vytvari program prevence proti nehodam.Pokud mate na mysli krizove situace v proletavanych zemich jako dnes Ukrajina, tam je situace slozitejsi. Podle mého nazoru je velice nezodpovedne letat v prostorech kde se valci , sestreluji vojenska letadla a spoléhat na to ,ze na vas nedostreli.
OTÁZKA (25.7.2014 10:37) Sergej
V cem se podle vás změnily podmínky letového provozu v Africe od doby, kdy jste tam pravidelně létal? Diky
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 12:43)
Vyvoj jde neustale dopředu a to i v Africe i když pomalu.Pred 23 lety, kdy jsem tam byl poprvé, tam zadne radary nebyly. Dnes uz je situace trochu lepsi.Nektere bohatsi země investovaly do vybaveni letist, infrastruktury, radionavigačních ci radiolokacnich prostredku. Chteji se podilet na turistickem ruchu.Prikladem muze byt Rovnikova Guinea, kde jsem pusobil. Diky nafte zazracne zbohatla a masivne investovala do vystavby letist a zabezpečujících prostredku. Samozrejme i velky vliv hraje neustale se rozvijejici technika a vybavovani letounu modernimi zarizenimi na pr. GPWS , TCAS nebo DATALINK.
OTÁZKA (25.7.2014 10:35) Karel Nowak
Dobrý den, když létám na dovolené do Tuniska charterem, mám mít také strach? Kdo vlastně takový let řídí? Děkuji za odpověď.
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 12:23)
Strach mit nemusíte, Tunis je bezpecna země kam letaji desetitisice turistu a mistni služby rizeni jsou na dobře urovni.Rizeni letu se provádí standartnim zpusobem, jako v Evrope, letoun si az do pristani predavaji jednotliva dispecerska stanoviste.