Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Prodej pivních limonád padá, daří se ležákům

Pivo

  14:05
PRAHA - Pivovary v Česku si v období od letošního ledna do konce srpna polepšily. Celkem jejich výstav vzrostl meziročně o 3 procenta. Tradičně se daří exportu, který vyrostl oproti loňsku o 6 procent. Pro domácí trh se uvařilo o 2 procenta víc. Bídný zájem však panuje o pivní mixy - radlery, jejichž odbyt vytrvale klesá.
Chodíme ještě na pivo? Prodej v hospodách klesá.

Chodíme ještě na pivo? Prodej v hospodách klesá. foto: Shutterstock

Český svaz pivovarů a sladoven nezveřejňuje celkové hodnoty vyrobeného piva v průběhu roku, z nepochopitelných důvodů uvádí jen procentuální vývoj. A podle něj se českému byznysu s pivem za letošních osm měsíců dařilo.

Oproti stejnému období loňska vzrostla celková produkce o 3 procenta, z toho na export tradičně nejvíc - o 6 procent a domácí prodej narostl o 2 procenta.

Pro porovnání s celým rokem 2015 - za loňských 12 měsíců poprvé v historii překročil celkový výstav v Česku hranici 20 milionů hektolitrů (nárůst o 2,2 procenta), export vzrostl o 13,3 procenta na rekordních 4,1 milionu hektolitrů. Domáci prodej však loni mírně spadl (o 0,2 procenta) na 16,2 milionu hektolitrů.

Ležáky frčí, desítky upadají

Letošek zatím v trendech potvrzuje loňský rok. To znamená, že se stále víc daří odbytu ležáků, jejichž prodej se meziročně za osm měsíců zvedl o 8 procent. Na druhé straně už šestým rokem klesá odbyt desítek a dalších výčepních piv.

Takové malé fiasko připomínají pivní limonády, neboli pivní mixy, jinak také radlery. Tedy směs piva s ovocnou složkou či sirupem, která se před nedávnem stala šlágrem, ale už třetí rok po sobě prodej padá.

Letos dokonce o 17 procent. Za celý loňský rok se v Česku prodalo těchto pivních limonád 281 tisíc hektolitrů a je možné, že za celý letošní rok spadnou radlery na polovinu množství, které se prodalo v roce 2012.

Do hospod se nám nechce, pijeme doma

A to přitom před těmi čtyřmi - pěti lety pivovarnický svaz odhadoval, že se toto limonádové pití vbrzku rozšíří u nás po vzoru Německa a Rakouska, kde údajně tvoří 10 procent celkového pivního trhu. U nás klesne brzy zřejmě k setině.

A ještě jeden zajímavý trend zveřejnil svaz za tento rok. Dál se potvrzuje úprk lidí z hospod a restaurací, přesněji pokles tamní konzumace piva - o 2 procenta. A Češi si stále víc a víc kupují piva nadoma. Prodej v plechovkách roste letos o dlouho nevídaných 18 procent, v PET lahvích o 4 procenta a klasických skleněných o 2 procenta. Škoda.

Autor: