Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Proměna pražské magistrály? Odpovídala architektka Vašourková z CCEA

Otevřená scéna I.P. Pavlova

UKONČENO

V sobotu skončila dvoutýdenní akce s názvem Otevřená scéna, která vytvořila z rušné křižovatky I.P.Pavlova příjemný prostor plný workshopů, přednášek, trhů a koncertů. Za happeningem stojí Centrum pro středoevropskou architekturu CCEA, které se tématu pražské magistrály věnuje už od roku 2010. Zajímá vás problematika současného města? Co všechno CCEA v rámci projektu Magistrála - Nová pražská třída podniká? A jaká je budoucnost nejrušnější ulice hlavního města? Odpovídala architektka a teoretička Yvette Vašourková z CCEA.

položených otázek: 24 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (12.8.2013 8:45) Adam Dolezel
Dobry den, chtel bych se zeptat na budoucnost magistraly. Pred lety jsem tuto otazku polozil tehdejsimu primatoru Böhmovi, a odpovedel mi, ze zmizi. Viadukt, ktery ji nese bude odstranen, Karlin se opet spoji s Novym mestem. Vznikne novy boulvard se stromy, kavarnami atd. Z opery se jiz nebude vychazet na dalnici. Toto vse pry bude mozne po dobudovani prazskych okruhu. Jak se na odpoved p. Böhma divate dnes? Zmizi ta magistrala v dohledne dobe? Mela by. Dekuji AD.
ODPOVĚĎ (14.8.2013 11:05)
Dobrý den, ke zvážení jsou obě varianty. Odstranit estakádu a dostat život opět do úrovně města nebo zachovat estakádu, která se upraví z dálnice na ulici a obklopí se novými stavbami. Obě verze potřebují jasně prověřit a zjistit, co je nejvhodnější pro Prahu a prostor kolem estakády. Je třeba vytvořit několik studií, či zorganizovat ideovou architektonickou soutěž, aby bylo možné najít nejvhodnější řešení. Důležité je nejen hledat nevhodnější budoucí podobu ale již dnes začít postupně zkvalitňovat magistrálu, aby přestala působit jako dálnice a stal se z ní kvalitní městský bulvár- ulice s auty, chodci, přechody, cyklisty, stromy atd.. Tento potenciál v centrální části určitě je a potvrdili to i hosté diskuzí v rámci Otevřené scény IP Pavlova.
OTÁZKA (12.8.2013 15:20) Veronika
Dobrý den, co bylo hlavním cílem Vašeho happeningu a jaké jsou Vaše další aktivity kolem proměny magistrály? Držím palce a děkuji.
ODPOVĚĎ (14.8.2013 11:22)
Cílem je samozřejmě zkvalitnit prostředí Magistrály,změnit prostor aspoň pro začátek centrální části z dálnice na ulici, kde se kromě aut budou pohybovta chodci, cyklisti, prostor se zkvalitní stromy, lavičkami atd. Tématu se věnujeme již od roku 2010 a to spíše v jednáních se zástupci HL. města Prahy a městských částí. V tuto chvíli existuje shodna, že je třeba prostor zkvalitnit. Příští rok by jsme byli rádi, pokud by se podařil už nějaký konkrétní krok, jako třeba vytvoření cyklopruhu. Změny je třeba dělat postupně ale cíleně. Děkujeme za podporu.
OTÁZKA (12.8.2013 15:49) Cajzl
Pocházíte z Prahy? Ve věci cyklomagistrály zastupujete Pražany nebo jste objednaní současným primátorem? Kolik na tuto akci přispěla pražská radnice? Jakou část tento příspěvek tvoří v celkovém rozpočtu akce? Kolik jste od Prahy za svou existenci již inkasovali a o kolik peněz žádáte Prahu v dalších obdobích?
ODPOVĚĎ (14.8.2013 11:37)
Jsme občané Prahy, žijící v Praze, které toto téma trápí. Současně jsme architekti. Tématu magistrály jsme se začali věnovat nezávisle, ne na základě politické objednávky. Projekty vedoucí ke zkvalitnění prostředí měst se věnujeme již dlouho v rámci naší neziskové organizace Centra pro středoevropskou architekturu např. projekt 2011 -2013 www.culburb.eu. V roce 2013 jsme získali z odboru kultury na celoroční činnost 500 000 Kč. Jeden z projektů v tomto roce je Otevřená scéna I.P.Pavlova. O finační podporu na naše aktivity žádáme každy rok, například v roce 2012 jsme nezískali žádné finance. Z grantové podporu zaplatíme vždy část, naše práce zaplacená není. v naší výroční zprávě najdete financování minulých projektů http://ccea.cz/cz/publications/vyrocni_zpravy.php. Od pana primátora Hudečka jsme nezískali žádné finance, pouze zážitu nad projektem. Chci jen podotknout, že všichni účinkující na Otevřené scéně vystoupili bez nároku na honorář. Možná Vám to přijde zvláští, ale jsou lidé, kteří se věnují projektům z nadšení a jsou ochotni pracovat bez výrazných zisků.
OTÁZKA (12.8.2013 17:38) Nina Fibigerová
Dobrý den, existuje v současné době nějaká realistická varianta řešení podoby pražské magistrály? Po finanční i technické stránce? A má někdo skutečně zájem ji realizovat? Pokud si pamatuju, každá městská reprezentace zamává kolem voleb občanům před nosem nějakou variantou úpravy magistrály a Václavského náměstí a pak to celé zase usne pro nedostatek financí. Držím palce všem, kdo se jakýmkoli způsobem podílejí na vylepšení veřejných prostor v Praze a děkuju, Nina
ODPOVĚĎ (14.8.2013 11:42)
Ano, naštěstí již existuje shoda na tom, že by se měla Magistrála zkvalitnit bez nových tunelů, které městu nepomůžou. Tedy hovoří se o 2+2 pruzích pro auta 1+1 cyklopruh, přidání přechodů, rozšíření chodníků, výsatbě stromořadí, v možných místech a hlavně zrušení svodidel a plotů. Děkujeme za podporu.
OTÁZKA (12.8.2013 17:55) František Němec
Pokud se dnes nově uvažuje-li s omezením provozu na magistrále a s převodem obousměrného provozu automobilů jen do větve za budovy opery a býv. parlamentu - zajímalo by mě, zda se variantně uvažuje i s tramvají na magistrále nikoli do Opletalovy ulice, ale na magistrálu v linii poblíž nádražních budov se stanicí "Hl. nádraží" (cca jako kdysi jezdila tram č. 7) a odtud po souč. sjezdu z magistrály u Bulhara na Zižkov. Myslím, že by to stálo za úvahu, protože uvažuje-li se nejnověji s převodem automobilů do větve za budovy opery a býv. parlamentu, pak by to kromě ozelenění prostoru mezi Václavským nám a budovami Stát. opery a bývalým parlamentu, by se tím oživily i nádražní budovy na magistrále, vč. Fantovy budovy - což by přineslo i řadu praktických výhod pro cestující. Možná by to předpokládalo i úpravy zadních traktů budov parkingu, opery a možná parlamentu, ale stálo by to podle mě za to.
ODPOVĚĎ (14.8.2013 11:50)
Děkujeme za zajímavý podmět, naprosto s Vámi souhlasím, samtnou mě zarazilo uvažování o vedení tramvaje Opletalovou ulicí. Napopak si myslím, že by tramvaj na Magistrále pomohla pomoci ke zkvalitnění celé trasy. Je třeba říct, že tramvaj na estakádě magistrály v 70. letech byla, právě před historickou budovou, upozorníme na tuto variantu.
OTÁZKA (12.8.2013 18:04) František Němec
Pokud se dnes nově uvažuje-li s omezením provozu na magistrále a s převodem obousměrného provozu automobilů jen do větve za budovy opery a býv. parlamentu - zajímalo by mě, zda se variantně uvažuje i s tramvají na magistrále nikoli do Opletalovy ulice, ale na magistrálu v linii poblíž nádražních budov se stanicí "Hl. nádraží" (cca jako kdysi jezdila tram č. 7) a odtud po souč. sjezdu z magistrály u Bulhara na Zižkov. Myslím, že by to stálo za úvahu, protože uvažuje-li se nejnověji s převodem automobilů do větve za budovy opery a býv. parlamentu, pak by to kromě ozelenění prostoru mezi Václavským nám a budovami Stát. opery a bývalým parlamentu, by se tím oživily i nádražní budovy na magistrále, vč. Fantovy budovy - což by přineslo i řadu praktických výhod pro cestující. Možná by to předpokládalo i úpravy zadních traktů budov parkingu, opery a možná parlamentu, ale stálo by to podle mě za to. frantiseknemec@email.cz
ODPOVĚĎ (14.8.2013 11:52)
Právě jsem na tuto otázku odpovídala. Ano, je třeba toto řešení zvážit, osobně mi přijde zajímavější než Opletalova ulice. Tramvaj je městský prvek a umí napomocit ke zkvalitnění magistrály. Je třeba toto řešení městu dát ke zvážení.
OTÁZKA (12.8.2013 23:05) Milovník individuální dopravy
Dobrý den. Opravdu si myslíte, že můžete omezit dopravu v centru bez nabídnutí alternativy? Praze chybí dostavěný okruh a tak spousty lidí, byť nerado musí cestovat skrz centrum a to je tak ucpané víc než by mohlo. Nebylo by správnější přesunout snahy směrem k vybudování okruhu? Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (14.8.2013 11:58)
Alternativa je tunel Blanka, který stál 30 miliard korun a právě se dokončuje. Vnější okruh nebude dostavěný dříve jak za 5-10 let. V tuto chvíli jde o to, nabídnou alternativy cest do širšího centra. Holešovic, Smníchova, Vinohrad atd. to vnější okruh neumožní. Jde o to mít větší možnosti projet centrem Prahy, než jen po "zkratce" magistrála. Věříme, že Blanka nabídne to, k čemu by měla sloužit, distribuci dopravy v širším centru.
OTÁZKA (13.8.2013 8:04) George
Jeste jsem nevidel v Evrope mesto bez podobne silnice jako magistrala. Dokonce do Zurichu vede nekolik dalnic a konci kousek od centra. Ve Wien maji 4-proudova Stadtgürtel a samozrejme A22/A2 na ktere Gürtel navazuje. Neni za ceskym quasiodporem k magistrale spis vsudypritomna chudoba (ceska zavist-stara auta, stare byty) a intolerance (cesi velice neradi hluk)?
ODPOVĚĎ (14.8.2013 12:07)
Magistrála, kříží samotné jádor města, což je specifikum. Nikdo nepředpokládá zrušení provozu aut na magistrále, ale jen její zkvalitnění a jejícho využití jako městského bulváru, zrušení svodidel, plotů, vytvoření chodníků po celé délce, tak jak je tomu třeba ve Vídni na Guertelu. Samozřejmě v menším měřítku Vídeň má přece jen více obyvatel než Praha. Po zkušeností z evropských měst se domnívám,že moderní dnes je auto v centru města nepoužívat. U nás toto uvažování ještě bude delší dobu trvat, věřím tomu, že ale i my k tomuto trendu dospějeme.
OTÁZKA (13.8.2013 8:42) Petr
návrhy na sklidnění magistrály mě vždy rozesmějí. Skutečně si myslíte, že vytvářet přechody smrti a park mezi pruhama je do brý nápad? Už vidim maminku s kočárkem jak se jde sednout mezi dvě kolony aut a čte si noviny?
ODPOVĚĎ (14.8.2013 12:11)
Všechny změny je třeba provádět postupně ale při tom souběžně vkládat novou kvalitu do prostředí magistrály. Nikdo nevěřil,že na Náměstí I.P.Pavlova - nejrušnější pražské křižovatky, lze vytvořit příjemné prostředí, při zrušení odstavného parkování v boční uličce. Právě Otevřená scéna na I.P.Pavlova 26.7 - 10.8 ukázala, že lze změn dosáhnout. Lidé se u zasavovali, sledovali film, poslouchali hudbu, nebo si dali jen drink a posedávali. M?ožnosti jsou ale samozřejmě se tomu musí přizpůsobit i chování řidičů.
OTÁZKA (13.8.2013 9:02) Squish
Dobrý den, sám zklidnění magistrály fandím ale nejsem si jistý, zda k ní někdy dojde. Přeci jenom tlak motoristické veřejnosti je veliký. A politici sami auty jezdí, že. Takže bych to viděl tak, že nám řeknou něco ve smyslu: "my to chceme zklidnit ale nejsou peníze"
ODPOVĚĎ (14.8.2013 12:15)
Sanžíme se ukázat, že lze Magistrálu zkvalitnit i za malé finance (určitě menší než tunely a podjezdy). V současné době je kvalita veřejného prostoru na stejné úrovni jako doprava, což v 90. letech nebylo. Tyto tendence dokazují města jako Londýn, Amsterdam, Madrid, Berlín ale i New York či Bogota. Musíme věřit, že i Praha se rozhodne jít touto cestou a dokáže že je evropskou metropolí.
OTÁZKA (13.8.2013 9:33) Mikulik
Byla by jste tak laskava a přestala dělat takový nesmysly, na které stejně nejsou peníze? Za co by jste to chtěl revitalizovat, když jsou sotva peníze na Blanku? Myslíte si, že bych jako cyklista jel po magistrále, když teď mi vadí smrad na Podbabské? Nejel
ODPOVĚĎ (14.8.2013 12:21)
Odpvěď najdete v předchozí otázce, sanha je ukázat, že lze změny dělat efektivně a levně. samozřejmě, že toto téma je velmi choulostí, je to i otázka generační. od 50. let se propaguje automobil jako nejlepší dopravní prostředek. V 21. století jsme zjistili, že to byla milná představa a auta degradují města. Já budu raději vozit mé děti po městě na kole než, abych jela autem. I když i dnes jezdím na kole po magisrále, a není to moc příjemné, věřím, že se tato situace při vzniku cyklopruhu a větší ohleduplnosti řidičů dá změnit.
OTÁZKA (13.8.2013 12:02) Pavel
V centru je mnoho obchodů a správních budov. Jak chcete zajistit jejich obsluhu, pokud by magistrála měla být omezena? Většina dopravy má totiž cíl právě v centru a tedy nějaký obchvat jí nepomůže.
ODPOVĚĎ (14.8.2013 12:24)
Magistrála nebude zrušena stále zde budou 2+2 prohy a odpočovací pruhy. Po otevření tunelu Blanka se část dopravy přesune i sem. Cílem je vytvořit kvalitní bulvár určitě ne pěší zónu. Nebude problém zásobovat centrum. Pokud vzniknou možnosti pro ježdění na kole, věřím tomu, že ti co do práce jezdí sami v autem, časem pochopí přednosti transportu nakole, což také pomůže redukci aut.
OTÁZKA (13.8.2013 13:48) Jirka
Točí se tady dokola otázky ohledně magistrály, ale myslím si, že jde o to dostat život do veřejného prostoru, lhostejno kde, třeba na magistrále. Fandím projektu a chci se zeptat na: 1/ jak dlouho ste akci připravovali 2/ jaký byl rozpočet a na kolik peněz výsledně událost vyšla 3/ kolik dobrovolníků pracovalo na přípravě 4/ hodláte pokračovat i na jiných místech, bude to putovní záležitost nebo ste se zaměřili přímo na IPPavlova Díky! JN
ODPOVĚĎ (14.8.2013 12:38)
Děkuji za podporu , ano jde především o kvalitu veřejného prostoru. Projekt Otevřené scény jsme připravovali 3 měsíce - aktivě pak poslední měsíc. Vzhledem k tomu, že se do projektu účinkující hlásili sami, bylo až neuvěřitelné jak rychle se nám program naplnil. Kolem 100 organizací či individuálních umělců, podpořilo účast bez nároku na honorář, za to všem děkujeme. Projekt stál více než jsme měli, už i kvůli nestandardní délce 2 týdny. Pokud nebudu počítat organizační práci, projekt vyšel na 205 000 Kč a to díky podpoře i sponzorů (AAA BARVY, ALTYSOUND, ALZA, BOOM TISK, KSH – bezpečnostní služba, COPY GENERAL , KOMWAG, ZAHRADNÍ ARCHITEKTURA KURZ). Při instalaci nám pomáhalo 5 dobrovolníků ale je třeba nezapomenout na cca 100 účinkujících. V tomto roce máme ještě jeden projekt na téma Negrelliho viadukt. Trať galerií: Praha - Karlín - Viadukt 19 -21.9. Bude se jednat o přehlídku výrazných pražských galerií, které budou tvřit expzice přímo do oblouků, součástí budou kocerty, divadelní vytsoupení workshopy, a prohlídky po viaduktě. Cílem je upozotrnit na potenciál této stavby a možnostech využití prostoru oblouků. Akce bude probíhat mezi Křižíkovou a Sokolovskou, srdečně zveme více informací na www.ccea.cz (hompage) - projekt startuje 19.9 v 18 00 vernisáží.
OTÁZKA (13.8.2013 21:26) Gago Coutinho
Dobrý den, domnívám se, že k vyřešení neúnosné dopravní situace v centru Prahy lze dospět pouze jediným radikálním krokem - a to zavedením mýta pro motorová vozidla, bez ohledu na to, zda budou dokončeny oba okruhy. O mýtném se sice delší dobu mluví, ale zajímalo by mě, zda již existuje nějaká studie (kde přesně by měly mýtné brány stát, jak by měly vypadat, jak by měly být nastaveny ceny mýtného, aby byla zaručena návratnost investice)? Máte prosím Vy osobně (případně CCEA) nějakou vizi, jak by mělo zavádění mýta probíhat? Díky za odpověď.
ODPOVĚĎ (14.8.2013 12:43)
Dobrý den, my nezastáváme názor využívání represivních metod. Což představuje i mýto. Věříme, že pokud postupně dojde ke zkvalitňování celé magistrály, její proměně v bulvár z dálnice, řidiči sami tyto kroky budou respektovat. Pokud by došlo pouze ke snížení aut skrze mýto a prostředí na magistrále by se nezkvalitnilo, jen by zde jezdilo méně aut, to by asi byla nejhorší situace. Pokud ale vzniknou přechody, cyklopruh, vysadí se stromy, tak máme příjemné prostředí. K omezení provozu pak dojde i samovolně, jelikož magistrála již nebude zkratka, asi bude déle trvat ji celou projet. Navíc doufáme, že ke zklidnění napomůže Blanka.
OTÁZKA (13.8.2013 23:08) Milan
Opravdu považujete likvidaci automobilové dopravy za správný cíl ? Zdá se Vám, že Karlín, který je pro auta v podstatě neprůjezdný je je nyní lepší ? Vždyť po setmění se tam nikdo neodváží ani na ulici. Sokolovská, která byla centrální tepnou je zcela mrtvá. Cyklistický pruh na magistrále je největší hloupost, kterou jsem v poslední době slyšel. Ten Váš happening na Pavláku je docela dobrý. I v New Yorku se o víkendu některé ulice zavřou a jsou tam nějaké trhy. Proč ne i v Praze ? Proč je zde vše od příkopu k příkopu ?
ODPOVĚĎ (14.8.2013 12:50)
V pPraze je tendence, aut do určitých míst vůbec nevpustit a naopak, vytvářet místa, které by měly být jen pro dopravu, což souhlasím, že je chyba. Auta by měla mít možnost jezdit na více místech. Mít lepší propustnost, Proč se třeba z magistrály dá odbočit jen na pár nejfrekventovanějších místech? Úplně zbytečně se automaticky pak tvoří zácpy a kolony, navíc je to další důvod proč se magistrála chová jako dálnice. Podobná situace je i podél Rohanského ostrovu, i když trošku na pohled hezčí. Nicméně si myslím, že Karlínu cyklodoprava prospívá. Nesleduji zde nějaký problém, domnívám se že život v Karlíně je. Večerní situace je bohužel v českých městech všude stejná - prostě málo lidí využívá večer město. Souvisí to možná i s nočním klidem od 22 00 zákaz zahrádek atd. Ano je třeba dělat město živějším a naučit lidi chodit do ulic ne do shopping center. Děkuji za podporu