Přesto nás zajímalo, kolik lidí řekne, že v symbol českých Vánoc skutečně věří. A výsledkem je pravděpodobně první empiricky ověřený výsledek: na Ježíška věří každý pátý z nás.
Přesněji řečeno: z exkluzivního reprezentativního průzkumu agentury Median pro LN vyplynulo, že na Ježíška věří 17,6 procenta obyvatel České republiky.
V Ježíška věří nejvíc lidí na Moravě (24 procent), pak v Praze (18 procent) a nejméně v Čechách (jen 10 procent).
Z průzkumu také vyplynulo, že v Ježíškovu existenci nejvíce věří nejstarší věková skupina. Ve skupině lidí ve věku 65 až 79 let věří na Ježíška celých 22 procent.
Naopak nejvíce „skeptičtí“ jsou lidé mezi 55 a 64 lety. Těch věří jen osm a půl procenta.
Ježíšek přitom dárky v českých zemích nenosí odjakživa – dá se říci, že přibližně jen posledních sto padesát let.
Dříve totiž naděloval dárky svatý Mikuláš. Ježíšek se objevil nejdříve v Německu, a to v době reformního hnutí.
Hlavním propagátorem „kultu“ Ježíška byl Martin Luther, který tak řešil svůj odpor k oficiální papežské církvi a také papežskému Mikuláši.
Ale ani Ježíšek to neměl zpočátku jednoduché. Svůj boj s „oficiálním“ Mikulášem ze začátku prohrával. Zvyk, že dárky nosí Christkind, tedy Ježíšek, se v Evropě ujal až v šestnáctém století. Češi pak jej za svůj symbol Vánoc přijali ve století devatenáctém.
Podobně pozdě se u nás rozšířil také zvyk strojit vánoční stromeček. Katolická církev totiž původně považovala zdobení stromů za pohanský zvyk. Přitom nebyla daleko od pravdy, germánské kmeny totiž údajně tímto způsobem kdysi uctívaly o zimním slunovratu boha Wotana. Podobně i Keltové ozdobenými stromky či větvemi uctívali boha Slunce a jeho věčný život.
Historicky první ozdobený vánoční stromek instaloval v Čechách Karl Johann Liebich, ředitel pražského Nosticova divadla, ve své domácnosti v libeňském letohrádku Šilbach o Vánocích roku 1812, a právě od něj se tato tradice rozšířila.
Přesněji řečeno: z exkluzivního reprezentativního průzkumu agentury Median pro LN vyplynulo, že na Ježíška věří 17,6 procenta obyvatel České republiky.
V Ježíška věří nejvíc lidí na Moravě (24 procent), pak v Praze (18 procent) a nejméně v Čechách (jen 10 procent).
Vánoční průzkum LN Věříte na Ježíška? |
Celkově Muži Ženy |
Z průzkumu také vyplynulo, že v Ježíškovu existenci nejvíce věří nejstarší věková skupina. Ve skupině lidí ve věku 65 až 79 let věří na Ježíška celých 22 procent.
Naopak nejvíce „skeptičtí“ jsou lidé mezi 55 a 64 lety. Těch věří jen osm a půl procenta.
Ježíšek přitom dárky v českých zemích nenosí odjakživa – dá se říci, že přibližně jen posledních sto padesát let.
Dříve totiž naděloval dárky svatý Mikuláš. Ježíšek se objevil nejdříve v Německu, a to v době reformního hnutí.
Hlavním propagátorem „kultu“ Ježíška byl Martin Luther, který tak řešil svůj odpor k oficiální papežské církvi a také papežskému Mikuláši.
Ale ani Ježíšek to neměl zpočátku jednoduché. Svůj boj s „oficiálním“ Mikulášem ze začátku prohrával. Zvyk, že dárky nosí Christkind, tedy Ježíšek, se v Evropě ujal až v šestnáctém století. Češi pak jej za svůj symbol Vánoc přijali ve století devatenáctém.
Podobně pozdě se u nás rozšířil také zvyk strojit vánoční stromeček. Katolická církev totiž původně považovala zdobení stromů za pohanský zvyk. Přitom nebyla daleko od pravdy, germánské kmeny totiž údajně tímto způsobem kdysi uctívaly o zimním slunovratu boha Wotana. Podobně i Keltové ozdobenými stromky či větvemi uctívali boha Slunce a jeho věčný život.
Historicky první ozdobený vánoční stromek instaloval v Čechách Karl Johann Liebich, ředitel pražského Nosticova divadla, ve své domácnosti v libeňském letohrádku Šilbach o Vánocích roku 1812, a právě od něj se tato tradice rozšířila.
Další podrobnosti a speciální přílohu Vánoce 2007 najdete v sobotním vydání deníku |