Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

První lidé jeli pod Žižkou

Česko

  9:00
PRAHA - Revolucí v pražské železniční dopravě by se dalo nazvat zprovoznění projektu s názvem Nové spojení. Tunely, estakády a kilometry kolejí zkrátí jízdu vlaků přes Prahu a umožní příměstským spojům projíždět celým městem. Tomu dosud bránila pouhá jedna kolej, která spojovala největší pražské nádraží s dalšími stanicemi na severu města.
„Jedná se o nejvýznamnější železniční projekt na území hlavního města za posledních sto let,“ prohlásil o Novém spojení Jan Komárek, ředitel Správy železniční dopravní cesty, která byla investorem stavby za devět miliard korun.

 Vlaky začínají dnes jezdit nejprve z hlavního nádraží po jedné koleji jižním tunelem do Holešovic a po dvou kolejích severním tunelem do Libně. První cestující otestovali tunel pod Vítkovem dnes časně ráno. Prvním vlakem s pasažéry, který tunelem projel, byl spoj vyjíždějící ve čtyři hodiny jedenadvacet minut z hlavního nádraží směrem do Lysé nad Labem a Nymburka. Postupně budou stavbaři a dráhy uvádět do provozu další části komplexu Nového spojení. Od 10. září začnou jezdit vlaky po dvoukolejné trati mezi hlavním nádražím a Holešovicemi a Vysočany. Nejpozději – 1. října – se připojí i dvě koleje mezi vysočanským a Masarykovým nádražím. S prosincovou změnou jízdního řádu Českých drah by už mělo fungovat celé Nové spojení v ostrém provozu.

 Podle Českých drah i SŽDC Nové spojení dokonale vyplní dosud chybějící vlákna v pražské železniční síti. „Zatímco směrem na Smíchov vedou z hlavního nádraží tři tunely a další dvojkolejné trati, směrem na sever vedla jedna jediná kolej. Vlaky na sebe musely v tomto úzkém hrdle čekat, což také často zapříčiňovalo zpoždění. To vše teď odpadá,“ vysvětlil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Zásadní změnu přinese Nové spojení díky prvnímu propojení Masarykova a vysočanského nádraží také strojvedoucím. Dosud se vlaky mířící do Vysočan a dál musely na nádraží v Libni vracet stejnou cestou zpět a jet takzvanou úvratí. „Strojvedoucí musel přecházet z jednoho konce vlaku na druhý nebo se muselo měnit řazení vlaku. Nyní bude pokračovat plynule dál, což jenom na trase mezi Masarykovým nádražím a Vysočany ušetří až osm minut času,“ vysvětlil Kubala.

 Zprovoznění dvou tunelů pod Vítkovem, téměř třiceti nových kilometrů kolejí a estakád umožní podle mluvčího lépe využívat pražskou železniční síť jako obdobu německých linek S-Bahn, tedy k cestování vlakem uvnitř města. „Chystáme se navrhnout Středočeskému kraji například prodloužení spojů linky S9 ze Stránčic, která nyní končí na hlavním nádraží, až do Vysočan. Lidé by tedy mohli více cestovat vlakem a nemuseli na hlavním nádraží přestupovat na jinou dopravu,“ řekl Kubala. Na Novém spojení vydělají i lidé využívající linku S2 z „Masaryčky“ do Vysočan a Polabí. Doprava na ní se zrychlí. Nové spojení přináší zlepšení také do silniční dopravy ve městě. Díky větší šířce mostu přes Seifertovu ulici se zvedla kapacita křižovatky Bulhar, v ulici Pod Plynojemem zase zmizelo nepříjemné čekání u závor.
Autoři:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...