Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

První rébus pro nového ministra dopravy: klasické známky nebo viněty?

Česko

  20:00
PRAHA - Budeme od příštího roku jezdit s plastovou krabičkou za čelním sklem, či přetrvají klasické dálniční známky? Rozhodne nový ministr dopravy. Osud prodělečné zakázky záleží na tom, která strana ministerstvo ovládne.

Dálniční známka - ilustrační foto. foto: ČTK

Zatím není jasné jméno nového šéfa dopravního resortu, ale už je naprosto zřejmý první úkol, který bude muset ve své nové funkci vyřešit. Zastavit, potvrdit či přepracovat projekt elektronických dálničních kuponů. Ten má být spuštěn už na začátku příštího roku, ale už dopředu je jasné, že bude první léta pouze prodělávat.

Krabičky do auta

Elektronický dálniční kupon je plastová krabička, kterou řidiči umístí za čelní sklo svého vozu. Nebude vázána na konkrétní auto.
Krabičky měly posloužit před velkými městy při takzvaném liniovém řízení provozu. Snímače by zjistily, jak hustý provoz panuje, a podle toho upravily rychlost, aby se netvořily kolony. Snímače a proměnné značky ale na dálnicích chybí. Krabičky tak budou využívány jen pro sčítání provozu a kontrolu platby za dálnice.
Kvůli jejich přenosnosti vybere stát za dálnice méně než ze známek. Prodělek se odhaduje na 8 miliard korun.

Podle studie ČVUT z roku 2008 bude prodělek do konce roku 2016 činit až 8 miliard korun. Někdejší člen kontrolního výboru Poslanecké sněmovny Libor Ježek (ODS) hovoří až o 12 miliardách. Jediný, kdo na zmíněné zakázce vydělá, bude rakouská společnost Kapsch, která má inkasovat miliardy korun. Je totiž výlučným dodavatelem všech potřebných systémů i zmíněných plastových čipových krabiček.

Osud problematické zakázky záleží v tuto chvíli na tom, kdo přesně v ministerském křesle stane. Na ministerstvu dopravy se mluví o dvou jménech – o Petru Bendlovi z ODS, se kterým na tento post počítá i jeho strana, a o Jiřím Kubínkovi z TOP 09.

Bendl, který se už s projektem setkal ve funkci ministra dopravy, je k zakázce poměrně skeptický. "Je tam několik kritických míst. Tato věc je opravdu jednou z priorit, které se musí vyřešit," říká. Bendl ale nechce předjímat, jaký by byl jeho konečný verdikt. Zákulisní informace z ministerstva dopravy každopádně hovoří o tom, že Bendl zakázce nefandí a není ani příznivcem firmy Kapsch, která by na systému vydělala. Na druhou stranu ale podporuje zavedení výkonového mýtného i pro osobní vozy, které by bez palubních čipových jednotek nemohlo fungovat.

Pokud by se ministrem dopravy stal Jiří Kubínek, mohla by zakázka projít. Ten žádnou animozitou vůči firmě Kapsch netrpí. Tento bývalý lidovec a nyní člen TOP 09 totiž s Kapschem před lety podepisoval smlouvu na rozšíření mýtného systému.

Právě zpoplatnění silnic měl tehdy na ministerstvu na starosti. Dělal náměstka tehdejšímu ministrovi, lidovci Milanu Šimonovskému. Jaký je ale aktuální Kubínkův vztah k zakázce na elektronické dálniční kupony, není jasné. Zmíněný uvažovaný kandidát na ministerský post totiž LN po celý den nezvedal telefon.

Projekt elektronických dálničních kuponů mají probrat už členové pracovní skupiny, která má sladit dopravní programy ODS, TOP 09 a Věcí veřejných. "O konečném řešení se budeme bavit s potenciálními koaličními partnery. Bude o tom řeč v rámci odborných pracovních týmů," potvrdil Bendl.

Nápad zavést v Česku jako v první evropské zemi elektronické dálniční kupony vznikl na jaře 2008. V lednu příštího roku už má systém fungovat. Krabičky však budou nejdřív sloužit jen pro sčítání dopravy a snazší kontrolu platby za dálnice.

Autor: