15. října 2011 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Názory

PUTNA: Znak českého státu? Kotel!

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Autorem českého státního znaku je významný představitel české a evropské heraldiky Jiří Louda. V ruce drží své návrhy na velký státní znak a prezidentskou standartu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Autorem českého státního znaku je významný představitel české a evropské heraldiky Jiří Louda. V ruce drží své návrhy na velký státní znak a prezidentskou standartu. | foto: ČTK
V poločase mezi dvěma osmadvacítkovými státními svátky sluší se meditovati o české státnosti. Třeba o tom, co je vlastně na státním znaku.

Čtvrcený štít je sice heraldicky správným způsobem, jak do znaku dostat i orlici moravskou a slezskou. Lev je však zdvojen a zmenšen, takže pro pozorovatele je při letmém pohledu vlastně nejasno, že ze lva vše vychází, že o lva jde.

Jedině vstupy do přírodních rezervací jsou označeny „čistým“ českým znakem, tedy samotným stříbrným lvem na červeném poli. Jako by se tím říkalo - leda v rezervacích smí se myslet o tom, co věci znamenají.  Lev však nebyl počátkem české státní symboliky. Před ním byla plaménková orlice. A před ní...?

Kronika o Štilfridovi z konce 14. století uvádí legendu, že prvním českým znakem byl kotel: „Kázal svú korúhev českú rozvinúti, na niež bieše kotel z jedné strany u ohněvém poli.“ Bájný Štilfrid měl získat orlici a jeho syn Bruncvík pak lva.

Již historik Bartoloměj Paprocký z Hlohol na počátku 17. století označuje příběh za nedůvěryhodný. I historicky nepravdivé příběhy však mohou mít smysl. Neříká nám něco i legenda o kotli?

Keltomanové pokládají ji za ohlas pradávné české vázanosti na keltskou kulturu, v níž hrál zásadní roli magický kotlík (ano, ten, v němž komiksový mág Panoramix vařil „medicínu“).

Pro pseudošvejkovskou mentalitu může sloužit jako symbol, že pod českou snahou o vznešenost je stejně nakonec kult velikých porcí jídla a pití. Jenže Paprocký nepřímo nabízí i morální podobenství.

Křišťálová lupa - hlasování 2011

Píše totiž, že kotel měl být do českého znaku dán za trest, kvůli provinění knížete Boleslava - za vraždu bratra Václava. A zde lze navázat: Vraždu lze provést doslovně - nebo symbolicky: Kdokoliv zneužívá svatého Václava, kdo si bere jeho jméno do úst k nečistým politickým účelům - jako by ho znovu vraždil.

Může se tisíckrát hlásit k českému lvu, ale na jeho korouhev patří kotel.

  • 4Diskuse
Martin C. Putna

Autor

Martin C. Putnaredakce@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz