Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

RECENZE: Co by otec pro svou dceru neudělal aneb Proč je Toni Erdmann nadstandardní filmový zážitek

Kultura

  6:00
PRAHA - O komediálním snímku Toni Erdmann devětatřicetileté německé režisérky Maren Adeové se mluví v superlativech už od jeho premiéry v hlavní soutěži letošního festivalu v Cannes. Mimořádný je nejen proto, že trvá skoro dvě a tři čtvrtě hodiny a ani na chvíli nenudí.

Rodinné pouto. Jsou chvíle, kdy Ines svého vyhastrošeného otce upřímně nesnáší. foto: FILM EUROPE

Spolu s dobrou pověstí Toniho Erdmanna se traduje i povzdech jeho režisérky nad tím, že během práce na filmu ztratila jistotu, zda vůbec točí komedii: „Během natáčení jsem říkala producentovi – myslím, že to bude velmi, velmi smutný film. Je mi to hrozně líto: vím, že jsme to prodávali jako komedii.“ Důvěru v to, že film je ve skutečnosti radostný, jí prý vrátily až jednoznačné reakce publika.

Snímek Maren Adeové skutečně je komedie – a povedená. Ale zároveň obsahuje tolik znepokojivé esence, že jej nelze jen prosmát. Sám titulní Toni Erdmann není vůbec jednoznačná figura: je to fantom, který se zrodil z téměř manické touhy žertovat, ale také z velké osamělosti a bolesti. Ono jméno si pro své alter ego vymyslel stárnoucí učitel hudby Winfried Conradi, který s lehkým zděšením zjišťuje, kam to dotáhla jeho dospělá dcera Ines: ne že by nebyla úspěšná, naopak. Zastává významný manažerský post v nadnárodní poradenské firmě a momentálně pracuje v Bukurešti, kde její společnost usiluje o podíl na restrukturalizaci rumunského těžebního průmyslu – tedy rozhodně nic žertovného.

Kanadské žertíky

Winfriedovou životní vášní jsou naopak kanadské žertíky, zejména v podobě nejrůznějších převleků: lze si představit, že jeho okolí jich má za ta léta plné zuby. Zastydlý vtipálek by ale nejspíš raději umřel, než by se svého přístupu k životu vzdal.

Nezapnutelné šaty odstartují klíčový zlom ve filmu Toni Erdmann....

Peter Simonischek jako Winfried/Toni

Jistě byly časy, kdy se Ines k jeho vylomeninám ráda připojovala, ty doby jsou však dávno pryč. A toto vědomí na Winfrieda dolehne obzvlášť těžce poté, co mu zemře jediný společník, starý, slepý pes. Winfried se neohlášen vydává za Ines do Bukurešti s nadějí, že ji vysvobodí ze zakletí odlidštěného, neurotického korporátního světa a připomene jí přirozené kořeny prostého štěstí. Winfrieda pohání naděje, že tam někde uvnitř odcizené Ines má svého starého dobrého, potrhlého spojence... A když se k němu neprobojoval pod svou vlastní identitou, možná se to podaří někomu ještě mnohem bizarnějšímu – ne uvěřitelnému hochštaplerovi jménem Toni Erdmann, který se vydává za personálního kouče a německého ambasadora a vstupuje Ines do života v těch nejnevhodnějších situacích. Toni Erdmann „opruzuje“ u manažerských jednání své dcery iv jejím společenském životě tak důkladně a netaktně, až tyto umělé události zbaví veškeré předstírané důstojnosti a závažnosti.

Stalker, nebo zachránce?

Winfriedovo odhodlání je obdivuhodné, ale také poněkud sporné: ani divák si dlouho nemusí být jistý, zda je mu Winfried tak docela sympatický, když se obsedantně, možná i sobecky vlamuje do života své dávno dospělé dcery. Jeho vtipy jsou na úrovni puberťáka a dětinsky se jeví i jeho úpornost. Lze vůči němu cítit soucit, případně i lehký odpor. Jenomže studie osamělého, „vystíhovaného“ života manažerky Ines dává Winfriedovi čím dál víc za pravdu a snímek nezadržitelně směřuje k jeho rehabilitaci i ke kýžené katarzi. Ty dvě a tři čtvrtě hodiny jsou potřeba právě na to, aby se tenhle dramatický přerod odehrál jaksi doopravdy, ne jen v účelové zkratce.

Ines na večírku nečekaně vystřihne píseň Whitney Houston Greatest Love of All.

Peter Simonischek je jako Winfried/Toni věrohodně „střelený“ i vnitřně smutný, hlavní hvězdou filmu je ovšem skvělá Sandra Hüllerová jako ambiciózní, prací posedlá predátorka nadnárodního byznysu, v níž se proti její vůli probouzí dcera svého otce. Za mnohé skvostné scény jmenujme obdivuhodný výkon při interpretaci písně Whitney Houstonové Greatest Love of All. Za pozornost stojí sugestivně ztvárněné prostředí nadnárodního poradenského byznysu a jeho lokální odnože – snaživá rumunská asistentka Anca (Ingrid Bisuová) je vedle Ines další dojemnou ženskou postavou, jež o svém smutku ale ještě neví.

Humor ve filmu spolehlivě zabraňuje případnému předávkování sentimentem – ale nepřebíjí důležité vážné tóny. A také se tu nepředstírá žádný definitivní happy end. Proto je Toni Erdmann nadstandardní filmový zážitek.

Toni Erdmann

Německo, Rakousko, 2016

Scénář a režie: Maren Adeová

Hrají: Peter Simonischek, Sandra Hüllerová, Ingrid Bisuová, Lucy Russellová, Vlad Ivanov a další

Premiéra 20. 10.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!