RECENZE: Promyšlený stroj na peníze. Batman z lega děsí víc než ten ‚živý’

18:00
Když se na plátnech kin naposledy objevily figurky a dílky ze známé stavebnice, vyprávěly „podvratný“ příběh o tom, jak je svazující být otrokem jednoúčelových sad a jak je pěkné sesypat kostičky dohromady a postaru popustit uzdu fantazii. Kdo se tehdy bál, že půjde jen o hodně dlouhou reklamu, musel být příjemně překvapen vtipem a sebeironií snímku i jeho apelem proti stádnosti – i když podpora prodeje se z něj dala jen těžko odpárat.

Lego Batman film. foto: Warner Brothers

V čerstvém „legovém“ snímku hraje hlavní roli figurka Batmana – osamělého ochránce města Gotham, který až příliš spoléhá na vlastní síly. Odmítá navazovat jakékoli vztahy, což mrzí nejen Robina, kterého Batman jaksi omylem adoptoval, nebo novou policejní velitelku, ale dokonce i Jokera, zhrzeného tím, že není pro Batmana důležitý. Po různých peripetiích a efektních explozích tisíců kostiček všechny nakonec spojí boj proti legendárním zloduchům z jiných příběhů: lordu Voldemortovi, Sauronovi, agentům Smithům, King Kongovi, Dalekům z Doktora Who.

Lego Batman film.
Lego Batman film.

Batmanovský Sebevražedný oddíl představil nového Jokera. Která filmová podoba legendárního zloducha je nejlepší?

Humor pochopitelně nechybí, omezený mimický aparát postaviček zůstává neodolatelný, najde se řada narážek pro zasvěcené. Na druhé straně poselství snímku (určeného samozřejmě především dětem) nepředstavuje nic světoborného a také se v podstatě vytratily obyčejné figurky: v hlavních rolích jsou po čertech elitní a copyrightem chráněné miniaturky. Jedním z určujících dramaturgických principů je, které z fiktivních postav mají firmy zúčastněné na produkci filmu ve své stáji. Dětští diváci snímku s pozoruhodným českým názvem LEGO® Batman film (anglický se bez toho „erka“ kupodivu obejde) jsou bez okolků vtaženi do světa globálního mainstreamu a „těch správných“ značek – když figurky telefonují, nechybí na přístrojích známý emblém a nikdo se ani moc nepokouší předstírat, že jde o ironii.

Je to celé legrace, ale zároveň dětská vstupenka do dost děsivě unifikovaného zábavního modulu a stroje na peníze. Budovaného k tomu, aby se z něj už nedalo vystoupit.

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu