6. září 2011 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Recyklace aneb druhá šance designu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Výrobky Trashmade. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Výrobky Trashmade. |
Designéři si oblíbili hru s časem. Oprašují příběhy věcí, které už dosloužily, a z veteše z druhé ruky tvoří nové designové ikony

Deštivé léto v Curychu, rok 1993. Markuse a Daniela, bratry, grafické designéry a vášnivé cyklisty přestalo bavit, že skoro každý den po jízdě do práce loví z brašen navlhlé věci. Potřebovali tašku. Funkční, voděodolnou a originální. Jelikož Markus s Danielem bydleli poblíž dálnice, pod okny jim denně duněly kamiony a v dešťové cloně se měnily v efektní barevné šmouhy. 

Kluci dostali nápad a brašnu si spíchli z plachty od starého tiráku. Kraje začistili duší pneumatiky, popruhy obstarali z bezpečnostních pásů. A jejich výtvor se stal hitem. Dnes má značka Freitag produktové portfolio čítající čtyřicet položek, vedle základního modelu „messenger bag“ nabízí pytle, tašky a batohy pro obě pohlaví, ale i diáře či nejnověji obaly na iPady. Během posledního fotbalového šampionátu dokonce šila z plachet tiráků fotbalové míče pro děti z jihoafrických slumů. 

Trvale udržitelný design

Každý kousek z produkce Freitag je ručně střižený unikát, zákazník s výrobkem obdrží i certifikát s itinerářem trasy, kterou kamion pod „jeho potiskem“ ujel. Recyklace dává syrově působícím věcem jedinečný charakter a vedle užitné hodnoty propůjčuje i étos obecné prospěšnosti (část produkce se vyrábí v chráněných dílnách) a péče o planetu. A to jsou hodnoty, které v současném designu letí. Místo okázalosti a pomíjivé módnosti totiž designéři stále více skloňují principy trvale udržitelného rozvoje definované třemi „R“: Reduce, Reuse a Recycle (omezení spotřeby/opětovné využití/recyklace).

Úspěch švýcarského sourozeneckého dua inspiroval mnoho následovníků. Dnes se internet hemží značkami, které nabízejí křesla z billboardů, šperky z PET lahví, svítidla z pneumatik a nespočet dalších více či méně originálních variací na téma recyklace odpadu. Výsledky hledání eko – osvícení mají většinou blíž k domácímu kutilství než k sofistikovaným duchampovským readymade objektům, jaké z nábytku z druhé ruky sestavuje třeba proslulý Martino Gamper. 

Nábytek z druhé ruky designéra Martina Gampera

Mezi mořem balastu se však tu a tam objeví i zajímavé počiny jako český projekt Trash Made. Iniciovala jej společnost specializující se na likvidaci elektroodpadu. A jelikož elektroobvody mají vedle praktické funkce i zřejmou estetickou hodnotu, oslovila mladé návrhářky, zda by pro ni vytvořily šperky ze součástek vyřazených přístrojů. Kolekci vynikající hravostí tvůrkyně časem rozšířily o řadu bytových doplňků a jejich produkty dnes nabízí designové obchody i muzea nejen v Česku. 

Naučnice z kolekce TRASH MADE.

Hledání ztraceného času

Dokonalost nepodněcuje naši paměť. Vzpomínky totiž vznikají z pohybu, z živé zkušenosti, z interakce – s lidmi, s okolnostmi a s atmosférou,“ míní berlínský hoteliér Tom Michelberger. S touto ideou v hlavě a omezeným rozpočtem najal německou designérskou hvězdu Wernera Aisslingera, aby revitalizoval pustnoucí industriální budovu ve východním Berlíně na mládežnickou ubytovnu. 

Revitalizace podle designéra Wernera Aisslingera. Z pustnoucí industriální budovy ve východním Berlíně se stala mládežnická ubytovna


Dle zadání investora měl Hotel Michelberger vyjadřovat samu podstatu města: být syrový, kreativní a vzpurný. V hotelové lobby tak zaujmou stínidla lustrů, zhotovená ze starých lifestylových magazínů, jako držáky ručníků v pokojích návrhář použil bývalé cukřenky, originální 3D tapetu vyskládal z brakové literatury pořízené v antikvariátu a stejný stavební materiál použil i na hotelový bar. Výsledkem je dům – patchwork, který si hosté bezpochyby zapamatují.

Resuscitace předmětů s historií, které v novém životě dostanou i novou funkci, je dalším motorem současného designu. Návrháři kutají na půdách, probírají se veteší na blešácích, prohrabují second-handy. 


Bleší trh


Design se prostě stává laboratoří nových alternativ k tradičnímu pojetí přepychu a kvality. Tvůrci se dnes nebojí míchat nízké s vysokým, prosté materiály povyšovat dokonalým zpracováním. Vycházejí z toho mnohdy nečekaná řešení plná vtipu a sarkasmu.

V Česku podobný retro sentiment oprášila nově vzniklá značka Boho nabízející šperky ze starých hodinových strojků nebo svatební přání z plastových ubrusů. Všechny tyto mladé tvůrce spojuje znechucení designem coby snobským nástrojem statusu.


Bibiana Beňová, Lidové noviny
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz