2. listopadu 2011 12:28 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Kumpán Toma Waitse dnes
torpéduje Jazz Dock

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Marc Ribot je jednou z hvězd generace newyorského downtownu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Marc Ribot je jednou z hvězd generace newyorského downtownu | foto: Marc Ribot
PRAHA Jeho kytara kvílí na nové desce Toma Waitse, hraje s Elvisem Costellem, Robertem Plantem i Cassandrou Wilson. A dnes možná udělá díru do paluby pražského Jazz Docku: bluesman i experimentální časovaná puma, newyorský Marc Ribot.

Malý klub na hladině Vltavy dnes smaže dluh, který mnozí čeští posluchači cítili po léta. Podruhé u nás zahraje muž mnoha talentů, který si vydobyl pevnou pozici jak na rockové, tak na experimentální scéně. Marc Ribot je jednou z hvězd generace newyorského downtownu, umělecké „spodní čtvrti“, která (hlavně v 90. letech) nezávisle zkoumala možnosti nadžánrového hraní s takovou múzičností a odevzdáním, až se z ní stala celosvětová inspirace. Patří sem třeba zpěvák Mike Patton, kytarista Bill Frisell (ten dorazí do Jazz Docku 24. 11.), trio Medeski Martin & Wood a kmotr celé scény, saxofonista, skladatel a organizátor John Zorn.

S těmi všemi Ribot vymýšlí neslýchané stylové konstelace a natáčí alba. Vybudoval si však paralelně i druhou kariéru: jelikož s láskou nabourává a špiní blues, stal se z něj nepostradatelný kumpán Toma Waitse: album Rain Dogs (1985) bylo Ribotovým debutem. Přispěl na desku oceněnou Grammy dua Robert Plant & Allison Krauss, hrál s tak různými otevřenými náturami, jako jsou Elvis Costello, Tricky, Marianne Faithfull, Allen Ginsberg a The Black Keys.

Mistrův kontrolovaný brajgl

Ribot, který pro potíže se zády hrává vsedě, se nevypočitatelně pohybuje na ose tradice – experiment. Jednou dupe po desítkách „krabiček“, jež elektronicky modulují zvuk do výbuchu šumů a jekotu, jindy spřádá v čistém zvuku kovbojskou meditaci. Do Prahy přijíždí s dvojicí afroamerických kolegů.

Hráč na bicí Chad Taylor patří k jádru chicagské scény (a skupině Chicago Underground). Kontrabasista Henry Grimes je postava s fascinujícím příběhem: v šedesátých letech hrál se „svatým duchem free jazzu“, předčasně zemřelým saxofonistou Albertem Aylerem. Pak se na desetiletí doslova ztratil, zčásti i propadl do bezdomoveckého života. Přátelé ho objevili v roce 2003, pomohli mu nazpět na nohy, složili se na kontrabas – a protože Grimes neztratil nic z hudební citlivosti, hraje zase se špičkovými kolegy.

„Soustředěný kytarový záchvat vzteku“ v Ribotově podání pochválil toto pondělí i deník Guardian. Londýnskou zastávku na evropském turné popsal mimo jiné takto: „Je slast pozorovat těžce ostýchavého Grimese, který působí jako ostrov klidu uprostřed kontrolovaného brajglu, který kolem něj rozpoutávají TAylor s Ribotem. Publikum reagovalo extaticky.“

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.