"Chceme něco podobného zavést taky. Rozhodne o tom naše odborná komise. Toto rozfázování výcviku mladých řidičů určitě zavedeme," přislíbil poslanec a dopravní expert VV Stanislav Huml, který bude prostřednictvím své meziresortní skupiny zásobovat vládu dopravními novelami.
Za volant jen s doprovodemZ 27 států EU používá systém řízení s doprovodem 11 států (Španělsko, Estonsko, Lucembursko, Rakousko, SRN, Finsko, Francie, Velká Británie, Belgie, Lotyšsko a Švédsko), tedy 41 procent všech států EU Kolik musí najezdit mladí šoféři s doprovodem Rakousko 3000 kilometrů |
Systém řízení s doprovodem vlastně supluje omezený počet jízd v autoškole. Místo osmnácti vyjížděk s instruktorem žák cvičí často až dva roky a při získání řidičáku má tak daleko větší praxi.
Princip je jednoduchý. Žák může o zmíněný způsob výuky požádat už v šestnácti letech. Poté stačí, aby absolvoval teoretický kurz, při kterém se seznámí s dopravním značením a dalšími úskalími, která na něj na silnici čekají, a může na silnice.
V Německu od sedmnáctiOd příštího roku by Němci mohli získávat řidičský průkaz už v 17 letech, tedy o rok dřív než v současnosti. Schválila to německá vláda. Návrh zákona ale počítá s tím, že až do své plnoletosti budou smět usednout za volant jen pod dohledem zkušenějšího řidiče. Normu musí ještě schválit obě komory parlamentu. |
Má to však několik podmínek. Ta hlavní zní: Na sedadle spolujezdce musí sedět zkušený šofér. Každá země, která daný systém používá, ho definuje trochu jinak. Například v Německu musí být dotyčný starší 30 let, nesmí mít trestné body a řidičské oprávnění musí mít déle než pět let. Každá země si také určuje, kolik kilometrů či hodin musí mladý šofér za asistenci supervizora najezdit.
Nejpřísnější je Rakousko, které chce po řidičských "zelenáčích" tři tisíce kilometrů.
Anketa
Od kolika let by se měl vydávat řidičský průkaz?