Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Rituál, nebo koncert? Young Fathers nabídli obojí

Kultura

  14:15
PRAHA - Označit koncert na konci února za jednu z událostí začátku roku by bylo rouháním, ovšem úterní vystoupení multikulturní party Young Fathers v Praze si o to koleduje. Svou studiovou hudbu rozmlátili na prach jako kost o kámen a zaplněné MeetFactory naservírovali surový zážitek.

Elektronické trio Young Fathers vystoupilo v pražské MeetFactory foto: Archiv vydavatele

To rozloučení mohli udělat jinak, napadlo určitě řadu ze stovek zpocených lidí, kteří v úterý 25. února krátce po jedenácté večer houfně opouštěli pražský klub MeetFactory. Trio Alloysious Massaquoi, Kayus Bankole a ´G´ Hastings sdružené v rapovém projektu Young Fathers totiž nereagovalo na potlesk ani na dlouho čekající fanoušky pod pódiem a nepřidalo ani jednu písničku. Takovou tečku by si přitom koncert zasloužil, protože to, co trojlístek spolu se svým DJem předváděl celou hodinu předtím, potřebovalo resumé.

Elektronický trans

Na druhou stranu je třeba říct, že kapela nechala na stagei vytaženém mezi lidi všechno. Psychicky i fyzicky. Hudební podklady, které vábí na jejich aktuální desce Dead, při živém vystoupení ztratily jakýkoliv význam. Nebolavé vazbení, jednoduché údery do hlubokého bubnu a kopavý beat úplně stačil. Zásadní sílu Young Fathers dodávaly rozdílné osobnosti všech tří rapperů.

A bylo to vlastně jednoduché. Syntetické hučení doprovázené mnohokrát opakovanými větami do mikrofonu dostávalo kapelu do elektronického transu, sálající energii pak pod tlakem tlačila do lidí pod pódiem. V jednotlivých segmentech koncertu člověk poznával známé motivy z desky, ale na to se v MeetFactory nehrálo. Sekvence spíš posluchače přenášely do dávných dob a dodávaly koncertu až rituální atmosféru.

Young Fathers, jež mají kořeny v Libérii, Nigérii a ve Skotsku, se zkrátka podařilo propojit několik (nejen hudebních) civilizací. A nabídli jednoduchý recept, kam do elektronické muziky napojit transfuzi krve. Stačí "jen" všechno syntetické rodzrtit na prach a z něho v přímém přenosu začít stavět znovu.

Autor: