17. srpna 2016 14:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Rossiniho dublinský Lazebník jako hipík v Operním panoramatu Heleny Havlíkové

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Z inscenace Lazebník sevillský. Wide Open Opera , Wexford Festival Opera... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Z inscenace Lazebník sevillský. Wide Open Opera , Wexford Festival Opera... | foto: Wide Open Opera
I když je Irsko země svou rozlohou srovnatelná s Českou republikou, obyvatel má o polovinu méně a stálé repertoárové operní divadlo našeho typu nemá žádné. Operní tradici tu udržuje od 50. let zejména Wexforský festival a poslední čtyři roky také soubor Wide Open Opera. Právě ten uvedl 22. července premiéru inscenace uznávaného irského režiséra Michaela Barker-Cavena, který Rossiniho Lazebníka sevillského zasadil do prostředí hippies 70. let.

Nejstarší operní tradici v Irsku drží opera v jihovýchodním Wexfordu – nejde ovšem o stálý soubor, ale o festival, který se koná od roku 1951 vždy během října a listopadu, a pro který vzniká obsazení ad hoc. Wexforský festival u nás dobře známe, protože pravidelně zve české umělce a uvádí české opery. Jejich nahrávky pak rozhojňují i nabídku kompaktních disků. Ve Wexfordu tak hráli nejen Hubičku, Jakobína, Čerta a Káču, Rusalku nebo Káťu, ale dokonce díla, které se ani u nás téměř nebo vůbec neobjevují – zazněla tu Fibichova Šárka, Foersterova Eva, Weinbergerův Švanda dudák, Haasův Šarlatán nebo Martinů Mirandolina. Specifikem tohoto festivalu je totiž jeho dramaturgie se zaměřením na operní rarity.

Teprve před třiceti lety zde vznikla Irská národní operní společnost podporovaná irskou Asociací mladých umělců, která má v názvu ještě důležité slovo zájezdová. Jezdí po celém Irsku a takto šíří běžný operní repertoár od baroka po současnost. Ještě kratší dobu, čtyři roky, v Dublinu působí soubor s názvem Wide Open Opera. Začala ambiciózně Wagnerovým Tristanem, uvedla Nixona v Číně Johna Adamse, ale především se zaměřuje na opery současných irských skladatelů a stará se o irské pěvecké talenty. Právě irští sólisté tvořili základ obsazení poslední premiéry Wide Open Opera - Rossiniho Lazebníka sevillského.

Lazebník sevillský ve věku eplíček

Inscenace režiséra Michaela Barker-Cavena, který už v Irsku posbíral třikrát cenu za nejlepší operní produkci, nemá se 17. stoletím pranic společného. Rossini dostal outfit rockera 70. let ve zlatém věku elpíček a v době, kdy se ve Španělsku hroutil režim generála Franca. Bartolo, který se v Rossiniho originále coby lakomý stařík nechce vzdát své mladé schovanky, je v této irské inscenaci za samolibého obtloustlého hudebního magnáta. Honosí se zlatými prsteny a náramkem a suitou bodyguardů v černých kožených sakách s očima zakrytýma černými brýlemi. Rosina, začínající zpěvačka, je jeho poslední objev. Opera se tak z Bartolem přísně střeženého domu přesouvá do nahrávacího studia s obaly platinových desek na stěnách a intrikařením, ješitností a marnivostí dlouhovlasých hipíků uvnitř. Figaro je tu za beatníka, který jezdí v otřískané dodávce Volkswagenu a jeho svíjení s elektrickou kytarou u pasu propadají jeho ženské ctitelky. Hrabě Almaviva se snaží Rossinu uchvátit šátkem s designem americké vlajky na hlavě a dostaveníčkem zpívaným do telefonu.

Tara Erraught (Rosina) a Gavan Ring (Figaro) .

Tara Erraught (Rosina) a Gavan Ring (Figaro) .

Tento přesun překvapivě funguje. Přece jen ale trochu nuceně a násilně působí herecké akce, stylizované do éry hippies 70. let, které svým tempo-rytmem neodpovídají Rossiniho hudbě. Naštěstí představitelka Rosiny, irská mezzosopranistka Tara Erraught dodala i takto pojaté Rossině a hlavně jejím koloraturám pěveckou energii a jiskru. Připomeňme, že zpívala také třeba Kathleen Scott v mnichovské světové premiéře opery Miroslava Srnky Jižní pól a prosadila ve Vídeňské státní opeře, v Hamburku i Mnichově nebo na Salcburském festivalu. A dnes už nikdo nekritizuje její postavu, jak se stalo při jejím debutu na festivalu v Glyndebourne. Tehdy před dvěma lety jako Oktavián v Růžovém kavalírovi vyvolala bouřlivou polemiku, protože si kritici více než jejího zpěvu všímali jejího zjevu, když ji častovali jako zavalitou, podsaditou, buclatou a dokonce i nevzhlednou. Časy boubelatých sólistek jsou prý dávno pryč. V dublinské inscenaci je Rosinou v květovaných šatech, po které šílí obdivovatelé právě proto, že je krev a mléko. A to, že dala přednost Almavivovi před Bartolem nijak nesouviselo s představiteli těchto rolí - americký tenorista Tyler Nelson i anglický basista Graem Danby byly pěvecky i představitelsky pro toto pojetí Lazebníka sevillského výborně vybrané typy. Stejně jako představitel podnikavého Figara, irský barytonista Gavan Ring.

Z inscenace Lazebník sevillský. Wide Open Opera, Wexford Festival Opera Orchestra. Gavan Ring (Figaro) and Tyler Nelson (Almaviva)
Z inscenace Lazebník sevillský. Wide Open Opera, Wexford Festival Opera Orchestra. Tara Erraught (Rosina) a Tyler Nelson (Almaviva)

Pouze Wexfordský festivalový orchestr hrál pod taktovkou uměleckého ředitele Wide Open Opera Ferguse Sheila, který tuto funkci zastává také v Irské národní zájezdové operní společnosti, těžkopádněji, než se na Rossiniho sluší. Ale záměr představit operu také těm, kteří tomuto žánru neholdují, inscenace i tak splnila. Kdo by se chtěl na toho dublinského Lazebníka podívat, jeho záznam je k vidění na portálu Opera Platform.

Gioachino Rossini: Lazebník sevillský

Dirigent Fergus Sheil, režie Michael Barker-Caven, scéna Jamie Vartan, kostýmy Jamie Vartan. Tara Erraught – Rosina, Tyler Nelson – Almaviva, Gavan Ring – Figaro, Graeme Danby – Bartolo, John Molloy – Basilio. Wide Open Opera Chorus, Wexford Festival Opera Orchestra. Premiéra 22. 7. 2016.
Záznam inscenace na The Opera Platform.

Hodnocení 70 %

Inspirace na dny příští

Gioachino Rossini: Turek v Itálii. Dirigent Marc Minkowski, režie Christopher Alden, scéna Andrew Lieberman, kostýmy Kaye Voyce, světla Adam Silverman. Ensemble vocal Aedes, Les Musiciens du Louvre Grenoble. Adrian Sampetrean (Selim), Olga Peretyatko (Fiorilla), Alessandro Corbelli (Don Geronio), Lawrence Brownlee (Narciso), Pietro Spagnoli (Prosdocimo), Cecelia Hall (Zaida), Juan Sancho (Albazar). Záznam inscenace v Kině 35, Francouzský kulturní institut středa 17. srpna 2016.

Závěrečný koncert absolventů interpretačních kurzů Kateřiny Kněžíkové a Markéty Cukrové v rámci 5. ročníku Festivalu Jarmily Novotné. Historická budova Čechovny, zámek Liteň, pátek 19. srpna 18:00 h.

Giuseppe Verdi: Otello. Osoby a obsazení: Otello (Jon Vickers), Desdemona (Leonie Rysanek), Jago (Tito Gobbi), Cassio (Florindo Andreolli), Emilia (Miriam Pirazzini), Lodovico (Ferruccio Mazzoli), Montano (Franco Calabrese). Sbor a orchestr Římské opery řídí Tullio Serafin. Připravila a slovem provází Věra Drápelová. Český rozhlas Vltava, sobota 20. srpna 2016 20:00 h.

Helena Havlíková
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz