Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Vzpoura pekařů proti mraženým chlebům: Zabraňme mcdonaldizaci

Pokud budou do Česka masivně proudit mražené polotovary ze zahraničí, budou se zavírat pekárny a český chleba možná zmizí z pultů, míní předseda Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal. Nová vyhláška, podle které musí prodejci označovat dopečené výrobky, naučí podle něj zákazníky více přemýšlet. Na její zhodnocení je však příliš brzy.

Dopékání kaiserek. Snímek byl pořízen v prodejně Albert v Praze. foto: ČTK

Lidovky.cz: Většina obchodníků začala kvůli nové vyhlášce značit dopékané pečivo, ovšem nápisy jsou téměř nečitelné...
Určitě je dobře, že ta vyhláška vyšla, protože její hlavní cíl bylo informovat zákazníka o charakteru zboží, které si kupuje, konkrétně pekařských a cukrářských výrobků. Z těch diskusí, které se vedou, vyplývá, že to zákazníky zajímá. Teď je na Státní potravinářské inspekci, aby zkontrolovala, jakým způsobem má být zboží označeno, aby to bylo pro spotřebitele vyhovující.

Lidovky.cz: A podle vás je označení pečiva dostačující?
Myslím, že je zatím velmi krátká doba na nějaké hodnocení. Opravdu to musí zhodnotit inspekce. Popřípadě upravit vyhlášku, zvolit přesnější interpretaci a třeba doplnit materiál o velikost písma.

Lidovky.cz: Myslíte, že díky označení zmrazeného pečiva vzroste zájem o tradiční pekařské výrobky?
Co se týká zvýšené poptávky, určitě nebude žádná velká revoluce, ale zákazníci začnou přemýšlet, začnou se zajímat a my bychom byli velice rádi, aby se rozhodli pro výrobky českých pekařů.

Šéf Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal.

Lidovky.cz: Co je podle vás největší problém na trhu s pekařskými výrobky?
Víte, ona se ta situace za posledních pět let dramaticky změnila. Dřív bylo zvykem, že pekárny dodávaly pekařské výrobky v okolí místa výroby, to znamená v blízkosti pekárny. A jak do toho vstoupil ten nový trend výroby zamrazených polotovarů, tak se v rámci globalizace vyrábí produkty prakticky na druhém konci Evropy a vozí se do České republiky. To se nám samozřejmě příliš nelíbí, protože bychom byli rádi, abychom si zachovali své gastronomické tradice a určitou unikátnost českých výrobků, tak jak to vidíme třeba u našich sousedů v Německu, v Itálii nebo ve Francii. Tam zákazníci preferují zboží toho regionu.

Lidovky.cz: Zákazníci by možná raději kupovali české pekařské výrobky, ovšem v supermarketech informace o původu zboží chybí, chtěli byste to jako svaz nějak změnit?
Ano, teď je to pro nás velice důležitý úkol. Se zástupci ministerstva zemědělství jsme už jednali o označení původu u pekařských výrobků. Ministerstvo teď otevřelo zákon o potravinách, tak prostřednictvím něj bychom to chtěli změnit. U výrobků by v budoucnu měla být uvedena konkrétní země. Dodávky ze zahraničí totiž nabývají hrozivého množství, proto bychom chtěli zasáhnout a upozornit na to spotřebitele.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Máte přehled, odkud mrazené polotovary pocházejí?
Oni se vozí z více zemí, ale základní výrobky řetězů, jako jsou kaiserky, bagetky a další, jsou většinou z Polska. Na sladký sortiment se specializují hlavně Francouzi. Většina zahraničních řetězců má ale zboží ze svých mateřských zemí. My chceme, aby u nich bylo například označení 'země původu: Polsko'. Pak se mohou lidé svobodně rozhodnout, jakého pekaře budou podporovat. Stejně jako je to u ovoce a zeleniny. Bohužel český výrobkový patriotismus je trochu slabší.

Lidovky.cz: S farmářskými tržišti se to trochu lepší, nemyslíte?
Lepší se to, ale na straně těch výrobců je nedostatek financí na marketing. Nejčtenějším produktem jsou stále letáky obchodních řetězců a to je opravdu silná masáž. Nám jde o jednu věc. Kdybychom teď nezasáhli, tak za pár let může být trh zaplaven z 90 procent mraženými polotovary a nastala by pak taková "mcdonaldizace" pekařského průmyslu v Česku.

Lidovky.cz: Jak byste popsal současnou situaci na českém trhu?
Obecně platí to, že český trh, co se týká šíře sortimentu a nabídky v obchodech, je jeden z nejlepších v Evropě. V Německu mají narozdíl od nás v supermarketech drtivou většinu všech pekařských výrobků zabalených. Také máme pekařské výrobky výrazně levnější než v okolních zemích. Samozřejmě řeknete si, že oni mají vyšší platy, ale nabízí se srovnání: u nás stojí kilogram chleba 23 korun, litr pohonné hmoty 35 - 36 korun, takže chléb je zhruba o třetinu levnější. V Německu koupíte chleba za 2,5 až 4 eura a litr pohonné hmoty je tam za 1,40 euro. Tam si skutečně toho chleba váží a mají tam ty relace srovnané.

Lidovky.cz: Čím je to podle vás způsobené?
Komunisté u nás zkopírovali filosofii starověkého Říma - chléb a hry. Když chtěla vládnoucí třída ovládat chátru, tak jim dala levný chleba, komunisté to převzali a obchodní řetězce to převzaly také. Bohužel, pekařské výrobky jsou takzvané kompaktní výrobky -  je to chléb, je to rohlík, je to litr mléka... V supermarketech mají nízkou cenu, podle nich se pak zákazník orientuje a kupuje i ostatní věci.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Jak by podle vás měl vypadat ideální stav?
Rozhodně by nebylo dobře, aby na českém trhu ubývaly pekárny. V posledních letech mají špatnou ekonomickou situaci, řada těch menších odchází z trhu a to není dobře. Čím více pekáren je, tím je širší nabídka. Pokud sem budou nadále proudit mražené polotovary ze zahraničí, budou se zavírat pekárny a zákazník to pozná na tom, že sortiment bude chudší a bude takový unifikovaný. A pak budeme jíst pouze zmražené polotovary. Už i teď můžete v supermarketech vidět rozmrazené chleby. A co to znamená? Do pěti let budou válcovat české chleby.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!