Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Rudá kartička už každého Pražana stála 1500 korun. Nyní zbyl jen strach o tramvajenku

Česko

  7:00
PRAHA - Sice ji využívá zhruba 900 tisíc lidí, každý z uživatelů však za ni zaplatil zhruba 1500 korun. Přitom podobná elektronická karta, jakou je v Praze opencard, stála v Plzni tolik, co hlavní město vydalo jen za marketing. Praha měla s rudou kartičkou velké plány, nyní je však projekt jen krůček od svého krachu a reálně hrozí návrat k prastarým papírovým průkazkám.

Opencard foto: Fluger René ČTK

Jednou se o ní bude mluvit, plánoval kdysi exprimátor Pavel Bém. Měl sice pravdu, jenže už od uvedení tzv. karty Pražana do provozu projekt polyká miliony. Od nefunkčních aplikací přes předražené smlouvy se nakonec zdá, že se projekt blíží ke svému definitivnímu konci. Server Lidovky.cz měl možnost prostudovat dokument o stavu projektu, který na žádost hlavního města vypracoval dopravní podnik.

Konečný (?) účet za opencard

Analýza, kterou na žádost Prahy provedl dopravní podnik, uvádí, že do dnešního dne zaplatilo hlavní město za projekt celkem 1,35 miliardy korun. Vzhledem k tomu, že kartu Pražana využívá zhruba 900 tisíc lidí, každého z cestujících vyšla v průměru na 1500 korun.

Opencard jako pražská rarita?

Obdobná elektronická karta v českých městech existuje, ovšem za výrazně výhodnějších podmínek, než za jakých vznikla pražská opencard. Plzeň má tzv. plzeňskou kartu. Funguje od června 2004 a mimo jiné je propojena s mezinárodním studentským průkazem ISIC. Navíc poskytuje mnohem více funkcí a lze si ji také nahrát do mobilního telefonu. Za plzeňskou kartu, kterou využívá čtvrt milionu lidí, zaplatilo město 240 milionů korun. To je částka, kterou Praha uhradila jen za marketing opencard. V průměru tak za plzeňskou kartu zaplatil každý 960 korun.

K čemu má karta opencard sloužit

Pavel Bém před spuštěním projektu sliboval, že na kartě bude možné využívat přes 30 aplikací. Zřejmě nejvyužívanější funkcí je průkazka na Pražskou integrovanou dopravu. Opencard nahradila papírové časové kupony 5. srpna 2008. Na opencard mohou její držitelé čerpat u nasmlouvaných partnerů slevu. Jedná se nejen o zvýhodnění do městských galerií, muzeí či zámků, ale i do komerčních subjektů jako posilovny, kavárny či hotely. Řidiči mohou opencard také platit za parkování. Hojně využívaná je karta také jako průkazka do knihovny, kterou uznávají i některé další knihovny v České republice. Opencard má též aplikaci s názvem Vím, jak řídím, která by měla řidiče upozorňovat na nevyřešené dopravní přestupky. Tato služba je však až do odvolání nedostupná.

Potrestání za opencard

Smlouvu na elektronickou kartu opencard s firmou Haguess, kterou později převzala společnost eMoneyServices, uzavřelo hlavní město za éry primátora Pavla Béma. Potrestáni za tento projekt však byli řadoví úředníci, obvinění čelí také současné vedení města. V únoru letošního roku bylo odsouzeno celkem pět lidí z období exprimátora Béma, kteří byli v té době odpovědni za průběh veřejné zakázky na opencard.

Přechod z opencard na papírové kupony a průkazky

Nejpravděpodobnější způsob, jak vyřešit spory kolem licence na projekt opencard, bude přechod na papírové kupony a průkazky. Analýza Dopravního podniku Praha uvádí, že tento přechod by hlavní město vyšel na zhruba 16 milionů korun. Zpráva uvádí, že mezi silné stránky patří to, že tato transformace jízdenek by byla poměrně rychlá. Dopravní podnik už má tuto variantu rozpracovanou a pořídit papírové průkazy a kupony je tak jen otázkou jejich vytištění. Ovšem při této variantě se dopravní podnik obává, že se oficiálně potvrdí, že opencard byla zmařená investice. Bojí se také náporu cestujících, protože každý z nich by se musel dostavit na výdejní místo, vyplnit příslušné formuláře a dodat fotografie. Podle analýzy by tento nápor prodejní pobočky nezvládly.

Vybudování nové opencard

Ve hře je ale i varianta vybudování nového projektu opencard. Dopravní podnik ve zprávě píše, že je potřeba poučit se z chyb historie, proto je důležité, aby nová karta fungovala řádně a bez problémů. To podle autorů zprávy zajistí také pozitivní mediální obraz. Silnou hrozbou však podle dopravního podniku může být nedůvěra veřejnosti v novou elektronickou kartu, stejně jako vysoká pravděpodobnost, že na nový projekt zaměří svou pozornost orgány činné v trestním řízení. Magistrát se také bojí žalob od firmy eMoneyServices.

Pavel Bém, duchovní otec opencard

Říjen 2005: “Čipová karta bude jednoduchým elektronickým instrumentem, přes který si budete moci divadlo nejen objednat, ale i zaplatit.“ Tak o budoucí opencard básnil Pavel Bém v roce 2005.

Únor 2010: “O projektu Opencard bylo napsáno více lží než pravd.“ Podle Béma se ale i tak karta Pražana stane do budoucna užitečnou pomůckou obyvatel metropole, která bude nabízet mnoho výhod.

Listopad 2010: “Opencard bych nikdy nerozjížděl, ani bych neodjížděl na Everest, kdybych věděl, co se tu beze mě strhne za válku. Válku o Kaplického knihovnu. To byly chyby,“ řekl v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes.

Říjen 2013: “Samozřejmě jsem byl politicky odpovědnou hlavou města, ale já jsem projekt opencard nikdy neřídil,“ pronesl Bém v říjnu 2013 u soudu.

Autor: