Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ruský dirigent podporuje Putina. Jeho americké turné provázejí protesty

USA

  9:50
NEW YORK - Ruský dirigent Valerij Gergijev je sice ve světě vážné hudby pokládán za jednoho z nejvýznamnější šéfů orchestrů, avšak jeho blízkost k ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi vadí mnoha lidem, a tak je mistrovo nynější turné po Spojených státech provázeno incidenty s odpůrci ruské politiky.
Orchestr - ilustrační foto

Orchestr - ilustrační foto foto: Shutterstock

Jeden z protestujících ve čtvrtek večer vtrhl na scénu newyorské Metropolitní opery, zrovna když maestro a jeho krajanka, sopranistka Anna Netrebková, rovněž blízká Kremlu, sklízeli ovace za interpretaci Čajkovského opery Jolanta. „Muž mával transparentem ozdobeným ukrajinskou vlajkou a přirovnávajícím Vladimira Putina k Adolfu Hitlerovi, než byl za pískotu publika zatčen,“ vylíčila agentura AFP.

Incident je zatím posledním v dlouhé řadě protestů, která provází pobyt šéfa Mariinského divadla z Putinova rodného Petrohradu v USA. V předchozích dnech se protestovalo před newyorskou Carnegie Hall, před hudební akademií v Brooklynu a na Michiganské univerzitě. Pokaždé demonstranti odsuzovali způsob, jakým Gergijev využívá své renomé, aby chválil Putina a hájil anexi Krymu.

Gergijev Ukrajince označil za nacisty

Signatáři pod jednou peticí požadují, aby dirigentovi bylo zakázáno vystupovat v Michiganu, protože obviňoval ukrajinské „nacisty“, že chtějí „pobít“ ruskojazyčné obyvatele Krymu. „Tento druh lži se používá k ospravedlnění války. Cílem je zabránit Ukrajině, aby se stala demokratickou zemí,“ míní signatáři.

Demonstranti také kritizují ruský zákon trestající „propagandu“ homosexuality mezi nezletilci.

Sám Gergijev se raději koncentruje na ruský repertoár, který představuje americkému publiku. V Carnegie Hall uvedl po dva večery za sebou Prokofjevovu Symfonii č.5, složenou na konci druhé světové války. K méně známé Čajkovského opeře Jolanta z roku 1892 zase orchestr Mariinského divadla přidával Čajkovského svitu z baletu Louskáček.

Valerij Gergijev v České republice

Gergijev, přezdívaný v hudebních kruzích car nebo Ivan Hrozný, loni v červnu dirigoval v pražském Rudolfinu Českou filharmonii. Vyprodaný Dvořákův sál aplaudoval. Odpůrci Gergieva před koncertem rozdávali letáky s tvrzením, že používá hudbu jako nástroj ruské válečné propagandy, a s výzvou, aby lidé při koncertu leták zvedli a ukázali jeho druhou stranu s nápisem v azbuce Ne propagandě. Nikdo v sále, kde bylo mnoho ruskojazyčných posluchačů, však na výzvu nereagoval.

Před zahájením amerického turné se Gergijev snažil v rozhovoru s listem The New York Times minimalizovat napětí mezi Washingtonem a Moskvou, popíral antiamerikanismus svých krajanů a usoudil, že Rusové od Moskvy po Vladivostok přísahají na iPhone a filmy z Hollywoodu. Nicméně dirigent s věčně třídenním strništěm se odmítl distancovat od Putina a o Krymu prohlásil, že je to tak „složitý problém, že jej nelze zredukovat na výraz anexe“.

Netrebková, která v Metropolitní opeře ztvárnila Jolantu, minulý měsíc navštívila baštu proruských separatistů Doněck, kde pózovala s vlajkou rebelů a předala šek na milion rublů (asi 420.000 Kč podle tehdejšího kurzu). Diva se hájila tím, že chtěla podpořit umění a zejména doněckou operu, kterou Kyjev připravil o přísun finančních prostředků.

Autoři: ,