Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Rusové plánují 'živou' rekonstrukci havárie u Jaroslavle

Svět

  18:09
MOSKVA - Ani osm dní po katastrofě letounu Jak-42 u ruské Jaroslavle se nepodařilo najít příčiny havárie, při níž zahynul prakticky celý místní hokejový tým Lokomotiv. Definitivní odpověď nepřinesla ani analýza černých skříněk letounu, a jak dnes napsala agentura RIA Novosti, naděje odborníků se proto upínají k počítačové simulaci osudného startu a "živé" rekonstrukci na cvičném letišti u Moskvy.

Trosky letounu Jak-42 foto: Reuters

Vedení federální služby pro bezpečnost civilního letectví Rosaviacija podle ruské agentury dospělo k názoru, že hodnověrné závěry o skutečných příčinách neštěstí může přinést až detailní počítačová simulace. Údaje palubních černých skříněk se prý ukázaly jako nedostatečné.

Podle serveru Lifenews.ru budou počítačové i reálné testy provedeny v Gromovově leteckém výzkumném ústavu ve městě Žukovskij asi 25 kilometrů jihovýchodně od Moskvy. Zapojí se do nich i tým odborníků, kteří pracovali na vyšetřování okolností pádu polského vládního letadla loni v dubnu. U západoruského Smolenska tehdy zahynuly desítky prominentních polských politiků a vojáků v čele s prezidentem Lechem Kaczyńským.

ČTĚTE TAKÉ:

Odborníci nejprve vloží do počítače všechny dostupné technické údaje o startu Jaku-42, které získali z datové černé skříňky. Stejně jako při vyšetřování havárie polského vládního letounu pak vytvoří simulovanou animaci neštěstí, která by, jak doufají, mohla do věci vnést větší jasno.

Potápěči pátrali v troskách letadla po černých skříňkách.

Druhou etapou rekonstrukce bude reálný testovací start Jaku-42, který provede zkušební pilot s výcvikem pro práci v krizových situacích. Ústav má údajně nejdelší vzletovou dráhu na světě dlouhou téměř pět a půl kilometru, což umožní bezpečně prověřit všechny fáze startu.

ČTĚTE VÍCE:

"Na základě výsledků tohoto experimentů možná určíme, nakolik mohly podmínky doprovázející start vést k havárii," řekl ruským novinářům Oleg Jermolov, zásupce ředitelky Mezistátního leteckého výboru (MAK), který havárii vyšetřuje. "Mohou být také prověřeny modelové havarijní situace, při nichž bude možné sledovat chování letadla," řekl Jermolov. Očekává se, že počítačová animace a testovací starty se uskuteční během příštích dvou týdnů.

Mezitím by vyšetřovatelé mohli vyslechnout palubního inženýra Alexandra Sizova, který jediný let přežil. Sizov je hospitalizován v Moskvě, jeho stav je podle lékařů uspokojivý a s vyšetřovateli by mohli mluvit už koncem tohoto nebo počátkem příštího týdne.

Autoři: ,