Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Rychlodráha povede tunelem

Česko

  9:56
PRAHA - Z Prahy 6 se stává prominentní čtvrť s výrazným vlivem. Teď se například kvůli ní přepracovává projekt rychlodráhy do Kladna. Superželeznici to prodraží.

Rychlodráha z Prahy do Kladna, na kterou netrpělivě čeká letiště Ruzyně, je nejdiskutovanější stavbou Prahy 6. Trasa modernizované trati, která Středočechům za šest let přiblíží Prahu na dosah, má prakticky protínat celé území Prahy 6. Zatímco Praha 7, kudy rychlodráha rovněž povede, nedělá problémy, dejvickou radnici obvolávají znepokojení obyvatelé Dejvic, Veleslavína, Ořechovky a Liboce.

Zastupitelé Prahy 6, bez jejichž souhlasu se stavět nemůže, mají nyní šanci vytěžit z této situace politický kapitál. Starosta šesté městské části Tomáš Chalupa připouští, že Praha 6 může poslat rychlodráhu ke dnu. „Pokud nebudou splněny podmínky Prahy 6, stavbu nepřipustíme,“ prohlásil Chalupa.

Konečné slovo padne za čtvrt roku. „Do konce roku předstoupím před zastupitele a občany. A oznámím jim, že jsme se s investorem stavby a ministerstvem dopravy dohodli, nebo že se dohodnout nelze a jednání končí,“ dodal Chalupa. To by podle něho znamenalo konec ambiciózního projektu. Podle Chalupy jsou jednání korektní a celý problém se odehrává výhradně ve věcné, nikoliv politické rovině.

Jak ale sdělil LN zdroj blízký investorovi, ve skutečnosti Praha 6 vítězí. Ze čtyř uvažovaných variant byla nakonec vybrána taková. která je nejdražší, ale i nejšetrnější k území, kudy povede.

„Do územního řízení jdeme s projektem, který plánuje vést železnici na území Prahy 6 pod zemí. Od Dejvic k Veleslavínu povede tunel,“ prohlásil. Zvolená varianta bude mít minimální dopad na území. Ze všech variant však počítá s nejdelším tunelem, a je tedy nejdražší. Tato skutečnost je překvapením. Železnice pod zemí by do jisté míry dublovala pražské metro. Z Dejvic do Ruzyně má totiž vést další z velkých projektů města – prodloužení metra na trase A z Dejvic do Ruzyně.

Podle Chalupy se to nevylučuje. „Ani já, ani můj předchůdce Pavel Bém jsme přece nikdy neříkali buďto metro, nebo rychlodráhu,“ prohlásil Chalupa. O konkrétních detailech projektu však odmítl hovořit s tím, že je součástí dohod jednajících stran nezveřejňovat je v médiích.

Investor potvrdil LN, že na podmínky Prahy 6 a 7 bere ohled. „Připravované varianty na stanoviska Prahy 6 reagují,“ řekla Anna Kodysová, vedoucí kanceláře Správy železniční dopravní cesty.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!