Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Saxána a lexikon kouzel: koště tu je, ale chybí vzlet

Kultura

  7:00
PRAHA - Václav Vorlíček pojal Saxánu a Lexikon kouzel jako nastavovanou kaši. Navzdory digitálním efektům.

Saxána a Lexikon kouzel foto: Reprofoto

Jednaosmdesátiletý Václav Vorlíček platí za domácího režisérského klasika: natáčení filmů se věnuje už víc než půlstoletí. Volné pokračování komedie Dívka na koštěti (1971), které právě přichází do českých kin, mělo být návratem nestora české filmové zábavy ke kořenům. Pochybuji však, že diváky na Saxánu a Lexikon kouzel přitáhne kouzlo značky Made in Czech a sentiment spojený s původním filmem. Vorlíček totiž neoslovuje normalizační diváky bažící po rozptýlení, ale publikum sycené sofistikovanými hollywoodskými velkofilmy. A s těmi spojují Saxánu pouze zdařilé digitální efekty.

Společnost Qbone Studios odvedla vynikající práci: za fantazijní digitální potvory by se nemusela stydět kterákoli současná zahraniční produkce včetně Harryho Pottera. Potíž je ovšem v tom, že jsou zasazeny do prostředí, které působí až neprofesionálně. Film postrádá jednotnou výtvarnou stylizaci, což se projevuje právě v téměř nesnesitelném kontrastu mezi digitálními a reálnými prvky. Bolestná je i Vorlíčkova toporná, „televizní“ inscenace, jež místy zabředá do nepochopitelné šmíry či vyslovených přehmatů (třeba ve finále, kdy se Saxánka vrhá otci do náruče s výkřikem „Mami!“).

Saxána a Lexikon kouzel

Stěží vysvětlitelné jsou i chyby ve skriptu. V hlušině mísící nudu s trapností tak zapadají i jednotlivé vtipné nápady spjaté s fantazijní říší (především s místní hospodou, kde kostlivý hostinský obsluhuje bizarní štamgasty, čarodějnice v důchodu hraje na automatech a dvorek zdobí příslušně strukturované toalety). V těchto ohledech vycházejí ze srovnání lépe i tolik zatracované pohádky Zdeňka Trošky.

Záchranná mise digitálního dědy Nová Saxána se opírá o scénář plný nepřehledných zvratů, nechtěně absurdních a nevtipných dialogů a dramaticky dysfunkčních postav. Středobodem vyprávění je dcerka původní hrdinky, jež se zatoulá do pohádkové říše, jíž její matka kdysi opustila, aby si našla nový domov ve světě lidí. Saxánka v podání snaživé Heleny Nováčkové však postrádá charisma i bezprostřednost, ať už si hledá cestu zpět domů, zachraňuje (digitálního) dědečka-netopýra nebo bojuje s komiksovým padouchem Crashmanem (Jaromír Dulava).

Divákova pozornost se tak přesouvá na jedinou výraznou postavu vyprávění – dívčinu potrhlou, vdavekchtivou tetu Irmu, jejímž prostřednictvím si Jiřina Bohdalová ukradla celý film pro sebe. Konkurovat Irmě nemůže žádná z dalších postav – ať už jde o protagonisty Dívky na koštěti hrané původními herci (Petra Černocká, Jan Hrušínský) či jejich následovníky (Josef Somr v roli nového čtyřrukého ředitele školy nahradil zemřelého Josefa Bláhu).

Do filmu bez většího dramatického efektu zabloudila i postava z jiného Vorlíčkova populárního díla – kouzelník Vigo ze seriálu Arabela. Fakt, že se ve filmu objevují i odkazy na předchozí režisérova díla, naznačuje, že by mohlo jít o sebereflexi. Tak daleko však Vorlíček nezašel: vše nakonec působí jen dojmem nastavované kaše, i když ve vyprávění zaznívá nejasná kritika současné popkultury.

Saxána a Lexikon kouzel

Saxánka dychtí po „pokleslých“ komiksech, jež jsou pro ni (podle její matky i tvůrců filmu) nevhodné. Komiksy zaujmou i tetu Irmu, která se ještě nedávno zřejmě živila psaním naivních dětských knížek. Irma je ale současně prezentována jako morálně odporná či snad retardovaná figura, kterou nesnášejí i její nejbližší příbuzní. Díky sérii drobných krádeží a podvodů však nakonec dosáhne dokonalého osobního i profesionálního štěstí.
Takže nová Saxána vlastně říká: Milé děti, až vyrostete, naučíte se ve všem chodit a nebudete se už muset o nic snažit. Což je návod pro život, který jako by vypadl z nějaké amorální komedie Jiřího Vejdělka.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!