Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Šéf BESIP skončil. Kvůli angažování Lopraise je prý zbytečný

Česko

  8:39
PRAHA - Po půl roce ve funkci skončil šéf oddělení BESIP Ondřej Valenta. Odvolal ho sám ministr dopravy Radek Šmerda. "Ano pan Valenta byl odvolán. Bylo to rozhodnutí pana ministra. Hlavním důvodem je reorganizace BESIP. Novým garantem bude Karel Loprais a funkce pana Valenty je tak už zbytečná," vysvětlil vyhazov vedoucí kabinetu ministra Jakub Knězů.

Besip - nové logo foto: Reprofoto

Pětadvacetiletý Valenta, byl přitom do vedení BESIPu dosazen právě Šmerdou, tehdy náměstkem ministra Víta Bárty. Ihned po svém jmenování byl kritizován za to, že jako bývalý violoncellista a organizátor Chopinova festivalu, nemá s problematikou dopravní bezpečnosti vůbec žádné zkušenosti.

Ve vedení BESIP, který má v letošním roce schválený stomilionový rozpočet, nejprve zastavil všechny probíhající kampaně včetně poměrně úspěšných projektů The Action a Domluvme se. Prvním jeho počinem byla změna dlouholetého loga BESIP, za které dalo ministerstvo v minulosti 1,5 milionu korun. Valenta ho ale považoval za mrtvou značku a za sto tisíc korun nechal udělat logo zcela nové. Jeho přijatí bylo ale více než chladné. Kritizovali ho dopravní odborníci a nešetřili ho ani grafici.

Dalším Valentovým přehmatem byla výroba letáku, který řidičům radil, jak postupovat při dopravní nehodě. V letácích, které stály BESIP jeden milion korun, byly totiž zjevné chyby. Návod třeba chybně uvádí, kde má pomáhající šofér zastavit, a rozchází se taky s oficiálními radami Červeného kříže.

O TOM, JAK BESIP ZMĚNIL, LOGO ČTĚTE ZDE


BESIP byl také pod Valentovým vedení několikrát kritizován za nečinnost. Po zastavení všech dosavadních kampaní se totiž žádná nová nerozběhla a dlouhodobě stagnuje také internetová stránka ibesip.cz. Neviditelnost BESIP kritizovala i policie, která se dostala pod palbu kritiky kvůli tragické bilanci letošních Velikonoc, kdy na silnicích zemřelo 18 lidí. "Na silnicích jsme měli všechny lidi, které máme k dispozici. Nyní je na tahu ministerstvo dopravy, aby rozjelo kampaně jako Nemyslíš zaplatíš. To ale zatím vůbec nekoná," postěžoval si tehdy šéf zlínské dopravky Štepán Zachara.

ZÁVODNÍK BUDE HLÍDAT SILNICE

Valenta místo do kampaní investoval spíše do drobností. Image BESIP se snažil zlepšit například zaplaceným rozhovorem pro časopis Golf, za který vydal 150 tisíc korun. Čtvrtmilionovou inzerci si zaplatil také v časopisu Týden. Minulé vedení BESIP přitom placenou inzerci vůbec nevyužívalo.

V čele BESIP Valentu vystřídá bývalý automobilový závodník Karel Loprais. Ten se má stát garantem celého oddělení a navíc by měl nahradit exposlance VV Stanislava Humla v roli šéfa poradního sboru, který bude posuzovat nově připravované silniční zákony. O Lopraisovi jako šéfovi BESIP uvažoval Šmerda už po odvolání bývalé šéfky oddělení Zuzany Ambrožové.

Autor: