5. listopadu 2012 18:54 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Slováci spekulují, že pád
mostu zavinily úspory stavařů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
Na severovýchodě Slovenska u obce Kurimany nedaleko Spišské Nové Vsi se odpoledne zřítil rozestavěný most.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Na severovýchodě Slovenska u obce Kurimany nedaleko Spišské Nové Vsi se odpoledne zřítil rozestavěný most. | foto: ČTK
BRATISLAVA Neštěstí při stavbě dálničního mostu, při němž minulý týden zemřeli čtyři dělníci a dalších 12 bylo zraněno, vyvolalo na Slovensku debatu o vlivu nízkých cen na bezpečnost a kvalitu infrastruktury

Rozestavěný most na východě Slovenska, kde se během betonování zřítila podpůrná konstrukce, je součástí devět kilometrů dlouhého úseku budoucí dálnice. Tendr na jeho výstavbu vyhrálo loni konsorcium české firmy Bögl & Krýsl a slovenského Váhostavu. Jejich nabídka byla pro stát nejvýhodnější ze všech a o zhruba třetinu levnější, než byl odhad hodnoty zakázky.

Podle státního tajemníka slovenského ministra dopravy Andreje Holáka se extrémně nízké ceny dálnic někde musejí projevit, ať již v kvalitě nebo pohodlí pro cestující. Za "nesmysl" považuje, že by někdo šetrností ohrozil své zaměstnance.

Exministr dopravy Ján Figeľ, za jehož působení se tendr uskutečnil, tvrdí, že nízké ceny s tragédií nesouvisejí. "Pokládám to buď za neodbornost, nebo za úmysl, který vede k vytloukání kapitálu na neštěstí, nebo za nabíhání na novou vyšší cenovou úroveň ve prospěch firem," myslí si Figeľ.

Na severovýchodě Slovenska u obce Kurimany nedaleko Spišské Nové Vsi se odpoledne zřítil rozestavěný most.

Na výstavbu mostu na slovenské dálnici si firma Bögl & Krýsl najala slovenskou firmu, která si podpůrnou konstrukci zase objednala u svého subdodavatele. Podle Holáka za stavbu odpovídá její hlavní dodavatel.

Ministr dopravy Ján Počiatek dnes řekl, že stát bude od hlavních zhotovitelů stavby požadovat předložení nezávislých posudků k použitým podpůrným konstrukcím i posudky k už postaveným částem dálnice. "Budeme zkoumat i cenové rozdíly v (použitých) konstrukcích právě proto, abychom mohli potvrdit nebo vyloučit, zda cena má vliv na kvalitu a bezpečnost výstavby," uvedl ministr.

Jeden ze členů konsorcia stavebních firem, společnost Váhostav, už po podpisu smlouvy na výstavbu dálnice upozornil, že s podobnou cenovou nabídkou by delší dobu na trhu fungovat nedokázal.

Počiatek novinářům také řekl, že úřady se v dalších dnech zaměří na kontrolu staveb, na kterých se podílí Bögl & Krýsl. Společnost na Slovensku také opravuje železniční tratě.

Představitelé současné vlády premiéra Roberta Fica v minulosti z opozičních lavic upozorňovali na rizika nízkých cen při státních tendrech. Kvůli nedostatku zakázek se prý firmy ve veřejných soutěžích v poslední době předbíhají, kdo státu slíbí postavit silnice levněji. Ficova první vláda původně chtěla dálnice dostavět s využitím projektů veřejně-soukromého partnerství (PPP), při kterých soukromá firma silnice postaví a stát jí pak stavbu splácí. Nakonec se touto formou podařilo postavit pouze jednu rychlostní silnici. Na další projekt stavební firmy po propuknutí krize nedokázaly získat od bank peníze, a předchozí kabinet premiérky Ivety Radičové se proto v roce 2010 vrátil k budování dálnic pomocí tendrů na jednotlivé úseky a s financováním z fondů Evropské unie.

ČTĚTE TAKÉ:

Tragédie na stavbě mostu zřejmě poznamená chystanou novelu zákona o veřejných zakázkách. Vláda už dříve zvažovala, že v soutěžích nebude posuzovat nabídky s nejnižší a nejvyšší cenou. Podle ministra vnitra Roberta Kaliňáka by firmy, které u státní zakázky selžou, navíc měly být z dalších tendrů vyloučeny. Bögl & Krýsl je v ČR jedním z pěti účastníků soudního řízení kvůli tragické nehodě ve Studénce na Novojičínsku, kde se v srpnu 2008 zřítil most před jedoucí vlak a zahynulo osm lidí a desítky osob utrpěly zranění.

Stavební experti po návštěvě místa tragédie uvedli, že samotné betonování i podloží pod rozestavěným mostem bylo v pořádku. Spekuluje se, že k pochybení došlo u samotné podpůrné konstrukce. Odborník na stavebnictví Peter Paulík upozornil, že budovaný most byl širší a ve větší výšce nad terénem než jiné mosty, u kterých se tento typ podpůrné konstrukce používá.

Úřady podle Počiatka rozhodly, že tato podpůrná konstrukce se dále nesmí používat na žádné stavbě na Slovensku.

Přesné příčiny neštěstí budou známy asi až za několik týdnů. Po odstranění sutin místo prozkoumají experti a prostřednictvím počítačové techniky se pokusí průběh tragédie nasimulovat.

ČTK, Lidovky.cz
  • 6Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz