Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Sokurovův Faust: Prožvanit se na konec světa

Kultura

  14:00
Vítězný film loňského festivalu v Benátkách Faust ruského režiséra Alexandra Sokurova je nesmlouvavé a do detailu propracované dílo. Nedívá se na něj snadno, je to ten druh filmu, který je potřeba vydržet, nečekat, že strhne. V mysli ale uvízne na dlouho.

Svůdce a sváděný. Mefistofelský lichvář (Anton Adasinsky, vlevo) a Faust (Johannes Zeiler) na zastávce cestou ke zkáze bez katarze. foto: AČFK

Sokurovův Faust je završením režisérovy „tetralogie moci“, předcházely mu filmy Moloch (1999) o Adolfu Hitlerovi a Evě Braunové, Býk (2001) z posledních dnů V. I. Lenina a Slunce, jehož hlavní postavou je japonský císař Hirohito.

Zatímco v předcházejících částech cyklu autor ve výrazné stylizaci ukazoval svoje absolutní mocí znetvořené hrdiny za zenitem (Hirohito píše básně, zatímco z Tokia už nezbylo skoro nic) nebo těsně před počátkem pádu, je Faust portrétem mocného tohoto světa ve stavu zrodu, vzteklé a nicotné bytosti, již čeká zbožštění.

Jednašedesátiletý Sokurov bývá považován za dědice mistra ruského spirituálního filmu Andreje Tarkovského. Styly obou tvůrců jsou jistě v mnoha ohledech příbuzné – dlouhé kontemplativní pohledy, výmluvná ticha. Mezi Sokurovovy nejznámější filmy patří Ruská archa (2002), natočená v petrohradské Ermitáži v jediném nepřerušovaném devadesátiminutovém záběru. I Faust vykazuje znaky filmové oduševnělosti, kamera Bruna Delbonella ve volném tempu klouže po scenériích často odkazujících ke klasickým malbám především devatenáctého století, hovoří se o velkých věcech.

Sokurovovým cílem ale jako by bylo zobrazit a postihnout naprostou bezduchost. Jeho Faust je antitezí transcendentální kinematografie, povznášející a dotýkající se vznešených hlubin ukrytých za viditelnou skutečností. Faust ukazuje svět, v němž právě tohle absentuje, je ovládaný primárními pudy a prostoupený všudypřítomným žvaněním. Pokud bylo autorovou ambicí vyjádřit se prostřednictvím klasické – byť výrazně upravené – látky k dnešku, je těžké si představit příkřejší odsudek.

Lokalizovat sídlo lidské duše

Film velmi výstižně předznamenává hned první záběr. Kamera se snese z „božských“ výšin, odkud svět vypadá majestátní a krásný, až do temné místnosti, v níž se doktor Faust (Johannes Zeiler) hrabe v podbřišku jakéhosi nebožtíka ve snaze lokalizovat sídlo lidské duše, v jejíž existenci ovšem nevěří. Trpí nouzí, chce si půjčit od místního lichváře (Anton Adasinsky, českému publiku známý jako vůdčí postava divadla Děrevo), ďábelské figury, jež vědce manipuluje ke zkáze – moc práce to Mefistovi nedá.

Faust a Markétka v Sokurovově filmu

Procházejí spolu světem a vedou jakési hovory, Faust se mezitím stihne upsat krví, dopustí se vraždy, svede Markétku (Isolda Dychauková). Sokurov ale neukazuje drama lidského pádu, jeho postavy i svět, jejž obývají, jsou natolik bezduché, že skutečnou tragédii ani prožít nemohou.

Bezcílně putují stísněnými a přeplněnými ulicemi (natáčelo se mj. v Ledči nad Sázavou), i v interiérech často splývají s hmyzím hemžením davu, odpudivým, jakkoliv může mít parametry krásy (scéna v lázních). Podobně i zvuk je v Sokurovově filmu přehlcený, z různých stran se ozývají útržky vět, jako na představení nějakého žvatlavého chóru. Všelijaké bizarnosti, deformity (scéna, v níž se Mefisto svlékne, je pro silnější povahy a nejen ona) upomínají na způsob, jímž faustovské téma pojednal Jan Švankmajer. Hodně se toho děje, nic z toho ale nemá význam, váhu.

Faust

Rusko/Německo 2011
Režie: Alexandr Sokurov
Hrají: Johannes Zeiler, Anton Adasinsky, Isolda Dychauková a další
Premiéra 12. 7. 2012

Všichni slepě a tupě následují svoje puzení, setrvávají ve vyprázdněném nepokoji až do konce, v němž Faustovi u nohou zůstane ležet svět. Sice už možná skončil, to ale Sokurovovu antihrdinovi nezabrání, aby vysoko pozvedl prapor žvástu, odhodlaný podrobit si tu vyprahlou krajinu. Hnát se dál vstříc smrti, ani v ní se bezcílný úmorný zmatek ale nemusí zastavit.

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...