Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Souboj rovnoběžek a kolmic: Jak Funke analyzoval Louny

Kultura

  12:00
Fotograf Jaromír Funke (1896–1945) byl jedním z průkopníků fotografické avantgardy v Československu. Přítel Josefa Sudka a obdivovatel Bauhausu rád experimentoval s předměty i s krajinou. Celý život fotografoval Kolín, v roce 1940 dostal zakázku od radnice v Lounech. Výstava v Galerii města Louny představuje Funkeho diagonální krajiny, které měly připomínat naši kulturní historii a posilovat národní uvědomění.

Jaromír Funke: Louny na začátku čtyřicátých let foto: Oblastní muzeum v Lounech

Jaromír Funke se narodil v roce 1896 ve Skutči na Chrudimsku, celé jeho dětství a dospívání je spjato s Kolínem. Starobylé město, kterému vévodí gotický chrám svatého Bartoloměje, bývalé židovské ghetto i továrny na předměstí. To vše Funke pozoroval a zaznamenával desítky let. O inspiraci nebyla v Kolíně nouze, na Státním reálném gymnáziu v Kolíně ho vyučoval filolog a amatérský fotograf Eugen Wiškovský. Dalším důležitým rádcem byl Funkeho vrstevník a kolínský rodák Josef Sudek. V roce 1924 společně s Adolfem Schneebergerem založili Českou fotografickou společnost, která si kladla za cíl používat čistě fotografické procesy a vymanit se z vlivu grafiky.

Absolutní zvládnutí mrtvého objektu

Funke fotografoval zdánlivě obyčejné věci (lahev, karton papíru, skleněnou kouli), které skládal do důmyslných kompozic. Dokázal vykouzlit bezpočet variant světla a stínů, donekonečna přetvářel prostou hru tvarů a dvojsmyslů.

Louny.
Louny.

V roce 1928 napsal: „Zátiší jest absolutní zvládnutí mrtvého objektu dle svého vlastního fotografického vidění. / Ano – nová fotogenická generace jinak vidí! Vidí dle čistého, fotografického purismu. A toto vidění jest výsledkem fotografování zátiší.“

Své zkušenosti i chuť experimentovat předával Funke svým žákům. V roce 1933 začal vyučovat na Škole uměleckých řemesel v Bratislavě, což byla slovenská obdoba slavného německého Bauhausu. Po dvou letech se Funke přestěhoval do Prahy, kde učil na Státní grafické škole. Fotografoval nejen zátiší a portréty, ale také památky a krajiny. Hlavně v předválečných a válečných letech měla tato práce ještě jiný než umělecký význam. Fotografové i výtvarníci se snažili posilovat národní uvědomění, připomínali naši historii a kulturu zobrazováním památek či národních symbolů.

Souboj rovnoběžek a kolmic

Kolínský chrám svatého Bartoloměje fotografoval Funke ze všech úhlů, jako by ohledával jeden velký hlavolam, který nelze nikdy rozluštit. Zajímala ho však také moderní architektura, novostavby na předměstí Kolína i tovární komíny. Série z Kolína vznikala postupně, od roku 1919 až do roku 1945. Fotografoval nejen městskou krajinu, ale i tu „obyčejnou“, přírodní. Lesní interiéry, stromy u řeky a světlo, které vše prostupuje a provází nás celou krajinou.

V roce 1940 mu jeho dlouholetý přítel Jaroslav Janík, lounský knihovník, zprostředkoval zakázku pro lounskou radnici. V únoru městská rada zadala Funkemu pořízení série propagačních snímků města a okolí. Sedm měsíců prozkoumával nové, neprobádané území v Lounech. V květnu 1941 představil v prostorách lounské radnice šedesát fotografií, včetně portrétů vedení města.

Výstava trvala pouhý týden, po skončení byly snímky nainstalovány na chodbách radnice, v květnu 1945 byly některé fotografie ztraceny, většina se však uchovala v městském muzeu. Lounský cyklus, to je ucelená série kompozic, kde se střídají horizontální i vertikální záběry. V krajině se cesta mění v souboj přímek a kolmic. Uprostřed města spolu soupeří čisté plochy i členité struktury. A pak je tu speciální pocta gotice, detailní záběry z interiérů gotického chrámu svatého Mikuláše na náměstí v Lounech. To vše dává nový pohled na konkrétní místo.

Cosi mezi konstrukcí a interpretací

Série z Loun měla vyjít knižně v roce 1972 v Severočeském nakladatelství, autorkou úvodního textu byla historička fotografie Anna Fárová, která napsala: „Tato kniha není regionální fotografickou publikací. Je především Funkeho fotografickou vizí města a důslednou aplikací kompozičních principů, které celý život hledal a realizoval. Jsou v ní aplikace a ověření, že tyto kompoziční zákony jsou životaschopné a v takovém zaměření dosud nevyužité. Kniha stojí na půli cesty mezi Funkeho reprezentativními knihami architektur a jeho volnými kreacemi stylů. Cosi mezi klasickou konstrukcí a osobitou interpretací města, mezi zaujatým podáním jeho podoby a ušlechtilým výtvarným dokumentem.“ Z vydání knihy však sešlo, Anna Fárová byla v nemilosti, takže lounský cyklus byl publikován až v roce 2006 v nakladatelství Torst.

Jaromír Funke: Fotografie

Výstava probíhá v Galerii města Louny a bude otevřena do 13. 11.

Galerie města Louny nyní představuje obě série: Kolín i Louny. „Je to vlastně poprvé od války, kdy můžeme vidět oba dva cykly v jednom místě a porovnat práci v Kolíně a u nás. Originální, signované fotografie nám zapůjčila Funkeho rodina a také Oblastní muzeum v Lounech a koncipoval ji asi největší znalec Funkeho díla u nás – doktor Antonín Dufek. Výstavu jsme doplnili také o několik avantgardních snímků, kterými se tento autor proslavil zejména, například Po karnevalu či cyklus Čas trvá,“ říká ředitel galerie Vladimír Drápal.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!