7. května 2014 14:03 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Špatně jsme spočítali přeživší,
přiznal Soul po havárii trajektu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Muž pláče nad oběťmi havárie trajektu Sewol. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Muž pláče nad oběťmi havárie trajektu Sewol. | foto: Reuters
SOUL Jihokorejská vláda tři týdny po potopení trajektu se středoškolskými studenty přiznala, že špatně spočetla přeživší. Místo 174 jich je pouze 172. Šokující chyba je tak podle agentury AP další z řady přešlapů, za které byly jihokorejské úřady v souvislosti s neštěstím kritizovány.

Šéf jihokorejské pobřežní stráže Kim Sok-kjon ve středu oznámil, že nehodu trajektu Sewol, který se potopil 16. dubna u západních břehů Korejského poloostrova, přežilo pouze 172 ze 476 lidí na palubě. Od 18. dubna přitom úřady opakovaly údaj 174 zachráněných.

Kim také sdělil, že se pohřešuje o dvě osoby víc, než úřady dříve tvrdily. Noví nezvěstní jsou čínští státní příslušníci.

Podle nových údajů se předpokládá, že počet obětí katastrofy dosáhne 304. Potápěči zatím našli 269 těl, po zbývajících 35 stále pátrají v útrobách plavidla. Více než 80 procent mrtvých tvoří žáci stejné střední školy, kteří lodí jeli na školní výlet na ostrov Čedžu.

SVĚDECTVÍ Z MÍSTA NEŠTĚSTÍ:

Příčiny neštěstí

Tým policistů a žalobců podle zpravodajského serveru CNN prohlásil, že tragédii trajektu dílem způsobilo i přetížení lodi příliš velkým množstvím nákladu, který nebyl správně upevněn.

Je to vůbec poprvé, co jihokorejští vyšetřovatelé oficiálně zveřejnili příčinu, která podle nich vedla k potopení trajektu. Neoficiálně se o přetížení plavidla hovořilo už od počátku.

Podle vyšetřovatelů náklad více než dvakrát převyšoval limit lodi. Navíc nebyl správně upevněn, což přispělo k potopení plavidla, upřesnil žalobce Jang Čung-čin. "Uvazovací lana, která měla držet náklad na místě, byla volná a část posádky ani nevěděla, jak je správně používat," dodal.

Vyšetřovatelé prověřovali hlavně možnost, že se loď převrátila, protože se náklad posunul, a trajekt tak ztratil rovnováhu. Podle dokladů, které vyšetřovatelé zabavili v kancelářích provozovatele trajektu, nebyla osudná plavba první, při níž byla loď přetížená. Od března 2013, kdy se trajekt začal plavit, vezl přetížený náklad ve 139 případech, dodali vyšetřovatelé.

Za náklad navíc při plavbě 16. dubna vydělala podle vyšetřovatelů společnost Cheonghaejin Marine 62 milionů jihokorejských wonů (asi 1,2 milionu Kč). Za všechny náklady nad limit za rok provozu pak profit dosáhl tří miliard wonů (téměř 60 milionů Kč).

Potopený jihokorejský trajekt.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz