Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Zraněnému chodci radar ani pokuta nepomohou

Starostové píší

  1:51
KLIMKOVICE (Moravskoslezský kraj) - Žijeme ve městě, na kterém by bylo možné ukazovat, jak se doba překotně mění. Každé ráno to vidíme u naší základní školy. Zatímco ještě před pár lety většina žáků přišla pěšky nebo přijela autobusem, dnes téměř každé dítě přiváží rodiče autem. Komunikace na to ale není připravena, zvláště když většina maminek by své ratolesti nejraději dopravila vozem až do šatny, aby nemusely udělat navíc ani deset kroků.

Zklidnění dopravy by v Klimkovicích možná pomohl kruhový objezd na místě centrální křižovatky. foto: IVANA GRAČKOVÁ

Stejní rodiče, kteří píší petice za zvýšení bezpečnosti dětí v dopravě, pak s autem u školy klidně zastaví na přechodu pro chodce, nebo na chodníku. Větší ohleduplnost a o něco menší komfort pro žáčky by sice nejspíše byly dostatečným řešením. Ale nemůžeme riskovat, že nekázeň rodičů za volantem bude příčinou dopravní nehody, jejíž obětí se stane dítě. Proto jednou z nejbližších investic do zvýšení bezpečnosti dopravy v Klimkovicích bude posunutí přechodu u školy tak, aby rodiče mohli bez potíží zastavit u chodníku mimo zebru, a jejich dítě nemuselo přecházet silnici. Budou ovšem muset ujet o 200 metrů více. Pevně věříme, že kvůli těm pár metrům navíc nebudou opět porušovat dopravní předpisy a ohrožovat školáky.

Není to ale jediná připravovaná investice, které zvýší bezpečnost v dopravě. Letos jich město chystá za čtyři miliony korun, což je téměř neuvěřitelná částka, která musela ještě před čtyřmi lety před změnou rozpočtového určení daní stačit na všechny městské investice.

Klimkovice se totiž staly tak trochu obětí dostavěné dálnice D1. I tady lze ukázat proměny doby. Zatímco na přelomu tisíciletí jsme se všichni těšili, že se dálnice D1 protáhne až do Ostravy, od jejího otevření a posléze zavedení mýta jí u nás nemůžeme přijít na jméno. Řidiči kamionů ve snaze zkrátit si placený úsek dálnice totiž začali projíždět městem, které tak silnice násilně přeťala ne na dvě, ale rovnou na čtyři části, neboť tranzitní komunikaci navíc kříží silnice z Olbramic a z Polanky. Ač jsou čtyřtisícové Klimkovice jedním z nejmladších lázeňských měst v republice, které si zakládá na své poklidné atmosféře a čistém ovzduší, hustotou dopravy se už bohužel můžeme porovnávat s výrazně většími centry.

Mobilní značení, které by znemožnilo vjezd kamionů do města, se řeší na centrální úrovni už několik let, k příslušným úřadům v Praze hlas z Klimkovic asi doléhá oslaben velkou vzdáleností. Ani smrtelná nehoda z roku 2014, kdy kamion slisoval osobní auto se dvěma lidmi, není dostatečným argumentem pro urychlení.
Naše vlastní dosavadní opatření jsou zatím málo účinná. Rychlost aut projíždějících městem jen částečně omezily zpomalovací semafory instalované na hlavním tahu. Rozsvítí se na nich červené světlo, jakmile se k nim blíží auto jedoucí vyšší než povolenou rychlostí. Vozy tedy o něco málo zpomalily, protože se nikomu nechce zastavovat, nicméně každé sedmé auto projede na červenou. Pro řešení neuspokojivé situace se nabízí několik variant. Neustálé hlídkování policisty, kteří by měřili rychlost, by bylo neefektivním mrháním lidskou prací. Automatický radar, který zaručí následné pokutování všech neukázněných řidičů, už nepomůže chodci, jehož zraní nebo dokonce usmrtí rychle jedoucí vůz. Raději bychom proto motoristy donutili, aby opravdu jeli povolenou rychlostí. Pomoci by nám mohla odborná firma. Dokáže navrhnout technická řešení, v podstatě překážky na silnici, které řidiče usměrní. Mohou to být různá esíčka, zálivky, klidně i strom uprostřed cesty, nebo cyklostezka podlé silnice, která opticky zúží její profil. A také kruhový objezd, který by mohl v Klimkovicích vyrůst na centrální křižovatce, jak zklidnit dopravu ve městě a omezit případné ohrožení chodců. Tohle by podle našeho názoru mohla být správná cesta, proto už jsme vyčlenili peníze na přípravu projektu.
A další finance půjdou na budování nových chodníků. V příštím roce se bude stavět chodník do Polanky a na druhou stranu do Olbramic, další bude v místní části Lagnoc, aby chodce neohrožovaly zemědělské stoje vyjíždějící z pole.

Také zjišťujeme, zda vůbec bude technicky možné postavit chodník též v místní části Josefovice, kde se zástavba koncentruje těsně u silnice. V Hýlově, kde děti jedoucí ze školy vystupují z autobusu, pro změnu přibude nový přechod pro chodce. Když tedy tvrdíme, že zvýšení bezpečnosti v dopravě je v Klimkovicích v současnosti prioritou, nejde o žádnou prázdnou proklamaci. Dokladem je rekordní částka, která je pro letošní rok naplánovaná na všechny zmiňované investice.

Jakub Unucka, místostarosta Klimkovic, ODS

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!