Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Šťastní Dánové na plakátech ČSSD. Strany využívají komparzisty

Česko

  12:54
PRAHA - Bojuji proti poplatkům u lékaře, hlásá velikými písmeny z billboardů ještě větší hlava Jiřího Paroubka. Za ním stojí početný zástup mladých lidí, takže vše nasvědčuje tomu, že s šéfem socialistů souhlasí a jeho tažení proti poplatkům podporují.

Za Jiřím Paroubkem jsou zaplacení dánští modelové foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

Omyl, uvedeným mladým lidem je Paroubkův piboj proti poplatkům zcela bezpochyby úplně lhostejný. Stejně jako další podobná tažení jiných socialistů proti dalším věcem, které tepou či slibují jejich nápravu. Na plakátech totiž podle včerejšího Blesku dělají "křoví" modelové vybraní z mezinárodní fotobanky Pixmac, které vyfotografoval dánský fotograf Yuri Arcurs.

Titulek "Volební podfuk", který včera Blesk k textu použil, je ale příliš silný. Zahraniční modelové, jejichž portréty se dají k neomezenému reklamnímu využití nakoupit za nízké částky, totiž v kampaních používají i ostatní politické strany.

Podle reklamních expertů jde o běžnou praxi. Byť se modelky a modelové právě na billboardech s podobným vyzněním tváří, že skutečně podporují tu či onu danou stranu. I proto se včera volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík vztekal.

"Používání fotografií z profesionálních fotobank je věcí v reklamě naprosto běžnou," uvedl. Tvrdík zároveň poukázal na "kampaně pravicových stran, například ODS Plus, kampaň ODS z voleb do Evropského parlamentu či kampaň KDU-ČSL Dobrý den je, když..., kde byly taktéž zcela standardně použity fotografie z databank". Političtí konkurenti socialistů se sice včera snažili navozené situace, že tažení Paroubkovy ČSSD v kampani se opírá o anonymní tváře lidí z ciziny, využít, ale ani oni se raději kvůli vlastním zkušenostem nepouštěli do tvrdých odsudků.

"Také jsme dříve využívali anonymní tváře v kampaních, ale vědomě jsme se rozhodli od toho upustit, připadalo nám to nedůvěryhodné," tvrdí třeba šéf volebního štábu ODS Ivan Langer. "Od poslední kampaně, v roce 2009, v ní vystupují reální lidé, kteří skutečně existují a které vybíráme z členské základny, to podle nás posiluje důvěryhodnost komunikace," dodal.

Zástupci lidovců a komunistů zase shodně tvrdí, že na billboardy využívají mix svých příznivců a tváří z fotobank. "Při kampani Dobrý den je, když... si vybavuji například nimroda, rybáře či dívku v kroji, kteří byli našimi příznivci. Určitě tam ale také byli lidé z fotobank," uvedl Daniel Váňa z tiskového oddělení KDU-ČSL. Podobně mluví i místopředsedkyně KSČM Věra Žežulková. "Využití anonymních tváří ze zahraničí, je to logické, nejsou pak spojováni s tou stranou," připouští.

Ve úterních LN také čtěte:
Výhody? Billboard vás stále sleduje. Rozhovor s mediálním odborníkem

Billboardy zase zaplaví Česko. Kolik strany investují do kampaní

Slovensko má na padělky svého experta. Jak jsou na tom naši sousedé

Autoři: