Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Štědří Bártovi příbuzní. Časopisy VV dotovali desítkami milionů

Česko

  11:05
PRAHA - Věci veřejné v roce 2009 získaly 43 milionů díky inzerci ve spřátelených časopisech Pražan a Věci veřejné. Na tom by nebylo nic divného, jenže: reklamní plochu si platili příbuzní faktického šéfa VV Víta Bárty, existuje tak podezření, že se jednalo o skrytý sponzoring. Strana narčení odmítá.

Ministr dopravy Vít Bárta foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

Oba časopisy tiskne Vydavatelství Pražan, které měl až do loňského podzimu pod palcem ministr školství Josef Dobeš (VV). Mezi jeho spolehlivé inzerenty patřilo Horácké kovodružstvo v Třebíči nebo síť obchodů se skateboardovým vybavením. V čele kovodružstva stál Pavel Bárta, prodejny AbraCadabra pak ovládala agentura Babylon Promotion service, která patří jeho synu Petrovi. Oba jsou z rodiny Víta Bárty. Objem jejich inzerce se počítal na statisíce.

BÁRTOVI PŘÍBUZNÍ, KTEŘÍ INZEROVALI V ČASOPISECH VV

Pavel Bárta (Horácké kovodružstvo), strýc Víta Bárty

Petr Bárta (Babylon Promotion), bratranec Víta Bárty

Petra Bártová - odkup nemovitostí

"Inzerovali jsme tam dvakrát nebo třikrát. Šlo o takovou výpomoc Věcem veřejným. Pavel Bárta je strýc toho šéfa Věcí veřejných. Teď už tam reklamu ale nemáme," řekl Hospodářským novinám Antonín Chromý, který v roce 2010 vystřídal v čele kovodružstva Pavla Bártu.

Inzerci si objednala i další Bártova příbuzná, Petra Bártová z Prahy. Ta si v roce 2009 zaplatila sedm inzerátů nabízejících odkup nemovitostí. "Nebudu vám říkat, že příbuzní nejsme. Ale další informace vám neposkytnu," reagovala na otázky.

Vše ukazuje na to, že se jednalo o skryté financování. Firmy, které inzerovaly, nejsou v seznamu sponzorů strany. Nikdo z veřejnosti tak nemůže vědět, kdo politiky VV může případně ovlivňovat.

ČTĚTE O NÍZKÉ POPULARITĚ VV

Dalším inzerentem v časopisech byla poradenská agentura MXB ekonomického experta VV Michala Babáka a také řada jejích klientů. "Ano, byli tam moji známí, klienti, či obchodní partneři, ale bylo to vše v pořádku," řekl Babák. Dále odmítl, že by šlo o skrytý sponzoring, prý se jednalo o reklamu. "Vždyť ty časopisy vycházely v milionových nákladech," vysvětlil.

Časopis Věci veřejnéTehdejší šéf vydavatelství Dobeš se přidává. "Odmítám, že bychom financovali stranu. Naše inzerce byla vždy transparentní. O těch vazbách, co zmiňujete, nemám žádné informace," reagoval.

V časopise Pražan dále inzerovala jazyková agentura AZ Institut. V té měl ještě začátkem roku poloviční podíl Michal Janeba, náměstek na ministerstvu pro místní rozvoj, které ovládají VV.

Janeba přitom podle deníku seděl v letech 2001 až 2003 také v představenstvu jihočeské investiční skupiny Krum-invest, za níž stojí podnikatel Pavel Kopačka. Reklama firem z tohoto holdingu prý nechyběla v žádném vydání Věcí Veřejných v letech 2009 a 2010, kdy časopis vycházel. Kopačku ani nikoho jiného z vedení Krum-investu se nepodařilo kontaktovat.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!