A to i přesto, že se před čtyřmi roky zavázal, že při jakékoliv budoucí výstavbě či rekonstrukci komunikace v hlavním městě vyhradí na silnici či na chodníku pruh pro cyklostezku. Na čerstvě zrekonstruovaném Štefánikově mostě však bicyklům nevyhradili pražští radní s primátorem Pavlem Bémem v čele ani proužek.
Kde město nemyslelo na cyklisty |
• Štefánikův most Zdroj: iniciativa Auto*Mat |
„Lidé na kolech se tak budou muset i po mnohamilionové investici města nebezpečně proplétat mezi auty,“ komentoval nedokonalou rekonstrukci mostu Tomáš Cach z iniciativy Auto*Mat.
Magistrátní koordinátor pro cyklistiku Pavel Polák chybu přiznal. „Nepohlídali jsme si to, přišli jsme k té opravě pozdě. Pak došlo k tomu, že jedna část Technické správy komunikací zajišťovala rekonstrukci mostu a druhá na něm plánovala cyklostezku, ale společně se nikdy nesešly,“ popisuje nedohodu ve stylu „pravá ruka neví, co dělá levá“ Polák.
Následné řešení pak připomíná Kocourkov. Pár měsíců poté, co se na most vrátí tramvaje a auta, přijdou na něj opět dělníci, aby tu zřídili zapomenutou cyklostezku. „Vše napravíme. Pruh pro cyklostezku tu vyhradíme ještě letos, maximálně na jaře příštího roku,“ řekl Polák. Chybějící cyklostezka na Štefánikově mostě však není jedinou minelou magistrátu, která připravila bicykly o lepší průjezd Prahou. Cyklistická iniciativa Auto*Mat sestavila „top ten“ promarněných příležitostí pro podporu cyklistiky v hlavním městě.
Vedle zmíněného mostu tu figuruje například rekonstrukce náměstí Republiky, nábřeží Edvarda Beneše nebo oprava Chotkovy a Sokolovské ulice. Ve všech lokalitách na černém seznamu Auto*Matu probíhaly rozsáhlé rekonstrukce vozovek, případně i tramvajových tratí, ale na cyklisty se při nich ani trochu nepomyslelo.
Tak například na nábřeží Edvarda Beneše zbyl cyklistům po povodňových opravách jen úzký chodníček, v němž jsou ještě navíc zasazeny sloupy veřejného osvětlení. Jízdu po nábřeží tak při kličkování na stísněném prostoru zvládnou jen šikovnější jezdci.
Časté výtky mají cyklisté i k nevhodnému povrchu po rekonstrukci náplavek. Vadí jim velké dlažební kostky, takzvané kočičí hlavy. Mezi nimi totiž vznikají spáry, do nichž kolo zapadne, zablokuje se a jezdec opouští sedlo a letí k zemi. Popřípadě několik stovek metrů „drncá“ po nerovném povrchu.
Takto nevhodně byla například před nedávnem vydlážděna oficiální cyklostezka na náplavce, vedoucí od nemocnice Na Františku k Železničnímu mostu. Město do rekonstrukce náplavek tehdy investovalo stovky milionů korun, v nejbližších měsících však bude muset novou dlažbu rozkopat, aby ji za několik milionů přizpůsobilo cyklistům. To znamená, že velké žulové kostky nahradí menší zabroušenou dlažbou.