26. února 2009 7:31 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Štěstí bylo, že stroj nezačal hořet

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 16Diskuse
Nehoda letadla | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nehoda letadla | foto: AFP
Bezpečnost letadel se i přes některé nehody stále zlepšuje, tvrdí Filip Gaspar, šéf Českého sdružení dopravních pilotů.
LN Co podle vás přispělo k tomu, že počet obětí neštěstí v Amsterdamu byl relativně nízký?
Určitě pomohlo to, že se to stalo blízko letiště, jen asi dva nebo tři kilometry daleko. Záchranáři a sanitky přijeli celkem rychle. Ani počasí nebylo vyloženě špatné. To znamená, že vždy když je lepší počasí, tak se podobné situace lépe řeší. Důležité bylo i to, že nedošlo ke vznícení letadla.

LN O co by situace byla horší, kdyby stroj začal hořet?
Velký problém je v tom, že nádrže letadel jsou plné paliva. Vzniká tam hořlavá směs. Dneska však již panuje snaha, aby na letadlech hořlavých materiálů bylo použito co nejméně. Požár a kouř vždy pomůžou vzniku paniky. Lidé začnou křičet a už je daleko větší problém, aby se bezpečně dostali z letadla. Tam ale bylo vidět, že byly otevřené dveře a lidé se evakuovali ven.

LN Je nyní možné určit, co bylo příčinou pádu?
V tuto chvíli je to předčasné, teprve se začínají zkoumat černé skříňky. Během pár dní by mohla být k dispozici předběžná zpráva.

LN Je však možné vyčíst alespoň něco z místa, kde stroj spadl?
Letadlo spadlo před dráhou. Z toho lze vyvodit, že navedení na letiště bylo správné. Ale letoun asi začal klesat více, než měl. Těžko ale říci, z jakého  to bylo důvodu. Jestli za tím stála technická příčina, nebo chyba pilota.

LN Mohl třeba vypadnout jeden z motorů?
To se nedá říct. Jak jsem ale viděl na záběrech, tak minimálně jeden z nich odpadl. I ty motory je nutné prozkoumat a zjistit, jestli fungovaly do nárazu.

LN Jak v podobných situacích posádka komunikuje s velením?
Záleží to na tom, kolik je času. Pokud piloti vědí, že bude třeba evakuovat, tak už řídící věže informují, že je třeba připravit pozemní záchranné složky.

LN Co byl vlastně zač stroj, se kterým turecké aerolinie letěly?
Byl to Boeing 737 verze 800. To znamená nová generace. Starý byl asi čtyři roky. Letadla jsou celkově čím dále tím více bezpečná. Je pravda, že se letos už pár nehod stalo, ale mrtvých a zraněných je zaznamenáno relativně méně.
Petr Janoušek, Lidové noviny
  • 16Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz