30. srpna 2011 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Steve Jobs odchází,
dokonalý design zůstává

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Generální ředitel společnosti Apple Steve Jobs  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Generální ředitel společnosti Apple Steve Jobs | foto: ais.badische-zeitung.de
Steve Jobs, jeden z nejznámějších manažerů, který udával styl Applu s přestávkou už od roku 1976, odchází z čela firmy. Bude to pro Apple pohromou, nebo si výrobky firmy se známým logem nakousnutého jablka, které se staly výrazem dokonalého designu, udrží prvenství i po odchodu vizionářského manažera?

Výrobky Applu jsou totiž s jeho jménem spojeny tak úzce i proto, že se Jobs v čele firmy snažil profilovat spíš jako lídr než manažer. Právě proto se obzvlášť v posledních letech mohl svého vlivu na firmu zaleknout a snažil se ho zmírnit.

Poté svůj styl vedení Applu radši přirovnal ke svým oblíbencům, skupině Beatles: "Čtyři chlápci, kteří udrželi na uzdě své negativní emoce a doplňovali jeden druhého. Jejich síla spočívala v celku, protože velké věci v byznysu nedělá jedna osoba, vytváří je tým".

Triumf vkusu a sexappeal

Jobs také často zmiňoval, jak je pro něj důležitý vkus. Jeho dům v Palo Alto je dobrým příkladem představy o úsporném a funkčním designu.

Je totiž téměř bez nábytku. Na zemi stojí lampa Tiffany a v obýváku jsou jednoduché dřevěné židle amerického designéra George Nakashima. Skvělé výrobky potom nazýval právě triumfem vkusu. A jak sám vkus vizionář Applu definoval? "Vkus je podle mne vedlejším produktem studia, pozorování a ponoření se do minulé i současné kultury. Musíte se vystavit těm nejlepším věcem, které lidstvo vytvořilo, a vše přenést do toho, co děláte vy." A také musí mít produkty sexappeal, říkal svým vývojářům.

ČTĚTE VÍCE:

Jobs také nebyl příznivcem nákladných výzkumů trhu, které by zjistily, co si zákazníci přejí. Tvrdil, že ve chvíli, kdy by takový výrobek šel do prodeje, byly by jejich představy stejně už jiné a chtěli by něco jiného. "Neznamená to, že bychom nenaslouchali našim zákazníkům, ale pro ně je těžké říci nám, co si přejí, když nikdy neviděli nic, co by se našemu produktu třeba jen blížilo. A není ani jejich starost vědět, co chtějí," říká Jobs.

Klíčem k úspěchu bylo bezpochyby i to, že za design Jobs nepovažuje jen to, jak věci vypadají, ale i to, jak fungují. Sám se podílel na řešení designu i technického fungování applovských produktů. A nejen těch. Byl hnací silou například i designu proskleného schodiště, které je ústředním bodem všech obchodů Apple ve světě, a jeho jméno je uvedenou u dvou patentů, které se k designu obchodu vážou.

Stejně tak je podepsán, jako hlavní vynálezce či jeden z týmu, pod 313 patenty Applu, od počítačů až přes napájecí adaptéry. A to je číslo podstatně vyšší než u ostatních šéfů technologických firem. Jenom pro srovnání, Bill Gates je podepsán pod devíti patenty Microsoftu.

Posedlost detailem a stovka pokusů

Jobsovi nejbližší spolupracovníci, ale i konkurenti odhadují, že hlavní silou tohoto úspěšného manažera byla neústupnost, trpělivost a instinkt. Vybíral si ty nejlepší spolupracovníky, jimž vévodí Jonathan Ive, který je podepsán pod všemi výrobky Applu. Ive je šéfem průmyslového designu Applu a patří mezi světovou špičku.

Jobs měl také neobvyklý cit pro dokonalé načasování uvedení svých produktů na trh. Poslední z revolučních výrobků, iPad, byl ve vývoji několik let, protože z prototypů dlouho žádný nedostal Jobsův souhlas. Jenže málo lidí v sobě snoubí posedlost detailem, zájem o technologie a zároveň i o design jako Steve Jobs.

ČTĚTE VÍCE:

Přece jenom vyrobit sto prototypů k jednomu výrobku, než dosáhnete ideálního designu, se chce jen málokteré firmě. Mnoho lidí si vlastně optimální sloučení jednoduchého a funkčního uživatelského prostředí, špičkové technologie a elegantního designu dlouho nedovedlo představit.

A právě na tomto spojení, kterého Apple pod vedením svého gurua skutečně dosáhl, stojí obchodní úspěch firmy. A její nedostižná výhoda. I když se mnoho konkurentů snaží Apple napodobit, nedaří se jim najít právě ten správný poměr designu s vyspělou technologií.
I když samotného Jobse v jeho počátcích v kalifornské garáži fascinovala japonská Sony a způsob, jak svými výrobky mění svět, byl to on sám, kdo během posledních let změnil způsob, jak lidé poslouchají hudbu, čtou knihy, telefonují a pracují s počítačem i s internetem.

Udrží si Apple prvenství?

Jeho osobnost vtiskla nezaměnitelný rukopis přelomovým produktům, jako jsou Apple II, Macintosh, iPod, iPhone a iPad, a je otázkou, zda si Apple i po jeho odchodu z čela firmy dokáže udržet své těžce vybojované prvenství.

A také je otázkou, zda si udrží dlouhé fronty zájemců při spuštění applovských novinek. Jeho konkurenti, ze kterých se v poslední době stali spíš epigoni, si o takovém úspěchu mohou zatím nechat jen zdát.

  • 5Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.