Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Stojany vzor Kocourkov

Česko

  10:08
BRNO - Pokutu riskují cyklisté, kteří se pokusí využít stojany na kola na náměstí Svobody v Brně. Ty zůstaly jen agitkou ukazující, jak se město o milovníky bicyklů stará.

Nový stojan k ničemu. Kola na náměstí mohou stát jen část dne a i majitel toho v pozadí si ho přivázal raději ke sloupu. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Desítky tisíc korun zaplatila brněnská radnice za instalaci kovových stojanů na kola na centrálním náměstí Svobody. Je to ale jako v Kocourkově. Tentýž úřad totiž na stejnou plochu zakázal cyklistům po většinu dne jezdit.

Cyklisté mohou do historického centra města pouze mezi 17. a 9. hodinou. V ostatním čase jim hrozí pokuta. „Je to paradox, který nedokážu pochopit,“ poznamenal Petr Nygrýn z klubu Bicyklové Brno (Bicybo). Stojany vítá, ale tvrdí, že by se město mělo cyklistům otevřít zcela. „Na jednu stranu radní ukazují stojany, které jsou i na radnici, na straně druhé k nim vlastně nesmíme,“ podotkl. Při striktním výkladu musí i cyklista vlastnící kancelář v centru žádat pro kolo o podobnou výjimku jako pro auto.

Strážníci domlouvají, ale mohou i pokutovat
Zatím tak proti lidem na kole zasahují ve městě strážníci. „V sezoně řešíme každý měsíc kolem deseti přestupků s cyklisty, kteří vjedou do centra. Nejsou to vždy pokuty, může jít i o domluvu, ale zákaz dodržovat musí,“ potvrdil mluvčí městské policie Zdeněk Novák.

Radnice nové stojany na náměstí Svobody odůvodňuje tím, že večer či brzy ráno je může někdo využít. A také v ostatní dobu k nim někdo může kola „dotlačit“, odložit a vyřídit si potřebné záležitosti či pochůzky po obchodech. „Přemýšlíme o tom, že bychom možná už od září, po znovuotevření Husovy, umožnili cyklistům částečný průjezd městem, například přes Zelný trh, příčně přes Masarykovu třídu, Orlí ulici a dál,“ uvedl náměstek primátora Ladislav Macek. Prý by ani nebylo nutné vyznačovat cyklistům samostatný pruh. „Nechápu proč, bylo by to zbytečné. Jezdili by po těch částech, které jsou vyznačeny jako vozovky,“ řekl.

Sami cyklisté míní, že pokud do centra nesmějí, měly by stojany s přístřeškem a s možností uzamčení kol stát především u vjezdů do centra. Třeba na České ulici či na Malinovského náměstí. „Jsem cyklista, ale chápu, že do centra se prostě vedle pěších kola nevejdou,“ míní cyklista Martin Jílek. Ani mnozí Brňané nevidí kolaře v ulicích rádi. „Někteří jezdí velmi neomaleně a uskakovat před nimi na plné ulici je nepříjemné,“ rozčiluje se například Kateřina Šebestová.

Hlavní osa města zůstane kolům zavřená, říkají politici
Právě kvůli pěší zóně podle náměstka Macka zůstane hlavní osa centra, tedy Česká a Masarykova ulice, zřejmě vyhrazena jen chodcům. A to i poté, co se odtud vrátí na své trasy tramvajové linky, běžně jezdící po Husově. „Po Masarykově by jezdil jen blázen. Kličkovat na kole mezi procházejícími lidmi a neuvíznout přitom v kolejích je obtížný úkol i pro zdatné cyklisty a znamená ohrožení jak pro pěší, tak pro jezdce samého,“ míní Macek.

Magistrát často čelí kritice, že se o cyklisty málo stará. Odbor dopravy na svých stranách přiznává, že od roku 1992, kdy ve městě začalo budování cyklistických tras, vzniklo jen přibližně dvacet kilometrů tras, navíc často nepropojených. Nejdelší je úsek podél Svratky. V centru Brna zatím pohyb cyklistů vyřešený není.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!