Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Strádání je vlastenecké, přesvědčuje Moskva Rusy. A chystá odvetu

Svět

  6:30aktualizováno  9:03
MOSKVA/PRAHA - Rusko zatne zuby a zareaguje tvrdě na západní sankce. Ruská vláda chce přesvědčit své občany, že strádat a utrhovat si od úst je vlastenecká povinnost.

Jak to provedeme? Ruský premiér Dmitrij Medveděv s ministrem dopravy Maximem Sokolovem (vpravo) vymýšleli odvetu za západní sankce. foto: Reuters

„Musíme odpovědět!“ Ruský premiér a bývalý prezident Dmitrij Medveděv prohlásil, že Moskva nesmí nechat sankce Západu bez odpovědi. Ať to stojí, co to stojí. Především ruské letecké společnosti podle Medveděva jsou povinny svým klientům dokázat, že Evropská unie nesmí diktovat ruským přepravcům, kam a kudy smějí létat. Ruský prezident Vladimir Putin v úterý nařídil vládě vypracovat odvetná opatření za sankce, kterými Západ trestá Putinovy přátele a jejich firmy.

PSALI JSME:

Odveta bude bolet

„Žijeme v situaci globální nejistoty,“ charakterizovala pocity ruských občanů v souvislosti se začínající válkou sankcí ruská politoložka a šéfredaktorka prestižního moskevského časopisu The New Times Jevgenija Albacová. „Začala první světová ekonomická válka,“ uvedla ruská publicistka a spisovatelka Julie Latyninová. Nejen podle ní, ale i podle dalších ruských intelektuálů by se ruští občané měli připravit na to, že po oslavách návratu Krymu do ruského impéria a „ukájení velmocenských choutek“ nastane období jiné – pro Rusy bolestnější než pro Evropany.

Obrovská podpora ruského prezidenta Vladimira Putina a jeho agresivní zahraniční politiky i podle řady dalších expertů může narazit poté, co sankce dolehnou na řadového ruského občana, který si za těžce vydělané peníze chce užít trochu komfortu. Ruské vedení se proto snaží vyvolat vlnu patriotismu, který bude schopen ideologicky ospravedlnit některé materiální oběti. „Bezpochyby nám zvýší daně,“ uvedla Albacová.

ČTĚTE TAKÉ:

Aeroflot přijde o miliony

V rámci odvety se již jedná o možném uzavření Sibiře pro evropské dopravce. Lety z Evropy do Asie by tak musely být realizovány oklikou mimo ruský vzdušný prostor, což by znamenalo značné časové i finanční ztráty pro evropské letecké společnosti.

Ještě mnohem víc by ale utrpěla ruská státní letecká společnost – největší v Rusku – slavný Aeroflot. O uzamčení sibiřského nebe pro Evropany již jedná ruská vláda. Počítá však především ztráty, které by pro Aeroflot znamenaly, že přijde o několik set milionů na poplatcích od konkurenčních zahraničních firem ročně.

I proto se premiér Medveděv v úterý narychlo sešel s ministrem dopravy Maximem Sokolovem i náměstkem ředitele Aeroflotu Vadimem Zingmanem a společně vymýšleli odvetu, která by pro Rusko nebyla tak bolestná. Především společnost Dobroljot – dceřiná firma Aeroflotu, která byla potrestána za své lety na okupovaný ukrajinský poloostrov Krym, musí být podle Medveděva zcela nahrazena náhradní leteckou dopravou.

Lidé, kteří se rozhodli letět na Krym, nesmějí na příkaz premiéra pocítit žádný diskomfort, i když to pro letecké společnosti bude krajně ztrátové. Vždyť Kreml a ruská vláda všemožně motivují své občany, aby strávili část léta na poloostrově, a pomohli mu tak alespoň částečně zalátat obrovské finanční ztráty, které přinesla okupace, evropské sankce a odpor ukrajinských turistů trávit dovolenou na „ruském“ území. Proto všichni, kdo si koupili letenku od Dobroljotu na Krym – a je to nejméně 60 tisíc pasažérů –, budou na poloostrov přepraveni jinou společností v tom termínu, který cestující preferují. Dobroljot od 4. srpna už na poloostrov létat nemůže, protože leasing na stroje Boeing 737-800 byl v rámci sankcí anulován.

Obraz nepřítele

Moskva se snaží vnuknout ruským občanům pocit, že jejich strádání a oběti jsou vynuceny útokem nepřítele, za kterého je Západ v Rusku už opět, stejně jako za SSSR, pokládán. Jenže podle některých ekonomů mohou být některá krajně nepopulární ekonomická opatření, jako je snižování výdajů na sociální potřeby a zvyšování daní, sankcemi Západu jen omlouvána, a přitom jsou ve skutečnosti vyvolána špatnou kondicí ruské ekonomiky.

MÉDIA JAKO NÁSTROJ KREMLU:

„Civilní ruské letectví je absolutně závislé na Západu,“ tvrdí opoziční ruský právník a bloger Alexej Navalnyj. Jako bývalý člen rady ředitelů Aeroflotu pokládá zákaz na přelety Sibiře za sebevražedný pro největší ruskou leteckou společnost. „Pokud se chceme účastnit války sankcí, a ještě v této válce vítězit, musíme zásadně zvýšit objem naší ekonomiky… Metodami televizní propagandy svá vlastní letadla nezkonstruujeme, abychom mohli Evropany poslat k čertu…“