Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Zraněný strojvedoucí pendolina už podobné srážce zabránil. Za svůj čin byl oceněn

Česko

  14:50
PRAHA - Strojvedoucí pendolina, který byl těžce zraněn při středečním střetu vlaku s kamionem ve Studénce, před rokem v dubnu zabránil podobné srážce na přejezdu a ochránil tak zdraví a životy pasažérů. Za svůj čin byl oceněn.

Ilustrační foto foto: Lidové noviny

Jak uvádí web Českých drah Železničář, 23. dubna 2014 vezl strojvůdce vlak SC 505 Pendolino z Prahy do Ostravy. Cesta probíhala bez komplikací až za Hranice nad Moravou, kde při výjezdu z levého oblouku před zastávkou Polom uviděl strojvedoucí Jan Č. na přejezdu chráněném závorami stát v první traťové koleji osobní automobil. K nehodě a ztrátě lidského života nedošlo jen díky jeho obrovské duchapřítomnosti a hlavně rychlé reakci. Za tento čin byl proto oceněn ke Dni železnice. 

Ve chvíli, kdy se minulý rok jeho pendolino řítilo předposlední dubnovou středu k přejezdu ukazoval rychloměr 150 km/h. Strojvedoucí Jan Č. náhle uviděl automobil. Zahoukal, ihned použil rychlobrzdu a současně řidiči automobilu dával výstražné znamení dálkovým reflektorem.

Řidič kombíku Honda, který byl uvízlý mezi závorami, naštěstí uviděl a uslyšel všechna tato světelná a zvuková znamení a popojel do druhé koleje, pendolinu z cesty. To kolem něj projelo a zastavilo o dobrých dvě stě metrů dále. Strojvedoucí si ale při projíždění okolo automobilu uvízlého na přejezdu všiml, že vozidlo stále zasahuje zadní částí do průjezdného profilu druhé koleje. V tu chvíli se právě po této koleji blížil nákladní vlak směrem od Ostravy.

Rychlé reakce zachránily život

„Rozsvítil jsem okamžitě červeně jedno z předních světel a kolegovi z nákladky jsem začal přerušovaně dávat světelná znamení dálkovým reflektorem a současně mu rukou z bočního okénka stanoviště dával návěst Stůj, zastavte všemi prostředky,“ vylíčil tehdy situaci strojvedoucí Jan Č.

Na všechny úkony měl čas asi pět sekund. „To se teď může zdát jako velmi málo, ale v takové krizové situaci je to ještě poměrně dost času. Každá vteřina se dá totiž využít k racionálnímu kroku. K mé úlevě protijedoucí strojvedoucí okamžitě pochopil situaci. Okamžitě začal intenzivně brzdit. To jsem jednoznačně poznal podle prachu, který se začal vířit okolo protijedoucí nákladní soupravy plné Wapek na uhlí,“ popisoval strojvedoucí.

„Díky naší komunikaci a rychlé reakci kolegy se podařilo zastavit nákladní vlak několik desítek metrů před zaklíněným osobním automobilem na přejezdu. Naštěstí napohled jasná nehoda měla šťastný konec.“