Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Strojvůdce nepřežil srážku vlaků

Česko

  12:42
MORAVIČANY - Dva nákladní vlaky se dnes časně ráno srazily na páteřní trati vedoucí z Prahy do Olomouce v úseku mezi Moravičany a Mohelnicí. Šestačtyřicetiletý strojvůdce jednoho z vlaků při srážce zemřel. Kvůli nehodě je na této trati zcela zastavena doprava, řekl ředitel Drážní inspekce Jan Kučera.

Dva nákladní vlaky se 13. září časně ráno srazily na páteřní trati vedoucí z Prahy do Olomouce v úseku mezi Moravičany a Mohelnicí. foto: ČTK

Přibližnou škodu odhadují odborníci na pět milionů korun. Podle zástupců
společnosti ČD Cargo nehodu zřejmě zavinil výpravčí. Policie nehodu vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení. Dráhy původně předpokládaly, že obnoví provoz alespoň na jedné koleji do 12:00, termín ale nyní posunuly až na 17:00 či 18:00. Zpoždění vlaků na trati mezi Prahou, Olomoucí a Ostravou dosahuje u některých spojů dvě až tři hodiny. 

Vlaky se srazily před 02:30. Podle zástupců drah oba nákladní vlaky jely ve
směru na Olomouc. "Jeden z nich narazil do zadní části před ním stojící
nákladní soupravy. Ta v danou chvíli stála u vjezdu do stanice Moravičany,"
řekl Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah. Mluvčí společnosti ČD Cargo zajišťující nákladní dopravu řekla, že nehodu pracovníci jejich společnosti nezavinili.Strojvedoucí vlaku nehodu nepřežil.

Za nehodou je zřejmě lidský faktor
"Rodinu strojvedoucího odškodníme a budeme požadovat náhradu po viníkovi nehody. Nehodu s největší pravděpodobností zavinil výpravčí Českých drah, asi pustil na trať vlak, který tam jet neměl," řekla dnes mluvčí Simona Hradilová. Kučera její slova zatím potvrdit nechtěl. Podle něj za nehodou zřejmě stojí lidský faktor, vyloučit se zatím nedá ani technická závada. "Podle všeho šlo o selhání člověka, nyní se zkoumá míra zavinění pracovníků drah.

Podle všeho strojvůdce nepochybil," uvedl Šťáhlavský z Českých drah.
Podle Hradilové vykolejila lokomotiva poštovního expresu, která narazila
zezadu do vlaku s uhlím. Mimo trať jsou také poslední dva vagony vlaku s
uhlím. "Jeden vagon je přitom částečně poškozen tak, že se část uhlí
vysypala na koleje," popsala Simona Hradilová.

Škoda při nehodě je podle Jana Kučery z Drážní inspekce vyčíslena na 4,8
milionu korun. Nejvíce utrpěla lokomotiva, kde škoda dosahuje 3,5 milionu
korun, škodu na dvou nákladních vozech vyčíslili odborníci po 400.000
korunách a půl milionu korun je škoda na koleji. Obě koleje jsou v místě nehody zatím zablokované a mimo provoz. "Zprovoznění odhadujeme na 17:00 až 18:00, je to kvůli odklízení. Lokomotiva váží 80 tun, těžké jsou i naložené vagóny. Je to náročná práce, nechceme poškodit svršek," uvedl Petr Šťáhlavský.

V současné době jezdí většina regionálních i dálkových vlaků po trati mezi Zábřehem na Moravě a Olomoucí s tím, že ve vyloučeném úseku jsou cestující přepraveni náhradní autobusovou dopravou. Odklonem přes Brno je vedena menší část spojů, jezdí tudy většinou i rychlovlak Pendolino.
Autor:

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč