Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Studentů vysokých škol musí být méně, tvrdí odborník na vzdělávání

Vzdělávání

  20:00
PRAHA - Na vysokých školách je moc studentů, míní Jan Koucký, ředitel Střediska vzdělávací politiky Pedagogické fakulty UK. A takový stav se mu nelíbí. Brzy bude podle něj více míst na vysokých školách, než kolik bude maturantů.

"Na vysoké školy už neodchází patnáct procent populačního ročníku jako před dvaceti lety, ale více než 60 procent a dohromady s vyššími odbornými školami jsou to dvě třetiny," říká v rozhovoru pro LN Koucký.

LN Buďme konkrétní: povede pokles populace ve vysokoškolském věku k redukci počtu přijímaných studentů?
K redukci skutečně dojde, a to ze dvou důvodů. Za prvé by se neměl dál zvyšovat podíl přijímaných z populace, protože už dosažené dvě třetiny jsou až dost. A populační křivka klesá. Za druhé by mělo odcházet na pracovní trh mnohem víc bakalářů. Dnes totiž 80 procent z nich pokračuje v magisterském studiu. Tolik nových magistrů však ani v příštích letech česká ekonomika potřebovat nebude, a všichni tudíž nemohou najít odpovídající uplatnění.

LN Znamená to, že se vysoké školy mají zmenšovat?
Na tento vývoj je možné se dívat i jako na neopakovatelnou příležitost. V posledních deseti letech totiž vysoké školy nabíraly tolik studentů, že se jejich počet zvyšoval podstatně rychleji než přísun finančních prostředků. Vedle expanze počtu zapsaných ke studiu, jejichž průměrná úroveň se pochopitelně snížila, je pokles prostředků vysokých škol připadajících na jednoho studenta další příčinou ohrožení kvality vysokoškolského vzdělání. Dnes je zřejmé, že vedle vynikajících absolventů a skvělých odborníků vychází ze škol také řada průměrných a podprůměrných. Právě pokles počtu studentů a současné zachování, nebo ještě raději zvýšení finančních prostředků jak z veřejných, tak i ze soukromých zdrojů podpoří úroveň vysokoškolského vzdělání.

LN Jenom zvýšení výdajů na studenta ale asi stačit nebude.
Máte pravdu. Pokud vysokoškolský diplom získává už víc než polovina populace, je důležité nastoupit další strategický směr, kterým je rozrůznění vysokého školství, tedy takzvaná diverzifikace. Zvyšování kvality musí být provázáno s diverzifikací vzdělávacích institucí. Cílem je umožnit na jedné straně odpovídající vzdělávání mnohem různorodější populaci studentů a připravit je na nejrůznější pozice ve společnosti, ale na druhé straně také ochránit a zachovat špičkové části vysokého školství, udržet jejich vysokou úroveň, která je pro vývoj společnosti (a ekonomiky) životně důležitá.

LN Na ministerstvu školství se připravují nová pravidla fungování vysokých škol. Povedou ke snížení počtu vysokoškolských studentů?
Celkově samozřejmě povedou ke snížení počtu studentů bakalářského, magisterského i doktorského studia. Nedělají to však plošně. Školy, které dlouhodobě prokazují velmi dobré výsledky ve vědě a výzkumu, mají dostatečně kvalifikované učitele a jsou zapojeny do mezinárodního prostředí, mohou počty studentů v magisterském a doktorském studiu dokonce zvyšovat. Třeba i podstatně snižovat je však musejí ty školy, které takové výsledky nemají. To by však samo o sobě vůči nim byla jen restrikce. Proto je pro ně v pravidlech otevřena možnost, aby tuto restrikci kompenzovaly rozvojem bakalářského studia. Další motivací se pro ně nepochybně stane bonifikace za bakaláře, kteří nepokračují v magisterském studiu, ale najdou hned po ukončení studia uplatnění na trhu práce. Podobných pobídek a omezení je v pravidlech celá řada.

LN Může škola vůbec takovou věc ovlivnit? Její bakaláři mohou přece studovat magisterský program i jinde...
Samozřejmě že nemůže svým studentům nic zakazovat. Může ale jejich rozhodnutí výrazně ovlivnit tím, že jim poskytne bakalářské vzdělání vhodné pro dobré zařazení do praxe, že spolupracuje se zaměstnavateli, kteří se podílejí na obsahu studia, domlouvá s nimi praxe studentů apod.

LN Vy jste se právě vrátil z mezinárodní konference ve Španělsku. Čím se zabývala?
Sociální zodpovědností univerzit. Byl jsem požádán, abych tam přednesl hlavní referát o přístupu ke vzdělávání.

LN V tom nejsme v Česku zrovna přeborníci. Je známo, že u nás chodí studovat většinou děti studovaných. Ne snad proto, že by na to ostatní neměli, ale že nejsou dost motivováni.
Možná by se dalo říct, že nejsou včas podchyceni. Ale i to lze řešit právě nastíněným rozrůzněním vysokých škol. Zejména regionální vysoké školy by se měly snažit o podchycení všech nadaných ve svém okolí, aby se využil jejich potenciál.

LN Přivezl jste si nějaký nápad, jak zpřístupnit vysokoškolské studium i lidem z ekonomicky slabších vrstev?
To by šlo udělat například u nás velmi jednoduše. Že by škola dostávala nějaký bonus za studenty, kteří jsou příjemci sociálních dávek.

Celý rozhovor s Janem Kouckým vyšel v úterní příloze LN Akademie

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...