"Můj otec je velmi otevřený, pochopil nás a čelil odporu příbuzných," vysvětluje Tilakam. Katír, který založil sdružení na ochranu práv nedotknutelných, a jeho žena se potkali v roce 1999 v nevládní organizaci, kde oba pracovali. Hodiny společné práce jim umožnily odhalit společné zájmy.
"Vzali jsme se a od té doby jsme velice šťastni," dodává Tilakam. Ovšem sňatek dality, nedotknutelného, s příslušníkem jiné kasty je dosud vzácným, byť stále častějším jevem. Loni bylo v Indii podle statistiky zveřejněné v listu Times of India registrováno 9623 sňatků takového druhu. To je skoro o jednu třetinu více než v roce 2011.
Mezikastovní svazek? Stále vzácnost
Tato čísla se týkají jen těch párů, které o svém sňatku oficiálně informovaly stát, což jim umožňuje čerpat pomoc až ve výši 50.000 rupií (16.000 Kč). Tyto statistiky jsou neúplné, ale ukazují, že sňatek nedotknutelného se členem jiné kasty zůstává v měřítku celé populace (1,2 miliardy) výjimkou.
Kasty rozdělují hinduistickou společnost na dědičné třídy a nedotknutelní touto situací trpí. Indický zákon však teoreticky zakazuje jakoukoli diskriminaci na základě kast. Podle expertů, kteří se opírají o poslední celostátní studii o rodině z roku 2005, tvoří svatby mezi příslušníky různých kast jen šest až deset procent celkového počtu sňatků.
"Přestože rodiče mohou s volbou svého dítěte souhlasit, jejich obavy týkající se pověsti a úctyhodnosti jejich rodiny je často přimějí, aby byli proti sňatku," říká profesor Šrínivas Goli z Ústavu pro studium rozvoje v Lakhnaú, což je metropole státu Uttarpradéš. "Jestliže rodiče souhlasí s volbou svého dítěte, může to vést k hrozbám, násilí, agresím," říká.
Sasikalu rodiče zavrhli. A otrávili
Letos 11. října se jednadvacetiletá hinduistka z vyšší kasty Sasikala tajně provdala za dalitu. Svatba se konala proti vůli rodičů mladé ženy. O sňatku informoval indický tisk. Oba mladí lidé se ze strachu před Sasikalinými rodiči rozhodli k útěku. Rodiče zburcovali policii, ta nakonec dívku nalezla a přivedla jim zpátky.
O několik dní později přispěchali policisté na telefonické upozornění do domu Sasikaliných rodičů, které tam nalezli, jak pálí tělo dívky. Tu podle deníku Indian Express zřejmě donutili pozřít jed.
Aktivistka Džagmatí Sangvanová, která bojuje za práva žen, se zvláště angažuje proti vlivu některých vesnických výborů nazývaných khap pančajat, které ve státě Harijána na severu země mohou vynášet rozhodnutí zakazující některé sňatky. Jejich rozhodnutí staví celou rodinu na okraj společnosti a mohou vést ke zločinům ze cti, pokud rodina usoudí, že její jméno bylo pošpiněno.
Nerovnováha tříd boří nadvládu bohatých
"Většina dalitů nemá půdu. Jejich svatba s ženou, která má pozemky, může změnit rovnováhu moci, a to odmítají tolerovat zastánci tradic, kteří si chtějí zachovat nadvládu nad ekonomickými zdroji," říká Sangvanová, kterou citovala agentura AFP. Profesor Goli však soudí, že urbanizace, vzdělání a zaměstnanost žen, jakož i posilování střední třídy otevírají cestu ke zvyšování počtu manželství z různých kast.
Devětatřicetiletá Sutapa se se svým manželem potkala na univerzitě v Bombaji. Žijí spolu jedenáct let a mají dva syny. Každý z nich pochází z jiné kasty, její rodina hovoří jiným jazykem, on je vegetarián, tudíž jejich vztah vyžadoval úsilí.
"Museli jsme se jeden druhému přizpůsobit. Tři roky nám trvalo, než naše rodiny sňatek akceptovaly. Ale až naše děti vyrostou, určitě už budou vědět, co to je manželství z lásky," říká Sutapa.