13. října 2009 13:04 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Svatomartinské víno:
letos i ve stylu Sado Maso

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Vinaři představují letošní svatomartinské. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vinaři představují letošní svatomartinské. | foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny
BRNO Připravte se na silný ročník. Těšte se na Sado Maso. I pod takovými názvy letos vinaři chystají svatomartinské víno. Dnes potvrdili: sklízíme výrazně méně hroznů, ale kvalita je vynikající.

Zástupci Vinařského fondu odhadují, že letos po 11. listopadu se na trhu objeví 900 tisíc lahví svatomartinského. "Při prvním ročníku v roce 2005 to bylo 125 tisíc lahví," uvedl Pavel Večeřa z Vinařského fondu. Vše ale závisí na tom, kolik vinařů své produkty přihlásí - a kolik jich uspěje při hodnocení.

Svatomartinské

Značku svatomartinské smí nosit pouze víno, kterému je přizná odborná komise. Pouze jeho producent pak smí užívat na lahvích logo s postavou jezdce na koni. Značku drží Vinařský fond ČR a ten ji uděluje vinařům, kteří splní náročná kritéria. Loni výběrem prošlo asi 85 procent přihlášených vzorků. Svatomartinské se na trhu objevuje od 11. listopadu a je typem tzv. mladého vína, které by mělo být spotřebováno přibližně do Velikonoc.

Expanzi kampaně chystají letos vinaři na dvou rovinách. Jednak na Slovensko, kde si nechali zaregistrovat i tamní verzi značky Svatomartinské, ale také mezi mladé. "Pro ně je určena hříčka Těšte se na Sado Maso. Je to taková hříčka, v níž se objevují písmena S a M," poznamenal Večeřa. Na propagačním letáku tento nápis a logo svatomartinského doplňuje například fotografie ruky výhružně držící několik vývrtek.

Podle Milana Půčka ze Svazu vinařů je zatím sklizeň hroznů přibližně v polovině. "Letos sklízíme méně, než je dlouhodobý průměr, mluví se o úrodě asi o třetinu nižší, na některých místech Znojemska se blíží až k polovině," poznamenal. Podle něj to ale vynahrazuje vynikající kvalita hroznů, byť to nemusí potvrzovat kvalitu výsledného vína.

Jedna z upoutávek na letošní svatomartinské.

Svatomartinské je především reklamní značka, která má přivést obyvatele České republiky ke konzumaci mladého vína, tedy vína z právě dokončeného roku. Vinař, který značku chce získat, musí zaplatit pouze pětisetkorunový poplatek za účast vzorku v hodnocení. Komise zasedne ve Valticích 20. a 29. října.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na Lidovky.cz