3. dubna 2015 11:49, aktualizováno  15:12 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Svědectví černé skříňky: pilot
airbusu při pádu ještě zvýšil rychlost

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
Francouzský záchranář ohledává úlomky airbusu v horách. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Francouzský záchranář ohledává úlomky airbusu v horách. | foto: Reuters
PAŘÍŽ Druhý pilot havarovaného airbusu zvyšoval rychlost poté, co stroj navedl směrem k zemi.Uvedli to vyšetřovatelé analyzující druhou černou skříňku. Podle nich to potvrzuje jeho úmysl nechat letoun se 150 lidmi na palubě zřítit.

„První poslech černé skříňky nalezené ve čtvrtek ukazuje, že pilot přítomný v kabině použil automatického pilota k navedení letounu na klesání do výšky sto stop (asi 30 metrů). Pak několikrát při klesání pilot změnil nastavení automatického pilota, aby klesající letadlo zrychlilo,“ uvedl v prohlášení francouzský vyšetřovací úřad BEA. 

Andreas Lubitz na archivním snímku.
Památník obětem tragédie Airbusu A320 u francouzské obce Le Vernet, poblíž místa dopadu letadla.

Druhá černá skříňka, která byla objevena v troskách ve čtvrtek, zaznamenává letové parametry, jako je výška letu či rychlost stroje. Krátce po neštěstí 24. března se už našla první černá skříňka. Ta zaznamenává rozhovory mezi piloty, komunikaci s leteckými dispečery a veškeré další zvuky v kabině.

Analýza první skříňky ukázala, že pád letounu typu A320 společnosti Germanwings nejspíš způsobil druhý pilot. Nevpustil podle francouzské prokuratury kapitána do pilotní kabiny a stroj navedl na kurz, který skončil nárazem do horského masivu. Následné vyšetřování ukázalo pravděpodobné psychické problémy mladého druhého pilota.

Letoun typu A320 dceřiné společnosti německé Lufthansy vzlétl 24. března dopoledne z Barcelony a mířil do Düsseldorfu. Na palubě byl hlavní pilot, kopilot, čtyři letušky a 144 cestujících, především ze Španělska a Německa. Bylo mezi nimi například i 16 gymnazistů z města Haltern am See a jejich dvě učitelky.

Řada leteckých společností už na základě prvních výsledků vyšetřování nařídila, aby v době letu byli v pilotní kabině letounu vždy nejméně dva lidé. Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA) minulý týden vydala v tomto ohledu stejné doporučení všem leteckým přepravcům.

Pokud si jeden z pilotů potřebuje během letu odskočit třeba na toaletu, musí podle nových pravidel do pilotní kabiny přijít na dobu jeho nepřítomnosti někdo z palubního personálu. Podobnými pravidly se řada leteckých společností řídila už před pádem airbusu Germanwings - byly mezi nimi české firmy ČSA a Travel Service či britské Jet2 a Flybe a irská Ryanair.

Lidovky.cz, ČTK
  • 6Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.