Lidovky.cz

Nikdo na světě neprodá víc domén než já, říká mladík

Česko

INTERNETOVÁ ŠLECHTA V ČESKU

PRAHA Ve čtrnácti se vydal za investorem Michaelem Rostockem a řekl si o čtyři miliony dolarů na internetový projekt. Nedostal je. Tak si Jan Bárta rozjel svůj byznys. Dnes jeho firma královsky prosperuje a chce vstoupit na polskou burzu. Pětadvacetiletý Jan Bárta se na podnikání vrhl už v pubertě. Začínal s prodejem obrázků do mobilů, nyní vlastní přes 700 tisíc internetových

Peníze & Byznys

domén a zřejmě nikdo na světě jich nekupuje víc.

„S kamarádem jsme provozovali web, kde si lidé mohli zdarma objednat černobílá loga na pozadí telefonů Nokia. Zjistili jsme totiž, že prodejci Eurotelu mohli posílat SMS zprávy zadarmo, tak jsme toho využili. Bylo to nesmírně populární a chodilo k nám až 40 tisíc návštěvníků denně, což bylo v době před deseti lety opravdu velké číslo. Pamatuji si, jak nám Ivo Lukačovič, zakladatel Seznamu. cz, poslal gratulační e-mail,“ popisuje Bárta doby, kdy mu bylo sotva patnáct let.

Pokračování na straně 15

Nikdo na světě neprodá víc domén než já

Dokončení ze strany 1

Eurotel mu sice první projekt po čase zatrhl, Bárta si ale rychle našel další cesty k podnikání. Jeho firma B3Net zajišťovala mobilní marketing pro značky jako Škoda Auto, Unilever nebo Tipsport a nakonec ji úspěšně prodal společnosti ATS Praha. Opravdu velké věci se však začaly dít až s jeho odchodem na vysokou školu do Londýna. Zrovna tam zkrachovala firma sídlící na doméně Ringtones.co.uk.

„Prodali nám ji asi za 16 tisíc dolarů, na což jsem složitě sehnal peníze. Rozjel jsem na ní vlastní portál, ale konkurence byla už velká a nedařilo se nám. Tak jsem napůl z legrace oslovil firmu, která prodávala domény. A oni za dva dny napsali, že mají kupce, který dá 110 tisíc dolarů. Samozřejmě jsme to prodali,“ konstatuje Bárta.

V tu chvíli ho poprvé oslovil obchod s doménami, kde v současnosti patří mezi největší světové hráče. A došlo mu, že opravdové peníze neleží jen v kupčení s lukrativními adresami, ale dají se vydělat mnohem méně nápadně.

Velká část lidí totiž prostě přijde k počítači, a aniž by ztráceli čas vyhledáváním na Seznamu či Googlu, prostě do vyhledávače rovnou naťukají adresu, o níž si myslí, že na ní najdou to, co hledají. Zdaleka ne vždy se trefí, a právě na to podnikatelé typu Jana Bárty čekají. Na vytipované stránky umisťují tematicky zacílenou reklamu, která takové zbloudilce může oslovit. A Bárta se je rozhodl lovit opravdu ve velkém.

„Vymyslel jsem algoritmy, které samy vypočítávají, jaké domény má smysl zaregistrovat. Pokud jde o počet, nikdo na světě zřejmě neregistruje víc domén než já. Jen ve svém osobním portfoliu jich mám asi 700 tisíc. Nejvíc jsem jich za jediný měsíc zaregistroval i přes 100 tisíc,“ popisuje.

Jen asi 15 procent zaregistrovaných domén si vydělá alespoň na registrační poplatek. I tato malá část pak ale dokáže pokrýt veškeré náklady, a ještě dobře vydělat. Roční registrace prodělečných domén se pak nechá vypršet a nakoupí se zase nové. S ohledem na obrovské množství domén přitom jen poplatky stojí ročně desítky milionů korun. Nic z toho přitom ještě před třemi lety neexistovalo.

„Když jsem skončil školu, chtěl jsem začít kupovat portfolia domén a začal jsem obcházet pražské investory. Měl jsem štěstí, že lidé, které jsem znal díky svému staršímu webu CrazyTomato, zrovna prodali velkou firmu a měli peníze. Vložili do toho asi 100 milionů korun, to bylo před třemi lety,“ říká Bárta.

Tak vznikla společnost Elephant Orchestra, která dnes spravuje asi 30 tisíc prověřených domén a nebrání se ani prodejům. Například doménu 11.com koupila za 90 tisíc dolarů a o týden později ji prodala o dalších 100 tisíc dolarů dráž. A přestože 95 procent Bártova byznysu leží v zahraničí, obchoduje i v Česku. Například doménu Půjčky. cz si cení až na deset milionů korun a stojí i za největším online prodejcem pojištění aut ePojisteni.cz.

Během jednoho roku až roku a půl má Elephant Orchestra v plánu vstoupit na varšavskou burzu a uvažuje se také o alternativním akciovém trhu AIM na burze v Londýně. Letos by měla firma hospodařit s obratem přes 100 milionů korun a už příští rok se počítá hned s dvojnásobkem.

Nyní se Bárta kromě vlastního byznysu věnuje také investicím do nových českých projektů. Například do fondu Credo Ventures Ondřeje Bartoše zaměřeného na hledání projektů s globálním potenciálem vložil milion eur a nebrání se ani investicím pro radost.

„Teď třeba s kamarádem produkujeme celovečerní film. Jmenuje se Czech made man a do kin půjde na konci dubna. Tam je samozřejmě veliká šance, že se nám peníze nevrátí. Plus se trochu zajímám i o politiku, teď jsem například spolufinancoval kampaň Tomáše Julínka do Senátu. Nutno říct, že neúspěšnou,“ dodává.

Trochu se zajímám i o politiku. Teď jsem například spolufinancoval kampaň Tomáše Julínka do Senátu. Nutno říct, že neúspěšnou.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.